התותחנים עוברים ל"שדר חם"

"דרקון" הפך לראשון מבין גדודי עוצבת "עמוד האש", שהחל להשתמש באופן מבצעי במערת השליטה והבקרה החדשה של חיל התותחנים

התותחנים עוברים ל"שדר חם"

צילום: מאיר אזולאי

"דרקון" הפך לראשון מבין גדודי עוצבת "עמוד האש", שהחל להשתמש באופן מבצעי במערת השליטה והבקרה החדשה של חיל התותחנים. במקום דיבורים ומפות על השולחן – כל המידע זורם בתוכנות כמו "וורד" ו"אקסל"
 

בתום אימון שנערך בשטחי האש של בסיס שבטה בדרום הוכרז גדוד "דרקון" (גדוד 55) של התותחנים ככשיר להפעיל את מערכת "שדר חם" באופן מבצעי.

"שדר חם" (גרסה 400) היא מערכת השו"ב (שליטה ובקרה) החדשה של חיל התותחנים, שמהווה חלק מפרויקט צי"ד (צבא יבשה דיגיטאלי) של זרוע היבשה. פיתוחה יצא לדרך כבר בשנת 2001, מתוך מטרה לפתח מערכת שו"ב לרמת הגדוד, ואולם עם ההחלטה על פרויקט צי"ד בכל זרוע היבשה, הוחלט לצרף את יחידות התותחנים לתשתית התקשורת של צי"ד ולפתח את "שדר חם" כך שתקשר על גבי רשת נתונים אחת את כל הרמות, החל מצוות התותח בשטח ועד לרמות הגבוהות של הפעלת האש - באגד הארטילרי ובאוגדה.

הגדודים הראשונים שהפכו למשתמשי מערכת "שדר חם" מבצעיים, כבר בשנת 2010, שייכים לאגד 282 (עוצבת "גולן") של פיקוד הצפון, ואילו גדוד "דרקון" הוא הראשון מבין גדודי עוצבת "עמוד האש" (אגד 215) של פיקוד המרכז, שמתחיל להשתמש במערכת השו"ב החדשה באופן מבצעי. שאר גדודי האגד יהפכו לבעלי יכולת הפעלה מבצעית של המערכת החדשה בהמשך, ובטווח הזמן הארוך יותר, כאשר יושלם פיתוחה של גרסה 600 של "שדר חם", יעברו למערכת שו"ב החדשה כל שאר יחידות חיל התותחנים, בסדיר ובמילואים.

מערכת השו"ב החדשה לא רק מאפשרת חיבור של כל רמות הפעלת האש לרשת נותנים אחת, היא גם מחליפה את הספרים ה"כבדים" שהיו נהוגים בכל חמ"ל, וכמובן את ה"טלקים", שעליהם היו פרוסים מפות ושרטוטים ידניים.

בתרגיל בשבטה לפני ימים אחדים ניתן היה להתרשם מכך שכל המידע הדרוש למפקד גדוד "דרקון", סא"ל אבי כדורי, נשלף היישר מתוך מחשב נייד, "לפ-טופ" זעיר וכסוף, אפילו ללא צורך במסכים גדולים על השולחנות. החמ"ל היה מרווח ושקט, שכן רוב המידע עבר בהודעות כתובות על גבי מסכי המחשב ולא ברשת הקשר. רוב המידע זרם באמצעות תוכנות מוכרות לכל משתמש מחשב מצוי, כמו "וורד" ו"אקסל". אנשי חברת אלביט מערכות, שפיתחו את המערכת, ליוו את התרגיל מקרון בקרה צמוד.

גורמים בחיל התותחנים מספרים כי המערכת מתחברת אוטומטית לא רק ליחידות האש ולמידע הקיים בחטיבות השריון הלוחמות באותה גזרת לחימה, אלא גם למודיעין, ולגורמים נוספים שרלוונטיים לשדה הקרב. היא מלקטת מידע מחיישנים שאוספים נתונים על משתני מזג אוויר הדרושים לחיושבי הירי, כמו עוצמת רוח וכיוונה, וגם נותנת תמונת מצב מדויקת על כמות התחמושת שקיימת בכל צוות וצוות.

לדברי גורם בעוצבת "עמוד האש", "אחת המהפכות הגדולות קשורה לכך שעכשיו אפילו אנשי הצוות הזוטרים ביותר רואים את תמונת הקרב המדויקת על גבי מסכי מחשב בתומ"ת שלהם, והתברר כי הדבר מגביר את המוטיבציה שלהם להזדרז בירי".

מפקד גדוד "דרקון", סא"ל כדורי, אמר ל- ישראל דיפנס, כי "המערכת לא באה להחליף את הפיקוד, וחלק גדול מהפקודות עדיין נינות בעל פה, אבל היא מחוללת שינוי תרבותי משמעותי, והופכת את הגדוד ליעיל הרבה יותר. חשובה מבחינתי העובדה, שהמערכת מספקת תמונת מצב אחידה לכל הרמות. בעבר היינו מתארים את תמונת הקרב ברשת הקשר, אבל כאשר היינו מגיעים לשטח היינו מגלים שכל מפקד הבין אותה בצורה אחרת לגמרי. עכשיו, המידע זורם לכולם באופן שוטף והתמונה המצטיירת היא אחידה לחלוטין".

אולי יעניין אותך גם