יירוט היסטורי

לפני 30 שנה יירטה מערכת ה"הוק" מטוס סורי מתקדם מדגם מיג-25 בזכות נחישות ויוזמה של טכנאי במיל'

(צילום: מתוך אתר צה"ל)

בשבוע שעבר ציינו ביחידת הההגנה האווירית הצפונית 30 שנה להפלה היסטורית של מטוס סורי מתקדם במהלך מלחמת לבנון. כמה מאות מוותיקי ובכירי המערך לדורותיו, התאספו בבסיס חיל האוויר בצפון כדי להיזכר ביום בו הצליחה סוללת הוק מתנייע (מערכת נ"מ מתוצרת ארה"ב) להפיל מטוס מיג 25 סורי שביצע גיחות צילום אסטרטגיות לטובת איסוף מודיעין על פעילות כוחות צה"ל בגזרה.

המטוס טס בגובה אדיר (באותם ימים) של 70 אלף רגיל ובמהירות של 2.5 מאך, נכתב באתר צה"ל. בחיל האוויר החליטו אז לנסות לנטרל את האיום ולמבצע ניתן השם "גוזל". מערכת ההוק היתה מסוגלת ליירט באותה תקופה כלי טיס עד גובה 55 אלף רגל בלבד וכדי לנסות להרחיב את מעטפת הביצועים שלה, הוצבה הסוללה על הר ג'בל ברוך (1,943 מ' מעל פני הים). במקביל ביצע טכנאי מילואים נחוש בשם פיני שפטר, שינויים טכניים במערכת שנועדו לסייע לה להרחיב את יכולותיה בכדי להתמודד בהצלחה עם המטוס.

לבסוף זוהה המטוס והמערכת הצליחה "לנעול" עליו ושני טילי הוק שוגרו לעברו. המטוס נפגע ואיבד גובה. בשלב זה תקפו אותו מטוסי F-15 שהצליחו לירות לעברו טילי אוויר-אוויר ולהפילו סופית. המטוס התרסק סמוך לעיר ג'וניה ומאותו היום נמנעו הסורים משיגור יעפי צילום נוספים בגזרה. הטכנאי הנחוש זכה בהמשך לפרס מפקד חיל האוויר.

מפקד ההגנה האווירית, תא"ל שחר שוחט, אמר בערב המורשת כי "ההפלה של מטוס מיג-25, לראשונה בעולם, היא הישג מבצעי, היסטורי וערכי חשוב. האירוע משקף עבורנו את האומץ, היוזמה המקצועיות, הדבקות במשימה וההצלחה בה, תוך הבאת פתרונות יצירתיים". כך מדווח באתר צה"ל.

רס"ן (מיל') רפי מירון, מפקד הפלגה בזמן היירוט ההיסטורי, הדגיש כי "שום מערכת נשק, מתוחכמת ככל שתהיה, אינה מהווה תחליף לכושר החשיבה האנושי".

***

הכתבה פורסמה לראשונה באתר צה"ל