משהב"ט מתעקש לשלב בין "מעיל רוח" ל"חץ דורבן"

לפי המשרד, המערכת המשולבת תכלול מכ"מ מתוצרת אלתא, מיירט - של תעש ומערכת שו"ב - של רפאל. רפאל אמורה להיות קבלנית ראשית, בתעש ממשיכים לפתח את "חץ דורבן" לבד"

מערכת "מעיל רוח" (צילום: רפאל)

מנכ"ל משרד הביטחון מתעקש לכפות על רפאל ועל התעשייה הצבאית (תעש) לשלב בין המערכות השונות ליירוט טילים נגד טנקים שהן מפתחות - "מעיל רוח" ו"חץ דורבן".

לפני ימים אחדים החליט האלוף אודי שני כי רפאל תוביל כקבלנית ראשית את שילוב מערכות ההגנה מול טילים נגד טנקים. בתעש הוחלט מנגד להמשיך לפתח את מערכת "חץ דורבן" לבד.

על פי התכנית של משרד הביטחון, המערכת החדשה תשלב בין מכ"מ מתוצרת אלתא של התעשייה האווירית (שהוא חלק ממערכת "מעיל רוח" של רפאל) ובין המיירט של מערכת "חץ דורבן" מתוצרת התעש. כמו כן, מערכת השו"ב במערכת ההגנה החדשה תהיה מתוצרת רפאל, גם היא מבוססת על מערכת השו"ב של "מעיל רוח".

השאלה איזו מערכת הגנה אקטיבית תותקן על טנקי העתיד ועל הנגמ"שים של צה"ל מעסיקה את מערכת הביטחון כבר כמה שנים.

שתי המערכות המתחרות מבוססות על עיקרון של מיגון אקטיבי, כלומר, שיגור אמצעי יירוט לעבר טיל תוקף, ויירוטו עוד לפני שהוא מגיע אל כלי הרכב המוגן. ואולם, בעוד שמערכת "מעיל רוח" של רפאל מבוססת על פיזור כדוריות מתכת מסביב לטנק או לנגמ"ש, מערכת "חץ דורבן" מבוססת על יירוט באמצעות טיל נגדי המשוגר לעבר הטיל התוקף. "מעיל רוח" של רפאל כוללת מכ"מ גילוי מתוצרת חברת אלתא, בעוד שמערכת "חץ דורבן" כוללת מכ"מ של חברת ראדא.

המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית (מפא"ת) במשרד הביטחון היה מעורב במשך מספר שנים במימון הפיתוח של שתי המערכות במקביל, ואולם בחודש נובמבר 2010 הוחלט להקפיא את ההשתתפות בפרויקט "חץ דורבן" במקביל לתחילת הצטיידות במערכת "מעיל רוח" על גבי טנקי מרכבה סימן 4 ראשונים. בחודש מרס השנה אף נרשמו מספר יירוטים מוצלחים של מערכת "מעיל רוח" כנגד טילי "אר.פי.ג'י", ששוגרו לעבר טנקים בגזרת רצועת עזה.

לנוכח ההתלבטות מה תהיה מערכת המיגון העתידית, משרד הביטחון וצה"ל הקפיאו את ההחלטה איזו מערכת הגנה אקטיבית תותקן על נגמ"שי המרכבה החדשים (נמ"רים): מצד אחד "מעיל רוח" נחשבת בשלה מבחינה טכנולוגית והוכיחה את עצמה, מצד שני "חץ דורבן" עשויה לתת מענה שנחשב בעל נזק סביבתי מועט יותר ולהיות יעילה גם כנגד איום של פגזים קינטיים. בחודש אפריל נערך בארצות הברית ניסוי שבו הצליחה מערכת "חץ דורבן" ליירט איום שכזה, לאחר שדירקטוריון תעש החליט להמשיך בפיתוח גם ללא מימון ממשרד הביטחון.

תכנית למזג את תעש בתוך רפאל הייתה אמורה להקל על שילוב המערכות, אולם היא הוקפאה על ידי משרד האוצר ומשרד הביטחון. לנוכח זאת, נערכו באחרונה דיונים במשרד הביטחון, שבהם אמר המנכ"ל, אלוף (מיל') אודי שני, שיש לכפות על רפאל ועל תעש לשלב בין המערכות, לאחר שהבהיר כי לא תהיה הצטיידות של צה"ל, אף לא באחת מהן בנפרד.

ברפאל ובתעש עדיין ממשיכים לפתח כל מערכת בנפרד. ישנם גורמים בחברות אלה, הטוענים כי "לא ניתן לשלב בין שתי המערכות שבנויות אחרת לחלוטין מבחינה טכנולוגית", ואולם גורם בכיר במשרד הביטחון טען כי "ניתן לבצע את שילוב המערכות".

***
בתמונה משמאל: מערכת "חץ דורבן" (צילום: תעש)