צוללת שישית: "המגעים נמשכים"

אומר האלוף גלעד, בעקבות פרסום ב"ידיעות אחרונות" לפיו גרמניה "שוקלת מחדש" מכירת צוללת שישית לישראל

צוללת "דולפין" (צילום: דו"צ)

"המגעים למכירת צוללת שישית מגרמניה לישראל נמשכים", כך אמר ראש האגף המדיני ביטחוני במשרד הביטחון, אלוף (מיל') עמוס גלעד, בעקבות הפרסום ביום ד' ב"ידיעות אחרונות", לפיו גרמניה שוקלת לבטל מכירת צוללת שישית לישראל, בעקבות כעסה של הקנצלרית אנגלה מרקל על ראש הממשלה, בנימין נתניהו. על פי הפרסום, מרקל מאוכזבת מנתניהו על כך שהוא לא מנהל מו"מ עם הפלשתינים ובנושא הבנייה במזרח ירושלים.

עמוס גלעד אמר כי גרמניה "אינה מענישה" את ישראל באמצעות סנקציות שקשורות לאספקת צוללת שישית. הוא דיבר בראיון לגלי צה"ל. יצויין, כי היכולת הימית של ישראל אמורה להשתפר משמעותית באמצעות צוללות דולפין שישית מגרמניה. על פי דיווחים ממקורות זרים, ממשלת גרמניה אמורה להקצות 135 מיליון יורו מתקציב ההגנה שלה בשנה הבאה עבור צוללת מדגם דולפין שעלותה מוערכת בכ-500 מיליון יורו.

לפי דיווחים קודמים ב"דר שפיגל", העסקה נסגרה ככל הנראה במהלך ביקורו האחרון של שר ההגנה הגרמני, תומאס דה מזייר, בישראל, במהלכו נפגש עם ראש הממשלה נתניהו ועם שר הביטחון, אהוד ברק, לפני כשלושה חודשים. מדובר בצוללת המיוצרת במספנות בעיר אמדן שבגרמניה, שתתווסף לצי הנוכחי של חיל הים, המונה שלוש צוללות.

עסקה זו באה בנוסף לעסקה קודמת שנסגרה לאחר מלחמת לבנון השנייה, בה חתמה ישראל על עסקה עם שתי החברות הגרמניות - Howaldtswerke Deutsche Werft מהעיר קייל ו-Thyssen Nordseewerke מהעיר אמדן - לבניית שתי צוללות נוספות מסוג "דולפין". צוללות אלה אמורות להגיע לחיל הים בשנים 2013-2014.

גרמניה מימנה את עלות שתיים וחצי מהצוללות שהועברו לידי ישראל, ישראל נשאה בעלות חצי מהצוללת השלישית. על פי החוזה האחרון עם גרמניה, ישראל תממן שני שלישים מעלות הייצור של שתי הצוללות החדישות, בעוד שהממשלה הגרמנית תממן את השליש הנותר של הפרויקט. מחירה של הצוללת השישית נאמד במאות מיליוני יורו.

על פי מקורות זרים, לצוללות יש יכולת "מכה שנייה", כלומר הן מסוגלות לשגר טילים גרעיניים לתוך שטח אויב, גם אם ישראל תותקף קודם לכן בנשק גרעיני והבסיסים הקרקעיים שלה ייהרסו. לדגם המשופר של צוללת הדולפין יכללו תוספת בת עשרה מטרים, שתאפשר שהיה של שבועות מתחת לפני המים – למשך פרק לזמן ארוך יותר מאשר זמן השהייה המרבי של הצוללות שכבר משרתות בחיל הים.

לצוללות ה"דולפין" משקל של 1,900 טון, והן מבוססות על הצוללת הגרמנית A212, ומצוידות ב-10 משגרים לטילי טורפדו. על פי דיווחים בתקשורת, הם יכולים לאכסן רכבים תת-מימיים. על סמך דיווחים זרים, ישראל התאימה את צינור הטורפדו 650 מ"מ של הדולפין לשיגור טילי שיוט נושאי ראשי קרב גרעיניים.

אולי יעניין אותך גם

Egyptian Navy's S44 Type 209 submarine at the naming and launching ceremony (Credit: TKMS)
 

מצרים קיבלה צוללת רביעית

הפרויקט שהחל לפני כעשור הסתיים. למצרים יש אופציה להרחבת הפרוייקט ורכש שתי צוללות נוספות מגרמניה