מיליארדי דולרים בים של ברזיל

חיל הים הברזילאי מפרסם מכרז לאחד הפרוייקטים השאפתניים בתחום הגנת מים טריטוריאלים תחת השם "אמזון כחול". היקף הפרויקט צפוי להגיע ל-6 מיליארדי דולרים בעשר שנים. במכרז צפויות להשתתף גם חברות ישראליות

סגן האדמירל, אנטוניו קרלוס פראדה קרניירו - defesanet.com.br

ממשלת ברזיל, באמצעות הועדה לפרויקטים אסטרטגיים של חיל הים הברזילאי (DGePEM), פירסמה בשבוע שעבר מכרז שאפתני לאבטחת הנכסים הימיים של המדינה. מדובר באחד הפרוייקטים השאפתניים בתחום הגנה ימית, והיקפו מוערך ב-6 מיליארדי דולרים. על הפרויקט מתחרות חברות ביטחוניות בינלאומיות, בהן גם אלו הישראליות.

בין החברות שמתחרות על נתחים בפרויקט, אפשר למצוא ענקים כגון איירבוס ובואינג, כמו גם תעשיות מאיטליה, ישראל ואנגליה. התכנית קיבלה את השם "אמזון כחול" (Amazon Blue או SisGAAz). כפי שצוין, מדובר בפרויקט שהיקפו 6 מליארדי דולרים והוא צפוי להימשך עד 2025, כאשר מטרתו לפקח ולהגן על 4.5 מיליון קילומטרים רבועים של ים באמצעים טכנולוגיים.

ביום שישי האחרון, התכנסו נציגים של חברות לאומיות וזרות באולם של מכללת המלחמה של הצי בריו כדי לשמוע את נציגי חיל הים הברזילאי. היות ומדובר בפרויקט רגיש מבחינה לאומית, רק 26 חברות שמוסמכות על ידי משרד הביטחון הברזילאי יורשו להגיש הצעות.

[קישור לתמונה באתר eia.gov]

תכנון הפרויקט החל ב-2011 ונמשך עד 2013, והוא נכלל בקבוצה של מהלכים ממשלתיים לחיזוק ביטחון המדינה. האמצעים כוללים פיתוח של ניטור גבול המערכת ( SISFRON ) והרחבת רשת הביטחון במרחב האווירי. הצעות יש להגיש עד חודש יולי הקרוב. בחודש יוני 2015 חיל הים יחשוף את המנצח. לוח הזמנים של הפרויקט כולל ארבעה מודולים, והצפי הוא שהמערכת תיושם במהלך העשור הקרוב, עם התקנה של ציוד כגון לווינים, חיישנים, מכ"מים וכלי טיס בלתי מאוישים.

החברות יצטרכו לבקר באתרים כדי להיות לראות את הקשיים בשטח. "אנחנו לא נבחר בהכרח את ההצעה במחיר הנמוך ביותר, אלא זאת שתתן את התמורה הטובה ביותר עבור הכסף. העלות היא זניחה בהשוואה לעושר המופק בים", אמר סגן האדמירל, אנטוניו קרלוס פראדה קרניירו לקראת הכנס. לדברי סגן האדמירל, לא יתקבלו הצעות הכוללות ציוד מיובא. "אנחנו רוצים להעביר את הטכנולוגיה לברזיל, כך שברזיל תהיה הריבון של הטכנולוגיה בשטח".
מנהל התוכניות האסטרטגיות בחטיבת הביטחון והחלל באיירבוס , אחת החברות המתחרות, סבור כי הקושי הגדול של הפרויקט הוא בהיקף הניטור - מדובר במערכת שצריכה לנטר באופן שוטף שטח ימי המתפרס עד 648 קילומטרים מהחוף ו-370 ק"מ מהאיים הנמצאים תחת ריבונות ברזיל. "זה לא בלתי אפשרי", אמר אותו גורם.

צפו בסרטון הסבר על הפרויקט:

אולי יעניין אותך גם