מבצע "נועה": משרבורג לחיפה בחג המולד 1969

חיל הים נכנס לעידן חדש מבחינתו בשנות ה-60 של המאה ה-20. הטור השבועי של אפרים לפיד, הפעם על הספינות שנמלטו בחשאי מהנמל בצרפת

באמצע שנות הששים של המאה ה-20 נכנס חיל הים לעידן חדש - ספינות טילים , סטי"לים. 12 ספינות הוזמנו לייצור בצרפת על בסיס תכנון של מספנות מנוסות מגרמניה. לאחר מלחמת ששת הימים הטיל נשיא צרפת שארל דה-גול איסור (אמברגו) על יצוא נשק לישראל. ז'ורז' פומפידו, ראש הממשלה הצרפתי שהחליף את דה גול המשיך במדיניות האמברגו, למרות התקוות שתלו בו הישראלים כי ישנה את ההחלטה.

חמש ספינות מתוך העסקה הגיעו לישראל עוד טרם האמברגו. שבע נשארו בנמל שרבורג בצרפת משך חודשים ארוכים כאשר צוותי חיל הים הישראלי – ימאים ואנשי המערך הטכני – נמצאים שם ללא אישור חוקי להפליג. נעשו מאמצים דיפלומטיים רחבי היקף להוציא את הספינות וגם את 50 מטוסי מיראז' 5 שקנתה ישראל מצרפת באותם ימים. משכשלו כל הניסיונות הללו היה ברור כי ניתן יהיה לחלץ את הספינות רק בדרך מבצעית.

אחד היוזמים העיקריים לרעיון זה היה אלוף מרדכי ( מוקה ) לימון, ראש משלחת משרד הביטחון בצרפת , מי שהיה בעבר מפקד חיל הים. ללימון היו קשרים טובים עם משפחת רוטשילד ואתם הוא גבש תכנית. בתיאום עם גורמים ישראליים וזרים אוהדי ישראל רשמו בפנמה חברת קש נורבגית בשם "סטארבאס". הספינות , שהיו בלתי חמושות , זוהו כספינות אזרחיות בשרות חברה זו וכך יכלו לצאת לדרך.

באותה עת , ללא קשר לעניין הספינות, הורעו היחסים עם צרפת בעקבות מבצע "תשורה", צה"ל פגע ב- 14 מטוסים של שלוש חברות תעופה לבנוניות בשדה התעופה של ביירות .הדבר גרם להחמרת האמברגו. שתי ספינות האחרונות שהושקו יצאו לניסויים בים וקיבלו הוראה ממטה חיל הים להפליג לישראל. אלו היו ספינות הטילים השישית והשביעית שהגיעו לארץ. מעשה זה הרתיח את הצרפתים שכן כללי הפרוטוקול והיציאה מהנמל הופרו. עקב כך גורשו שאר הספינות מן הנמל הצבאי לחלק האזרחי השמור פחות, מה שבדיעבד הקל את הברחתן.

במקביל החלו הצוותים בהכנות למסע של הספינות לישראל בפיקודו של אל"מ הדר קמחי. לצורך התדלוק הימי גויסו ארבע ספינות של חברת הספנות הלאומית "צים", בלילה שבין 24 בדצמבר ל-25 בדצמבר 1969, כאשר אזרחי צרפת ואירופה כולה היו בעיצומן של חגיגות חג המולד, החליט הדר קמחי כי זה הזמן ליציאה. הספינות מולטו מנמל שרבורג והפליגו לישראל. המבצע גרם למתח זמני ביחסים בין ישראל לצרפת, למרות שאזרחים בצרפת אהדו מאד את הפעולה הישראלית.

"מבצע נועה", על שם בתו של ביני תלם ,לימים מפקד חיל הים וראש המשלחת הראשונה לשרבורג, היה דוגמה ומופת לתושיה אסטרטגית , ליכולת אלתור מבצעית , טכנית ולוגיסטית, במעטה חשאיות כבד. כלי השיט הגיעו לנמל חיפה ב- 31.12.69 והתקבלו בהתלהבות ובהערצה על ידי שר הביטחון דיין, הרמטכ"ל ברלב ,מפקד חיל הים אברהם ( צ'יטה) בוצר ומאות אזרחים שגדשו את רחובות חיפה.

ברור כי סיפור הרואי כזה יהיה גם נושא לשיר של להקת חיל הים ,ואכן יורם טהרלב מיהר לחבר את המלים ובני נגרי את המנגינה ולהלן אקורדים ראשונים של המזמור לספינות שרבורג : "לא הלבין מפרש באופק, כך מתחיל אותו סיפור, וחמש ספינות באופל, התחמקו מנחל שרבור בחשאי יצאו הימה, בלי לצפור ולצפצף, כי צריכות הן בפנמה, בדחיפות לקידוח נפט אז תנו להן צ'אנס לספינות משרבור, וכמו שהצליחו לצלוח, תנו להן צ'אנס, תנו להן צ'אנס תנו להן צ'אנס לקדוח".

אולי יעניין אותך גם

תמונת האירוע בקורסיקה שפרסמה סוכנות הידיעות רויטרס – אותנטיות התמונה אינה מאומתת במאת האחוזים. צילום: via Frederic Berna via REUTERS

שערורייה בצרפת: טייסי חה״א קשרו אדם לעמוד – והתאמנו בירי מהאוויר

המקרה, שנחשף לאחרונה, אירע לפני כשנתיים בבסיס בדרום האי קורסיקה. הקורבן – שלא נפגע – מספר כי פיו נסתם בסרט דביק וראשו כוסה בשק למשך 20 דקות מבעיתות בהן שמע את האש סביבו