"כיפת ברזל" מסוגלת ליירט מטוסים

יכולת חדשה זו ליירוט מטוסים בגובה של 10 ק"מ, התגלתה תוך כדי תפעול המערכת, שמטרתה יירוט רקטות קצרות טווח. בעקבות כך גוברת ההתעניינות הזרה בפיתוח הישראלי

"כיפת ברזל" מסוגלת ליירט מטוסים

"כיפת ברזל" (צילום: אתר חיל האוויר)

מערכת "כיפת ברזל" שנועדה ליירט רקטות קצרות טווח ומוצבת כבר בשלושה אתרים יעילה גם ביירוט מטוסים עד לגובה של 10 ק"מ, כך נודע למערכת ישראל דיפנס. מקור ברפאל סיפר כי התכונה הזו של המערכת שהתבררה רק תוך כדי הכנסתה לשרות, עושה אותה למבוקשת מאוד בקרב צבאות זרים.

תוך כדי בניית תורת ההפעלה של המערכת שהוכיחה את יעילותה הרבה ביירוט רקטות התברר כי היא יעילה גם ביירוט מטוסים שטסים עד לגובה של כ-10 ק"מ.

התכונה הזו גרמה ליצירת תורת הפעלה נוספת האמורה לטפל גם באיומים אוויריים. "זו תכונה חשובה מאוד שכן המערכת יכולה לשמש גיבוי למערכות ההגנה האוויריות הקיימות" אמר המקור.

מערכות ההגנה האווירית של ישראל מורכבות כיום בעיקר מטילי "הוק" ישנים שעברו השבחה ומטילי "פטריוט" שגם הם מושבחים בהדרגה. אבל מערכת "כיפת ברזל" יכולה לתת מענה בעיקר להגנה על אתרים אסטרטגיים רגישים כאשר רוצים להבטיח יירוט בסבירות הגבוהה ביותר שניתן.

בעולם נעשה שימוש להגנה על מטרות נקודה מפני מטוסים מנמיכי טוס בעיקר על ידי הסבה של טילי כתף דוגמת ה"סטינגר" שהוצבו על משטח נייד עם אמצעי גילוי. אבל למערכות אלה טווח מוגבל ביותר.

ברפאל מעריכים כי גם מערכת "שרביט קסמים" המפותחת בימים אלה כדי ליירט רקטות בעלות טווח בינוני תוכל לשמש ליירוט מטוסים בגובה גדול יותר. מערכת "שרביט קסמים" מתוכננת גם ליירוט של טילי שיוט ולכן אומרים ברפאל היא תהיה רב תכליתית - נגד רקטות , טילי שיוט ומטוסים. כאמור העניין בעולם במערכת "כיפת ברזל" המבצעית גדל מחודש לחודש ונציגים של צבאות זרים מבקרים בישראל כדי לעמוד מקרוב על יכולותיה.

אולי יעניין אותך גם