חילות האוויר של אירופה קירקעו את מטוסי התובלה A400M

מומחים ממשיכים לבדוק את נסיבות התרסקות מטוס התובלה הכבד, מתוצרת איירבוס, בספרד בסוף השבוע האחרון

כל חילות האוויר באירופה, המפעילות את מטוס התובלה הכבד מדגם A440M מתוצרת איירבוס, קרקעו את המטוסים והפסיקו את הטיסות עד שייוודעו תוצאות חקירה ההתרסקות של המטוס בסביליה שבדרום ספרד בשבת.

חיל האוויר המלכותי הבריטי והלופטוואפה, חיל האוויר של גרמניה, הודיעו על הפסקת טיסות המטוס, ואילו שר ההגנה של צרפת, ז'אן איב לה דריאן, הודיע כי משרדו מתיר רק ביצוע טיסות "בעלות עדיפות מבצעית עליונה".

המטוס התרסק בשבת סמוך לנמל התעופה סן פבלו ליד העיר סביליה, שם נמצא מפעל הרכבה של איירבוס, דקות אחרי שהמריא לטיסת מבחן. ארבעה אנשי צוות נספו ושנים נפצעו קשה. איירבוס שלחה למקום ההתרסקות צוות חקירה שהצטרף לחוקרים הספרדיים. ביום ראשון נמצאו שתי הקופסאות השחורות של המטוס – אחת מקליטה את שיחות הצוות הטייסים בקוקפיט, והשניה  אוגרת מאות פרמטרים של נתוני טיסה וביצועי המטוס. שתי הקופסאות נמסרו לשופט החוקר הספרדי שבידיו נתון השלב הראשון של חקירת התאונה.

מטוס התובלה הכבדה A400M הוא הפרויקט הצבאי היקר ביותר של איירבוס ושל אירופה – פרויקט שהיקפו יותר מחמישה מיליארד יורו. היו עיכובים בייצור המטוסים, ועתה נמצאים שלושה מטוסים בחיל האוויר של טורקיה, אחד בחיל האוויר המלכותי הבריטי וכמה מטוסים בחילות האוויר של צרפת ושל גרמניה. המטוס שהתרסק עמד להימסר לטורקיה בתום טיסות הניסוי.

מטוס התובלה האירופי, שכינויו אטלס, הוא בן ארבעה מנועי טורבו-פרופ. באיירבוס רשומות 174 הזמנות למטוס הזה משמונה מדינות. הוא מתחרה ישיר של שלושה מטוסי תובלה אמריקניים – הרקולס C-130, המכונה בחיל  האוויר הישראלי "קרנף", והדגם המתקדם C-13-J המכונה "שמשון" וכן המטוס C-17 של בואינג. איירבוס טוענת שהמטוס שלה מוצלח יותר בהמראות ונחיתות ממסלולים קצרים ומאולתרים, ומסוגל  לשאת יותר מטען ממטוסי התובלה של לוקהיד מרטין. בגלל הדחיות בביצוע הפרויקט מינתה איירבוס באחרונה את פרננדו אלונסו, שהיה ראש חטיבת טיסות הניסוי של החברה, לממונה על פרוייקט מטוס התובלה הצבאי.

לדברי איירבוס, תכנית טיסות הניסוי וייצור המטוס לא ייפגעו כתוצאה מהתאונה הקטלנית בספרד.

אולי יעניין אותך גם