רשות התעופה האזרחית: כמעט ארבע תאונות אוויריות בסביבת נתב"ג בשל הטסת רחפנים

"בישראל המצב הוא כזה שצריך לדעת בכל רגע איזה כלי טיס טס באוויר. זה לא המצב בעולם, שם יכולים כלים קטנים לטוס באופן חופשי – לא בישראל", אמר ליבי בהט, מנהל מחלקת תשתיות ברת"א בפתיחת היום השני של כנס AUVSI $ UVID שיזם מגזין ישראל דיפנס

רשות התעופה האזרחית: כמעט ארבע תאונות אוויריות בסביבת נתב"ג בשל הטסת רחפנים

ככל ששוק הכטב"מים גדל וצומח כך גדלים הסיכונים לבני אדם על הקרקע ולכלי טיס באוויר מהפעלה בלתי חוקית ובלתי מרושיינת של כלי טיס בלתי מאויישים – אמרו אנשי רשות התעופה האזרחית (רת"א) בסדנה שהוקדשה לרישוי הפעלת כטב"מים, בפתיחת היום השני של הכנס הבינלאומי לכלים ומערכות בלתי מאויישים.

בני דוידור מרת"א אמר כי תהליכי הרישוי והחקיקה של הפעלת כטב"מים חייבים לענות על הסיכום בהפעלת כלים כאלו, שביניהם סיכון להתנגשות אווירית בגלל אי שמירה על הפרדה בין כלי טיס, סיכון לפגיעה בני אדם על הקרקע כתוצאה מנחיתה בלתי מתוכננת או התרסקות בלתי נשלטת.

החל מאוגוסט השנה נרשמו ארבעה אירועים רוויי סכנה סביב נתב"ג ואירוע אחד סביב שדה דב של כלים שטסו במרחב וסיכנו כלי טיס אחרים. נרשמו מקרים לא מעטים של טייסים שדיווחו על התקרבות כטב"ם אליהם תוך סיכון שני הכלים והיושבים במטוס המאוייש.  "מכיוון שאנו לא יושבים בתוך המטוס איננו חשים בסכנה", אמר דוידור.

מטרות החקיקה, ניסוח התקנות והרישוי, שכולם או בהכנה או שהם כבר תקפים, הן: החוק דורש רישיון הפעלה מסחרי מתאים לכטב"ם, רישיון הפעלה אווירי, התר או רישיון למטיס, שחייב ללמוד תיאוריה ולעמוד בבחינה, תעודת כשירות לכלי הטיס, תעודת כושר טיסה – כל הרישיונות הללו מטרתם להפוך מטיס כטב"ם למקצוע, בדיוק כמו טייס שמטיס כלי טיס מאוייש. לכן נמצאים בהכנה גם חוקים ותקנות לרישוי בתי ספר להטסת כטב"מים בקשר עין (VLOS). גם הטסת כלי קטן בגובה נמוך עלולה להיות מסוכנת: "זה שאתה מטיס כטב"ם לגובה של 50 מטרים בלבד לא אומר שעוד מישהו מטיס שם משהו". 

ליבי בהט, מנהל מחלקת תשתיות ברת"א, הציג את המרחב האווירי של מדינת ישראל, שהוא צר, צפוף ועמוס ביותר. "בישראל המצב הוא כזה שצריך לדעת בכל רגע איזה כלי טיס טס באוויר. זה לא המצב בעולם, שם יכולים כלים קטנים לטוס באופן חופשי – לא בישראל". הרשויות הישראליות כבר פרסמו פרק כטב"מים בתקנות התעופה, הכולל פרטים על הפרדות – המרחק שיש לשמור בין כלי טיס למשנהו.

מדובר שם גם על אזורי כניסה ויציאה  של כטב"מים לאזורי טיסה ונהלי תיאום, כמו תיאום הטיסה לפני ההטסה. אחת המגבלות הן שכיום חיל האוויר טס נמוך מאוד ובמהירויות גבוהות, וזה כולל מטוסי קרב, מסוקים ומטוסי תובלה. מצב זה מקשה על הטסת כטב"מים, ולשם כך דרושות תקנות ברורות.  

אולי יעניין אותך גם