"ישראל בדרך לדור 5"

מנכ"ל משרד התקשורת נאם בכנס התקשוב הבינ"ל ואמר כי מדובר על קצב של "3 גיגה בשניה"

אבי ברגר, מנכ"ל משרד התקשורת, נאם במליאת הפתיחה של כנס התקשוב הבינ"ל המתקיים ב"אבניו" בקריית שדה התעופה. הכנס נערך ביוזמת IsraelDefense ובשיתוף עמותת חיל התקשוב, ובהשתתפות אגף התקשוב של צה"ל ואוניברסיטת בן גוריון.

"בדור 4 (LTE) מדברים על גיגה אחד", אומר ברגר. "בדור 5 (LTE Advanced) מדברים על 3 גיגה בשניה. אנחנו בדרך לדור 5 בישראל". 

ברגר המשיך ואמר כי "האתגר הכי גדול זה התמודדות עם עולם הספקטרום. היום אנחנו בעשרות מילי שניות, העולם עובר לשיהוי של מילי שניה. זה יאפשר אפליקציות כמו PUSH TO TALK-PTT בווידאו.

"אפשר להגיע לקצבים הללו בכמה דרכים: תמיכה באמצעות שיפור טכנולוגיה, שיטות מודולציה חדשות לניצול קיבול הערוץ. ניתן עוד להוסיף אתרים סלולריים". ברגר התייחס גם לאתגרים העומדים בפני המשרד "קשה מאד להקים אתרים. הציבור לא אוהב את זה, צריך השקעה גדולה. יהיו הרבה אתרים קטנים (פיקו-סלים). השינוי העיקרי יהיה בניהול ספקטרום.

"גם ה-WIFI מתפתח. זה אילוץ שהצבא ישתמש בו בעת משבר. בכל מקום אליו יגיע צבא יהיה ניצול מקסימלי של הספקטרום. האתגר הוא איך מנהלים ספקטרום אל מול הבלתי צפוי. מדברים על תחומים של 3.6-3.8 ו-5 גיגה-הרץ. צריך טכנולוגיות שישלבו פרוסות ספקטרום מתחומים שונים.
 
"רשת דור 5 לא תעבוד בתחום אחד. תהיה אגרגציה של תדרים. צריך לדבר על זה גם בצבא. הרשת עוברת שינוי מהפכני. כל שנה היא נראית אחרת".

מנכ"ל משרד התקשורת התייחס גם למגמות בתחום ואמר כי אחת מהן תהיה וירטואליזציה ושימוש בתוכנה (SDN/NFV). "המגמה הזו מביאה שתי בעיות - באגים ואבטחת מידע. כל מה שמבוסס תוכנה מחד יותר פגיע ומאידך יותר זול ומאפשר אי תלות בספקים. הצבא צריך ללמוד מהאזרחות איך מתמודדים עם האתגרים הללו. בדור 5 נראה יותר טרמינלים. השיהוי ירד וזו מגמה שתתפוס. כל מוצר ביתי או ביטחוני יהיה מחובר לרשת במחירים נמוכים. אם היום מנוי ממוצע צורך 1-2 גיגה בחודש, זה יהפוך לצריכה יומית. הפתרון טמון בהוטספוט. קשה לתמוך בקצבים כאלו בכיסוי רחב. במקומות של צריכה מרובה יהיו ריכוזי הוטספוטים בקצבים של גיגה לשניה. באזורים אורבניים גדולים יותר תהיה תמיכה בעשרות מגה בייטים".

ברגר דיבר גם על ההבדלים בין המערכת הצבאית לאזרחית ואמר כי "למערכות צבאיות קשה לרוץ קדימה לעומת העולם המסחרי. בשוק המסחרי אם אתה לא מכניס את המוצר תוך רבעון אתה לא רלוונטי. אם אתה לא מעדכן טכנולוגיה כל שנתיים אתה לא רלוונטי. זה אתגר עבור הצבא".