צה"ל יצטייד במרעום מדויק לפגז ארטילרי

ההחלטה של זרוע היבשה התקבלה בעקבות "צוק איתן"

צה"ל יצטייד במרעום מדויק לפגז ארטילרי

בעקבות "צוק איתן": זרוע היבשה בצה"ל החליטה על סיום פיתוח ותחילת הצטיידות בפרויקט ה"פגז המדויק". המנהל לפיתוח לחימה ותשתיות טכנולוגיות במשרד הביטחון, מפא"ת, תמך בתחילה בשני פרויקטים מרכזיים לייצור מרעום להכוונה מדויקת של פגז ארטילרי לעבר המטרה: מרעום המכונה "טופ גאן" של התעשייה האווירית, ומרעום "סילבר בולט" מתוצרת רוקאר, שהיא חברת בת ישראלית של BAE העולמית.

המרעום נועד להפוך כל פגז ארטילרי "טיפש" לנשק מדויק, והוא עבר סדרת ניסויים מוצלחת נוספת בספטמבר 2014. הרעיון שעמד מאחורי הפיתוח הוא להסב מערכי ארטילריה "רגילים" לבעלי יכולת לשגר נשק מדויק בדיוק של עשרה מטרים, ובמחיר שיכול להיחשב זול יחסית, כך שצבאות יבשה יוכלו להרשות לעצמם להצטייד בהם. במקרה של "סילבר בולט", הפגז יוצא מלוע הקנה כאשר הכנפונים כבר פתוחים. נתוני המיקום של הפגז משודרים ונקלטים על ידי אנטנה דו כיוונית. הטעינה של נתוני המטרה למחשב שבתוך המרעום נעשית באופן אלחוטי. המרעום אינו משפיע באופן משמעותי על המשקל הכולל של הפגז, וכולל מגוון רחב של מנגנוני הפעלה, כולל הפעלה על ידי קרבה למטרה או מנגנון הקשה.

ב"טופ גאן" הכנפיים נפתחות אחרי יציאת הפגז מן הקנה. הן זהות בגודלן זו לזו, ופועלות כמו כנפיים של מטוס.

זרוע היבשה קיבלה החלטה להצטייד ב"מרעום מדויק" ותחליט מבין האפשרויות שעומדות על הפרק. הפיכת פגז "טיפש" לנשק מדויק יכולה להיות מכפיל כוח משמעותי של כל יחידת ארטילריה שכן הפגזים נחשבו עד כה ל"נשק סטטיסטי". באמצעות ירי ארטילרי מדויק, ניתן יהיה להגיע לאפקט גבוה על ידי שימוש במספר פגזים קטן, ובכך להפנות חלק מכוח האש לטיפול במשימות מקבילות. בנוסף, יפחת הצורך בשיירה לוגיסטית גדולה ליד כל סוללת תותחים.

הפיכת הפגז למדויק תאפשר גם לבצע ירי לעבר מטרות באזורי לחימה צפופי אוכלוסין, שמאפיינים את זירת הלחימה המודרנית, שכן יפחת החשש מפני פגיעה בבלתי מעורבים בלחימה, כפי שהיה ב"צוק איתן".

אולי יעניין אותך גם