אוסטרליה קונה צוללות יפניות

תעשיית הנשק היפנית מתעוררת מהתרדמת שנכנסה אליה מאז מלחמת העולם השניה, וכבר זוכה לעסקה גדולה - אוסטרליה החליטה לרכוש עשר צוללות יפניות (Soryu Class submarine) בעלות של 20 מיליארד דולר

Soryu Class submarine - מקור: news.com.au

מאז נבחר טוני אבוט לראשות ממשלת אוסטרליה, נידונה בלשכתו סוגיית רכש צוללות להן נדרש חיל הים האוסטרלי. על פי הפרסומים, האפשרויות נעו בין לבנות צוללות 'צהוב-ירוק' דהיינו, ייצור עצמי אוסטרלי בעלות גבוהה ומנגד היתה קיימת האפשרות לרכוש מוצר-מדף מוכן העונה על הדרישות המבצעיות. הממשלה האוסטרלית בדקה מוצרי מדף בגרמניה, צרפת ויפן ובתחילת ספטמבר 14' הודיעה, כי נפלה ההחלטה לרכוש 10 צוללות 'סוריו קלאס' (Soryu Class) יפניות בעלות של כשני מיליארד דולר עבור כל אחת. (ראה כאן).

החלטתה של אוסטרליה אינה פשוטה, שכן היא נדרשה לקחת בחשבון מספר רב של אינטרסים סותרים. מחד – התחייבות הממשלה להגדיל את תקציב הביטחון תוך עשור ל-50 מיליארד דולר זאת, במטרה להגדיל את התל"ג האוסטרלי ומנגד – הפגיעה החמורה של ההחלטה על תעשיות היבשת ותעסוקת עשרות אלפי תושבים במפעלים רלוונטיים בעיקר בדרום אוסטרליה. ההחלטה צריכה היתה להתמודד גם עם שאלות טקטיות שכן – טווח הפעילות ומהירות השיוט של 'קולינס', הצוללות האוסטרליות הוא כפול מזה של הצוללות שיירכשו מיפן אולם מנגד – מחירן של הצוללות היפניות זול בכשליש. (למשל, ראה כאן).

את ההחלטה נימק הממשל האוסטרלי בכך שמסר, כי הרכש מיפן הוא רכש-מדף הנדרש כעת לביטחון שוטף של המדינה על פי דרישות חיל הים האוסטרלי ועל כן צורך זה גובר על השיקולים כלכליים וחברתיים. ראש ממשלת אוסטרליה עדכן בנוסף, כי הרכש מיפן יותיר רזרבות תקציב גדולות שתאפשרנה ייצור אוסטרלי עצמי של רכבי שטח ודרישות ביטחוניות מגוונות שכן העלות הצפויה מייצור מקומי תהיה יקרה בהרבה והוערכה בטווח שבין 50-80 מיליארד דולר.

ענף הייצור של אוסטרליה, ספג מכות נמרצות בשנים האחרונות במהלכן נסגרו כל המפעלים המקומיים בהם יוצרו רכבים ותקוותם הייתה, כי הזמנות ביטחוניות ישקמו את הענף. הבעיה המרכזית אותה מציגים גורמים כלכליים באוסטרליה היא, שבהחלטותיו, ממשיך הממשל האוסטרלי להביא לדלדול הייצור העצמי של אוסטרליה תוך הסתמכות כמעט אבסולוטית על ענף המחצבים לבדו. לכך הם מוסיפים כי רכש מוצר מוגמר ממדינה אחרת פוגע לא רק במתחרה האוסטרלי הישיר אלא יש לו השפעה שלילית על תעשיות נלוות, אשר יכלו אף הן להרוויח מייצור עצמי ומביאים לדוגמא את חברת CEA הממוקמת בקנברה, שהיא יצרנית מערכות ראדאר ותקשורת מתקדמות, שתוכננה לספק את הציוד לצוללות מייצור עצמי.

בשולי הדברים מציינים מספר עובדות:

1. שבאופן מאוד חריג להתנהלותה הרגילה, יפן החצינה בחודשים האחרונים מחלוקת חריפה מול הממשל האוסטרלי בנוגע לעתיד רכש גז מאוסטרליה תוך שציינה, כי המחירים הגבוהים ששילמה לא שיקפו נאמנה את היותה לקוח ענק ויציב לאורך שנים ארוכות. לא מן הנמנע, כי ההחלטה לרכוש את הצוללות דווקא מיפן נועד לטפל גם במחלוקת שהוצפה בנושא הגז, תוך קביעת רכש מקביל איכותי. יתכן אם כן, שבסופו של דבר, רכש הצוללות יכלול ציוד טכנולוגי שייוצר באוסטרליה ושמפעלים על אדמתה הם שיקיימו את הטיפול השוטף בהן לאחר שירכשו.

2. כיום, פועלות ברחבי העולם כ- 480 צוללות. צבאות ארה"ב, סין ורוסיה מובילים בהחזיקם בכשבעים צוללות כל אחת וישראל צועדת רחוק מאחור עם שלוש צוללות ועוד אחת אשר עושה בשעות אלו את דרכה מגרמניה לחופי ישראל ועתידה לעגון בערב ראש השנה.

3. יש הרואים את הרכש האוסטרלי כחלק מבניית כוח על פי תכנון רב שנתי אולם, רואי שחורות מציינים, כי קשה להתעלם מכך שהתעצמותה של אוסטרליה מתרחשת במקביל לכך שרבות ממדינות דרום מזרח אסיה והפאסיפיק חוששות מהאתגרים שמציבה מולן סין והן מוצאות עצמן נאלצות לבצע רכש רחב. כך הודו, וטאייוואן, מלזיה, דרום-קוריאה, אינדונזיה וויאטנאם. התעצמותה של יפן אסורה על פי החוקה שקיבלה על עצמה לאחר מלחמת העולם השניה אולם, הקולות הקוראים לשינוי החוקה ביפן נשמעים רמים יותר בעת האחרונה.

4. נמל סידני הותקף על ידי הצי היפני במלחמת העולם השנייה.

הפוסט פורסם לראשונה באתר משרד הכלכלה

You might be interested also

A Protector-class vessel. Photo: U.S. Coast Guard / Petty Officer Corinne Zilnicki

Lebanese Navy to receive seven offshore patrol vessels

France will deliver four frigates and the U.S. will supply three Protector-class patrol boats. The Lebanese Navy currently only has seven operational patrol vessels, according to military officials