מזל"ט פנוי להובלה

בארה"ב ובאוסטרליה מתחיל להתפתח טרנד חדש של שימוש במזל"טים במגזר הקמעונאי. האם התעשיות הישראליות ישכילו לנצל את המומנטום?

מי פנוי בפרישמן? מזל"ט של אמזון מוסר משלוח ללקוח החברה (צילום מסך)

בעוד בארץ המונח מזל"ט מעלה הקשר של תעשיות ביטחוניות, בארה"ב ובאוסטרליה מדובר בתחום מתפתח דווקא בקרב חברות קמעונאיות. כאשר מדובר בשוק המסחרי, המטרה של המזל"טים אינה לעקוב, לתצפת או לבצע חיסולים ממוקדים, אלא מדובר בדרך נוספת להעשיר את חווית הלקוח. החל בחלוקת בירה בפאב, דרך משלוחים של פיצות, ועד להחלפה של שליח אנושי באספקת מוצרים עד הבית. האם מדובר בשוק חדש עבור התעשיות הישראליות? 

שירות פרימיום 

אחד החלוצים באימוץ המזל"טים לביצוע משלוחים הוא ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון, שחשף השבוע את היצירה האחרונה של החברה שלו במסגרת התכנית "60 דקות": מזל"טים שיכולים לספק חבילות של עד חמישה ק"ג, לבית הלקוח בפחות מחצי שעה.

מדובר במזל"טים מסוג אוקטוקופטר בעל 8 מנועים המסוגל לספק את החבילות לרדיוס של עד 10 ק"מ מהמחסן של אמזון. לתכנית השאפתנית ניתן השם “Amazon Prime Air”. בסופו של מסוע החבילות במחסן החברה, מחכה המזל"ט לאסוף את החבילה ומשם הוא יוצא לבית הלקוח.

בזוס אמר לאתר theverge כי 86 אחוזים מהחבילות של אמזון הם מתחת למשקל חמישה ק"ג. כרגע פועלים באמזון להבין כיצד ניתן להתאים את השירות לרגולציה בארה"ב ואיך ניתן להבטיח שהחבילות לא יפלו ללקוח (או לאנשים בדרך) על הראש. ברגע שהאתגרים הללו ימצאו פתרון, בזוס הבטיח שלאמזון יהיה צי של מזל"טים בשמיים.

במסגרת התכנית, סיפר בזוס איך לפני 18 שנים הוא היה מסיע חבילות לסניף הדואר בעצמו, וחלם שיום אחד הוא יהיה הבעלים של מלגזה. מאז כמובן השתנו הדברים, ולטענתו אנחנו במרחק של ארבע או חמש שנים ממזל"ט שיהיה מסוגל לספק אריזות קטנות לבית הלקוח. במידה רבה משום שהחברה צריכה לעבוד עם ה-FAA כדי לוודא שזה מותר מבחינה חוקית.

בזוס נתן כדוגמא את חברת Zookal האוסטרלית שהודיעה כי תתחיל לספק ספרים ללקוחות באמצעות מזל"טים כבר בשנה הבאה. באוסטרליה, אין את ה-FAA, רמז בזוס.