"2012-שנה קשה לתעשיות"

תעשיות: לקראת 2012 אריה מזרחי, יו"ר תעש לשעבר, מציין את המגמות החשובות של השנה שחלפה וזו המתקרבת. סיכום 2011, פרויקט מיוחד

תא"ל (מיל') אריה מזרחי, יו"ר התעשייה הצבאית לשעבר, אינו אופטימי בפתח השנה האזרחית החדשה. "שנת 2012 הולכת להיות שנה קשה מכל הבחינות, לתעשיות הביטחוניות בפרט ולעם ישראל בכלל", הוא אומר.

בקיץ האחרון יצאו מאות אלפי ישראלים מביתם ומחו על המצב החברתי בישראל. מדובר היה בהפגנה הגדולה ביותר בהיסטוריה של ישראל שעסקה בנושא חברתי, ולא מדיני או ביטחוני. המפגינים, מרביתם אנשי המעמד הבינוני – משלמי מיסים ושומרי חוק, דרשו להעביר תקציבים למשרדים החברתיים ולשנות את סדרי העדיפויות במדינה. "לאן מפנים את הזעם באופן טבעי המפגינים והפרשנים? לתקציב הביטחון", אומר מזרחי.

"למרבית האנשים מדובר בקופסה שחורה. הם רואים את משלחת משרד הביטחון בניו יורק וחושבים שכך הכל פועל. מה שאנשים לא מבינים זה שהתעשיות הביטחוניות, ואני לא מדבר על צה"ל, אלא על המפעלים הביטחוניים מעסיקים בין חצי מיליון ל-750 אלף בני אדם. אם יתחילו לקצץ בתקציב הביטחון – מי שיספוג את הקיצוץ יהיו התעשיות הביטחוניות והן ייאלצו לפטר אנשים. אותם אנשים, אגב, הם משלמי מיסים ושומרי חוק – בדיוק אותם אנשים שהפגינו בקיץ האחרון כי הרגישו לחוצים כלכלית. כך שקיצוץ בתקציב הביטחון בסופו של דבר ייפגע באותו שליש באוכלוסייה.

"רוב רובה של התעשייה הביטחונית בארץ מושתתת על ייצוא. אנחנו מדברים על תעשייה המניבה הכנסות ישירות למדינה, במטבע זר. קחו לדוגמה את 'כיפת ברזל'. זו השקעה כספית רבה, בפרוייקט מיידי, זו הוצאה חריגה – אבל כבר היום היא מניבה פירות בצורת ייצוא לצדינות זרות הרואות את התוצאות של היכולות של המערכת – וישר רוצות לרכוש אותה. אנחנו מדברים על רווחים למדינה בלוח זמנים מאוד קצר. לכן לדרוש קיצוץ בתקציב – שמוביל ישירות לירידה במו"פ – יובילו אותנו למצב בו לא נוכל לפתח מערכות כאלה וכך לא נוכל לקצור רווחים", הוא מציין.

הכיוון: סייבר והגנה מפני טילים

התעשיות הביטחוניות בישראל כבר התרגלו להיות חוד החנית של הייצור הביטחוני ברחבי העולם. אולם המשבר הכלכלי העולמי אמור להוות נורת אזהרה לתעשיות המקומיות, שייאלצו כעת להתחרות על מקומן גם אל מול התעשיות הביטחוניות מארה"ב, שבעקבות המצב הכלכלי, יתחילו להתרכז בייצוא.

"בשווקים מתפתחים כגון ברזיל ומדינות דרום אמריקאיות נוספות נראה דרישה רבה לשיפור במערכות ההגנה המקומיות. יש לנו כבר דריסת רגל באזורים אלה, אבל עלינו לזכור שהתחרות במדינות אלו תהיה אדירה. הקונסורציומים האירופאיים והאמריקנים, שאצלם הכל הולך ומצטמצם, באופן טבעי יפנו את עיקר משאביהם לייצוא. אנחנו נמצא את עצמנו במאבק עם הענקים האמריקניים", מסביר מזרחי.

עם זאת הוא מאמין כי בשני תחומים תיעשה קפיצה אדירה בשנה הקרובה. "לפי דעתי תחום הסייבר וההגנה מפני טילים – יהיו התחומים שעליהם ישימו דגש כל התעשיות הביטחוניות בשנה הזו. לישראל יש הרבה מה להגיד בנושא זה ולכן נראה פיתוחים משמעותיים בתחומים. מדינות רבות ישקיעו במערכות ההגנה שלהם נגד טילים, בשל המצב הביטחוני העולמי ועלינו לנצל זאת".

הפרטה?

בשבועות האחרונים מתרבים הסימנים כי ייתכן והפעם תהליך הפרטת תעש ייצלח וייצא אל הפועל. מזרחי אינו אופטימי במיוחד בנושא ואומר כי זה נתון לשיקוליו של יו"ר ההסתדרות עופר עייני. "קשה לי להבין מה השיקולים שעומדים בפני עייני. הם לא רציונליים ולכן קשה להתנבא. את ההפרטה צריך היה לעשות כבר לפני עשר שנים. בתקופתי כיו"ר תעש מכרנו מספר חברות שהיו חלק מתעש ותראו כמה הן הצליחו. תראו את מפעל הנשק הקל, שהגדיל את מספר עובדיו מ-80 וכיום יש לו למעלה מ-200 עובדים. מדובר על מהלך שהצליח מאוד ויש להמשיכו".

ומה באשר למגמה של תעשיות בישראל לקנות חברות מקומיות בשווקים בחו"ל?

"זו מגמה מאוד חיובית. אני חש שחובה ללכת על הכיוון של שת"פים אמיתיים עם חברות מקומיות בשווקים הזרים. כיו"ר תעש חתמתי על הסכם עם העתשייה הצבאית ההודית (שלה כ-150 אלף עובדים). ההסכם קבע כי לא משנה מי מבצע את העבודה, בין אם זה אנחנו בישראל או ההודים שם – ומתחלקים ברווחים 50-50. זאת הייתה הפעם הראשונה שמישהו עשה כזה הסכם איתם. ותראו – הם הצליחו לבנות תעשייה גדולה מקומית והתעשייה בישראל קוצרת את הפירות. לכן עד היום השוק ההודי מאוד נאמן לישראל".

אולי יעניין אותך גם