סעודיה מבקשת להוכיח - אנחנו כוח אזורי

התרגיל הצבאי הגדול שכונה "רעם צפוני", היווה הפגנת כוח של ערב הסעודית על רקע העימות עם איראן. אל"מ (מיל') ד"ר שאול שי במאמר מיוחד

סעודיה מבקשת להוכיח - אנחנו כוח אזורי
ב – 27 בפברואר 2016 , החל תרגיל  "רעם  הצפון" , בהובלת ערב הסעודית ובהשתתפות 20 מדינות ערביות ומוסלמיות . התרגיל הינו הגדול ביותר מבחינת מספר המדינות המשתתפות בו בהיסטוריה של המזרח התיכון ומהווה הפגנת כוח של ערב הסעודית והמחנה הסוני המתון אל מול האיומים של המדינה האסלאמית והציר השיעי בהובלת איראן.
 
התרגיל נערך בקריה הצבאית על שם המלך ח’אלד במחוז “חאפר אל-באטן בצפון סעודיה ונמשך שבועיים ( עד ה- 10 במרס 2016). התרגיל בוצע בפיקודו של רמטכ"ל צבא ערב הסעודית, גנרל עבד אל רחמן אל בוניין. לתרגיל קדמה מערכת הכנות ממושכת שכללה את הגעת ופריסת הכוחות מהמדינות המשתתפות וביצוע תיאומים ותדריכים למשתתפי התרגיל. המרכיב הלוגיסטי של שינוע כוחות אל ערב הסעודית וקליטתם היוותה חלק חשוב של התרגיל עם לקחים יישומיים לגבי תרחישים דומים בעתיד.
 
בתרגיל השתתפו כוחות מ- 14 מדינות ערביות ו 6 מדינות אסלאמיות מאסיה ואפריקה: ערב הסעודית, כוח המגן של חצי האי ערב (כוח צבאי משותף של מדינות המפרץ(GCC-  ירדן, מצרים, סנגל, סודן, כוויית, האיים המלדיביים, מרוקו, פקיסטן, צ'אד, טורקיה, תוניסיה, איי קומרו, ג'יבוטי, עומאן, מלזיה ומאוריטניה.  ערב הסעודית  ומצרים תרמו  את הכוחות הגדולים ביותר בתרגיל.
 
בתרגיל לקחו חלק כוחות יבשה (ארטילריה, שריון, רגלים וכוחות מיוחדים), כוחות אוויריים ,כוחות ימיים וכן גורמי פיקוד ושליטה ולוגיסטיקה של המדינות המשתתפות. על פי מקורות סעודיים נטלו בתרגיל חלק כוחות בהיקף של כמאה חמישים אלף חיילים.
סוכנות הידיעות הסעודית מסרה כי התמרון התרחש בצל העלייה באיומי הטרור וחוסר היציבות הביטחונית והפוליטית באזור והוא משקף את הרצון של המדינות המשתתפות לשמור על הביטחון והיציבות באזור. בהודעה נאמר עוד שהתמרון התרכז באימון הכוחות בהתמודדות עם ארגוני טרור ועם כוחות צבא שאינם סדירים.
 
במפגן הצבאי שנעל את התרגיל המשותף צפו חלק מראשי המדינות המשתתפות ובהם: המלך הסעודי, סלמן בן עבד אל-עזיז ,נשיא מצרים א– סיסי ,ראש ממשלת פקיסטאן, נאוואז שריף ועומר אל באשיר נשיא סודאן. 
בשולי הביקור בתרגיל , קיים נשיא מצרים  שיחות עם המלך סלמן בכמה סוגיות בעלות עניין משותף, ובראשן המצב בסוריה, באזור המפרץ הערבי, בתימן ומאמצי המלחמה בטרור. יצוין כי הצבא המצרי קיים לאחרונה כמה תרגילים משותפים עם הצבא הסעודי, שהבולט בהם היה התרגיל הימי “מורגאן 14″ והתרגיל היבשתי “תבוכ 3″.
 
