מזכירו הצבאי לשעבר של הנשיא פרס - נפרד

שמעון חפץ, ששימש כמזכירו הצבאי של הנשיא פרס, על המעבר של פרס לבית הנשיא, שהביא אותו לחישוב מסלול מחדש. בו הוא נפרד מהרשות המחוקקת ומהרשות המבצעת לאחר עשיה עשירה של 50 שנה ועבר לתפקיד אזרח מספר 1

מזכירו הצבאי לשעבר של הנשיא פרס - נפרד

צילום: AP

נכתב בעת מינויו של שמעון פרס לנשיא: 

העידן של פרס: במעמדו החדש כנשיא, פרס נפתח לעידן חדש בו הוא מקבל את החום והערכה להם הוא לא זכה מקרב הציבור בישראל מזה שנים. מעגל העשייה, המרץ לעוד ועוד הוא כחומר ביד היוצר, אין מי שיכל לעצור בעדו, גם לא הגיל. החשיבה והמחשבה מה עוד לא פותח, במה נתרום עוד לאנושות ,אחרי הננו-טכנולוגיה וחקר המוח. מאז הטבעת המטבע לשון שלו "מזרח תיכון חדש " עברנו  אירועים דרמטיים ב"שכונה "המשנה את פני המזרח התיכון.

"האביב הערבי": שינוי היסטורי בעולם הערבי, איש לא הצליח לחזות הרבה מהתהליכים שקורים מלמטה למעלה, אלה כוחות שמאוד קשה לקרוא אותם ולדעת מתי יעברו את נקודת המסה קריטית. הציבור לוקח חלק בהפגנות בשל חוסר יציבות כלכלית. זוהי התעוררות מלמטה, התפוררות משטרים שאיש מקהילת המודיעין לא צפה אותם. 

מצרים: ההפגנות וההדחה של הנשיא חוסני מובארק הביאו לעליית מורסי ו"האחים המוסלמים". השד הדמוקרטי לא הצליח להוביל את מצרים להיות מדינה ברוח הערכים עליהם דיברו בכיכר תחריר. לאחר עליית "האחים המוסלמים" עלתה השאלה איך האידאולוגיה מתפתחת למעשים, מול ההבטחות לציבור. מצרים נפגעה מאוד מתהליך שינויי השלטון, הטרור והג'יהאד העולמי והקרבה לגורמי החמאס בסיני הובילו לאירועים רבים לאורך הגבול המשותף. הצבא עדיין מוקד כוח משמעותי ומוביל בשלטון במצרים, אלא שעם עליית הטרור  ודפוסי התנהגותו של הנשיא  מורסי בתוך מצרים .מביא  שר ההגנה  א-סיסי למהפך ולהדחתו של הנשיא מורסי ועלייתו של א-סיסי בבחירות  לנשיא.

סוריה: המשטר העלאווי מתמודד עם  מלחמת האזרחים ללא הכרעה .יש בה רק מפסידים ,אלה הם האזרחים הרוגים, פצועים, פליטים. מול התרחשויות בתקופה זו ובסמוך, אנו עדים עלפי מקורות זרים  לתקיפת הכור הגרעיני בסוריה. הם יכלו להיות היום עם פצצה גרעינית אילו לא הותקפו. אלא שבנוסף ,ומכל מיני סיבות גיאופוליטיות הנושא נדחק.  

השתלטות התנועה האסלמית: דעא"ש מעיראק ועד למרחבי סוריה הפך למוקד הלחימה של משטר אסד, בסיוע איראן וחיזבאללה ביום יום. אסד הפך לגשר ההשפעה האיראנית במזרח התיכון – ללבנון. לתמיכה האיראנית הצמודה בחיזבאללה בנשק, בכסף ,באימונים, לא הייתה משמעותללא הדחיפה הסורית.

חסן נסראללה  מזכ"ל החיזבאללה בלבנון: נדחק לשולי הבמה של העולם הערבי בפופולריות שלו בשל תמיכתו במשטר אסד ומי שעמד מאחורי רצח ראש ממשלת לבנון, רפיק אל חרירי (2008). נסראללה ממשיך לבסס את ארגונו כגורם החזק בממשלת לבנון ועל פיו יישק דבר. חיזבאללה התחזק צבאית והפך לאיום על ישראל בכמות הנשק, בטווח ואף בגודל ראשי הנפץ מאז מלחמת לבנון השנייה 2006. מחיר הדמים אותו משלם חיזבאללה בלחימה בסוריה כולל שורה של מפקדים מהבכירים ביותר בדמותו של עימאד מורנייה ומאות חיילים. 

נפילת המשטרים הישנים במזרח התיכון אפשרה הקמת מובלעת טרור בתוך גבולות מדינתיים סמוך לישראל לא רק בלבנון ובעזה. במציאות החדשה מדובר בטרור המתבסס על שטח בשליטתו בתוך גבולות טריטוריאליים ללא ריבונות. האחד ממערב לנו (מצרים) והשני בגבול סוריה. השילוב של ארגוני הטרור יחד עם תשתיות ביטחוניות לרבות אמל"ח רב ומתקדם והעדר משילות מדינתית יצר פוטנציאל לפגיעה בישראל.

הנשיא פרס, כמי שהיה מעורב בעיצוב תפיסת הביטחון, היה ער לנקודה הקריטית שבה האיראנים נמצאים בדרך למימוש תכנית הגרעין שלהם, על כן התגייס הנשיא לסייע במישור המדיני במפגשיו עם ראשי מדינות בארץ ובעולם ובראשם נשיא ארה"ב, הנשיא ג'ורג בוש הבן (2008 ), במפגש תיאר את הישגי איראן עד לסף הטכנולוגי ועד ליכולת לייצר ארסנל של פצצות. זה היה בעיניו הזמן המידי ללחץ למעורבות בינלאומית שמטרתה לחדול מתכנית הגרעין. בסופו של יום, הנשיא אובמה בשיתוף עם הקהילה הבינלאומית מחליט להתמודד עם הגרעין האירני במישור הדיפלומטי במסגרת "הסכם הגרעין".

במישור הפלסטיני: השקיע הנשיא פרס לא מעט בקידומו של תהליך השלום עם הפלסטינים. בהעדר גילוי של יוזמה והתנהלות כלשהי לפתרון העימות מול הפלסטינים. ההתנהגות הלעומתית בנושא הפלסטיני לא הניחה לו לעמוד מהצד, גם בשעה שרוה"מ הכריז על 2 מדינות לשני העמים.

 כל אלה היו ממאפייני המהפכה ההיסטורית והדרמטית של המזרח התיכון. מהפכה בתקופתי עם הנשיא פרס.

 

אולי יעניין אותך גם