הקרב על הקוד

תחום מחשבי העל בישראל סודי ברובו, למרות שמדובר בנושא הנמצא בליבו של המרחב הקיברנטי. מקור ביטחוני אמר כי "המטרה היא לשמור על הקודים הסודיים שלנו". הצצה למחשבי העל הקוואנטים, דור העתיד של מחשבי העל, ניתנה בכנס בנושא הנערך באוניברסיטת תל אביב

הקרב על הקוד

אילוסטרציה: Shutterstock

"בישראל עומלים כיום על פיתוח של מחשב העל העתידי, בעל יכולת לשמור על הקודים הסודיים של המדינה, אומר גורם ביטחוני ומוסיף כי מדובר בתחום שהוא "חלק בלתי נפרד ממלחמת הסייבר המתנהלת באופן יום יומי".

מדובר באחד התחומים הסודיים ביותר במרחב הקיברנטי. מחשבי על מסוגלים לשלוט על מערכות מחשב לאומיות ולאגור בתוכם, כלומר בתוך ה"מוח" שלהם, את כל הקודים הסודיים של מדינה. לדוגמא: קודים של מערכות אבטחה ביטחוניות וקודים של מערכות מחשב ממשלתיות.

לא הרבה פורסם עד היום על הנעשה בתחום, אולם הפרופסור טל מור מהטכניון נתן הצצה קטנה לתחום המחשבים הקוואנטים, בהרצאה שנשא היום (שלישי) בכנס בנושא מחשוב על, שמקיימת סדנת יובל נאמן למדע טכנולוגיה וביטחון באוניברסיטת תל אביב. בהרצאה הסביר הפרופסור מור כיצד פועל מחשב העל הקוואנטי מבחינה טכנולוגית ורמז כי "באמצעות העברת סודות קוואנטית ניתן יהיה לשמור את הסודות המוצפנים גם עוד 30 שנה".

הכנס עוסק במספר היבטים של תחום מחשוב העל בישראל. בין היתר יתקיים בכנס מושב בנוגע לצורך לפתח מחשב על בישראל – שיהיה בין חמשת הראשונים ברחבי העולם. יעקב נגל, מי שינהל מושב בנושא במהלך הכנס, כבר אמר למערכת ישראל דיפנס כי "בישראל אין כרגע מחשבי על אמיתיים, למרות שיש לנו את היכולת להיות מובילים בעולם בנושא זה. תוכנות ישראליות נמצאות בכל אחד ממחשבי העל המתקדמים ברחבי העולם".