פגישות מדיניות וביטחוניות התקיימו גם בין ראש ממשלת פקיסטאן למלך הסעודי וכן בין הרמטכ"לים של שתי המדינות. התרגיל התקיים על רקע המשבר המתמשך בין ערב הסעודית לבין איראן וחיזבאללה . היחסים המתוחים בין איראן לערב הסעודית התדרדרו על רקע הוצאתו להורג של השייח השיעי הסעודי, נימר אל נימר, בדצמבר 2015 וההפגנות הסוערות נגד ערב הסעודית ושריפת השגרירות הסעודית בטהראן . בתגובה החזירה ערב הסעודית את הסגל הדיפלומטי שלה מאיראן והפסיקה את הסיוע הכספי ללבנון מחשש שכספים אלה משמשים את ארגון החיזבאללה בעלת בריתה של טהרן.
 
הברית הסעודית למלחמה בטרור
 
בדצמבר 2015  הודיעה ערב הסעודית על הקמת ברית בת 35 מדינות מוסלמיות שמטרתה להילחם בטרור ( ההכרזה הזכירה ספציפית את ארגון המדינה האסלאמית). המדינות השותפות בקואליציה החליטו על הקמת מפקדה  משותפת בריאד שתפקידה לתאם את הפעילות המבצעית של כוחות הקואליציה. איראן, יריבתה של ערב הסעודית בקרב על ההשפעה במזרח התיכון, נעדרה ,לא במקרה, מרשימת השמות של המדינות החברות בקואליציה החדשה. בין המדינות החברות בקואליציה  ניתן למנות את  מצרים, קטאר, איחוד האמירויות הערביות, ירדן, טורקיה, מלזיה, פקיסטן ומדינות נוספות במפרץ ובאפריקה.
 
שר ההגנה הסעודי, מוחמד בן סלמאן, אמר כי הברית תפעל נגד הטרור בעיראק, בסוריה, בלוב, במצרים ובאפגניסטן, אך לא נתן פרטים קונקרטיים לגבי האופן שבו יבוצעו הפעולות הצבאיות. כשנשאל אם הברית תמקד במאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), אמר בן סלמאן כי הקואליציה תתקוף לא רק את הארגון הזה, אלא "כל ארגון טרור שייקרה בדרכה". מאז הכתרתו של סלמן בן עבד אל-עזיז למלך ערב הסעודית ,נוקטת הממלכה במדיניות חוץ אסרטיבית יותר ונמצאת במאבק עם איראן על ההגמוניה האזורית בשלוש זירות :
 
הזירה הסורית 
 
ערב הסעודית תומכת מתחילת מלחמת האזרחים באופוזיציה הסורית הפועלת להפלת משטרו של אסד. במקביל חברה ערב הסעודית בקואליציה נגד המדינה האסלאמית בהובלת ארה"ב. הזירה הסורית מהווה מוקד מרכזי לעימות בין איראן ובעלות בריתה ( משטר אסד, חיזבאללה והמיליציות השיעיות בעיראק) לערב הסעודית והציר של המדינות הסוניות, על ההגמוניה האזורית.
 
על רקע המעורבות הרוסית בלחימה בסוריה וחששה של ערב הסעודית להיחלשות בעלות בריתה בזירה הסורית , הכריזה ערב הסעודית על פריסת מטוסים וכוחות בטורקיה. הצידוק הסעודי לפריסת הכוחות הוא בהגברת המערכה נגד המדינה האסלאמית אך ברור כי המסר הוא גם לגבי התנגדות ערב הסעודית להמשך שלטונו של אסד בסוריה ועל כך סעודיה הכריזה בגלוי.
 
דובר צבא ערב הסעודית אחמד עשירי אמר כי מדינתו מוכנה ללחימה קרקעית בסוריה נגד המדינה האסלאמית במסגרת מהלך קרקעי כלל-ערבי אותו תוביל ערב הסעודית. עשירי צוטט בעיתון " א-שרק אל-אווסט" שיוצא לאור בלונדון באומרו כי לסעודיה רצון אמיתי להביס את הארגון.  שר החוץ הסעודי עאדל אל-ג'ובייר הצהיר במהלך ביקור בוושינגטון כי בחן עם בכירים אמריקנים את האפשרות שסעודיה תצטרף למהלך קרקעי בינלאומי עתידי נגד המדינה האסלאמית , על ידי שליחת כוחות מיוחדים לסוריה. איחוד האמירויות  וקטאר הצהירו כי יהיו מוכנות לשגר גם הן כוחות לטורקיה לפעול לצד הכוחות הסעודיים.
 
בתגובה לפרסומים בנושא פריסת כוחות סעודיים בטורקיה ,הצהירו בכירים במשמרות המהפכה האיראניים כי "התערבות קרקעית סעודית בסוריה תוביל להבערת האזור". שר החוץ הסורי ואליד אל-מועלם הצהיר כי "החיילים הסעודים יחזרו בארונות מסוריה".
 
הזירה העיראקית
 
ערב הסעודית חוששת מהמעורבות וההשפעה האיראנית בעיראק, בה השלטון נתון בידי הרוב השיעי. ערב הסעודית טענה בעבר כי איראן מנצלת את שטחה של עיראק לניהול פעילות חתרנית נגד ערב הסעודית בעיקר באזור הצפון מזרחי של הממלכה הסמוך לגבול עם עיראק ובו קיימת אוכלוסייה שיעית. איראן ואף המשטר בעיראק האשימו בעבר את ערב הסעודית כי היא מסייעת למדינה האסלאמית ולגורמים סונים רדיקליים בעיראק.
 
הזירה התימנית 
 
מאז אביב 2015,פועלת קואליציה של מדינות ערביות בהובלת ערב הסעודית  בתימן נגד המורדים החות'ים ( השיעים), הזוכים לתמיכת איראן. מדינות הקואליציה ביצעו מאות תקיפות אוויריות ומנהלות מערכה קרקעית יחד עם הכוחות הנאמנים לנשיא תימן, האדי ,על מנת להשיב לידיו את השליטה במדינה. לפי דיווחים בתקשורת הערבית ,יותר מעשרת אלפים  חיילים מחברות הקואליציה פועלים בתימן, בהם חיילים, מערב הסעודית, קטאר, איחוד האמירויות וסודאן. הצי המצרי וכן חיל האוויר המצרי מעורבים אף הם בפעילות בזירה.
 
התרגיל מהווה הפגנת כוח של ערב הסעודית והמחנה הסוני המתון אל מול התוקפנות האיראנית הגוברת וההסלמה ביחסי ריאד וטהראן. התרגיל  עשוי להוות בסיס והכנה לקראת אפשרות להתערבות קרקעית של ערב הסעודית וחלק מבעלות בריתה בסוריה.
מרבית המדינות המשתתפות בתרגיל "רעם הצפון" הן חברות בקואליציה שהקימה ערב הסעודית בדצמבר 2015 ולפיכך התרגיל מהווה מבחן לרצינות כוונותיהן של חברות הקואליציה ונכונותן לקדם שיתוף פעולה צבאי ביניהן.
 
התרגיל מהווה ביטוי לנכונותן של מדינות הקואליציה לקבל את המנהיגות הסעודית ולשתף עמה פעולה , באופן פורמלי מול המדינה האסלאמית ,אך אין ספק כי המסר נועד גם לאיראן ובעלות בריתה . 
 
תגובות סוריה ואיראן לפריסת הכוחות ולהכנות הצבאיות הסעודיות ,לרבות התרגיל, נובעות מחשש שהפעילות הסעודית העתידית בסוריה תופנה נגד המשטר הסורי, המשתייך ל"ציר השיעי" במזרח התיכון, ולא רק נגד המדינה האסלאמית.
 
הקואליציה שהקימה ערב הסעודית, ההחלטה הסעודית לפרוס כוחות בטורקיה ותרגיל "רעם הצפון", עולים בקנה אחד עם רצונה של ארה"ב לראות מעורבות פעילה יותר של ערב הסעודית ויתר מדינות המפרץ במערכה נגד המדינה האסלאמית.
 
המכנה המשותף הסוני של כל המדינות המשתתפות בתרגיל מהווה מסר לאיראן ולבעלות בריתה (משטר אסד בסוריה, חיזבאללה)  ואף לרוסיה כי הציר הסוני בהובלת ערב הסעודית הוא גורם כוח אזורי שיש לקחת אותו בחשבון בכל מהלך לעיצוב של סדר אזורי חדש.
 

אולי יעניין אותך גם