הפעימה - הגרסה האלקטרו-מגנטית

על מחדלים מתמשכים ו"מלחמות היהודים" של התעשיות הביטחוניות ששוב מתחדשות בדרום אמריקה? אריה אגוזי שואל ומשיב. פותחים שבוע, בכל יום ראשון ב- 12:00

בסוף השבוע האחרון התפרסמו ידיעות על כך שארגון אל-קעידה מכין רעל לצורך פיגועים המוניים. התפתחות כזאת תחייב היערכות מיוחדת, אבל השאלה היא האם אנחנו כבר ערוכים לאיומים המוכרים. אחד מהם הוא "פעימה אלקטרו-מגנטית". האם בישראל נעשה משהו כדי להתגונן מפני האיום הזה?

כדי להבין מהי פעימה אלקטרו-מגנטית אפשר לחשוב על התסריט הבא: ספינת משא נכנסת לאחד מנמלי ארצות הברית, אירופה או ישראל. אחד ממחסניה נפתח ומתוכו משוגר טיל קצר טווח, המצויד בראש גרעיני קטן יחסית. הפיצוץ יתוזמן לגובה המרבי של מסלול הטיל. התוצאה תהיה שיתוק כללי של מערכות חשמל, תקשורת ושליטה במדינות רבות בארצות הברית או מדינה שלמה במקרה שלנו.

לדברי מומחי מודיעין אמריקאיים, תסריט כזה הוא הסיוט הגדול ביותר של ארצות הברית וגם של מדינות אחרות, ובהן ישראל.

גורמי מודיעין בארצות הברית בוחנים מידע חדש, לפיו איראן משקיעה אמצעים בפיתוח יכולת לשיתוק נרחב של מערכות ברחבי ארצות הברית, באמצעות יצירה של "פעימה אלקטרו-מגנטית" על ידי יצור ראש קרבי גרעיני של טיל, שישוגר מספינה לעבר ארצות הברית.

פרסומים בארצות הברית טענו לא מכבר, כי גורמי המודיעין "חיברו את פיסות המידע, והגיעו שוב למסקנה כי ההכנות של איראן בתחום הטילים והגרעין מעידים, ללא ספק, גם על היערכות לביצוע מתקפה כזו".

אין זו הפעם הראשונה שמומחים בארצות הברית מזהירים את גורמי הממשל מפני יכולת איראנית כזו, שתבוא בתגובה לכל מתקפה אמריקאית על מתקני הגרעין של איראן.

מדינות רבות, ובכללן ישראל, החלו בשנים האחרונות ב"חיסון" מערכות רגישות מפני האפקט של פעימה אלקטרו-מגנטית, אבל רוב המערכות האזרחיות והצבאיות עדיין חשופות.

מומחים אומרים כי שיגור ראש קרבי גרעיני, שיצור פעימה אלקטרו-מגנטית מעל ישראל, ישתק את רוב המערכות, ויאפשר התקפות על ישראל מול מערכות הגנה שיעילותן נפגעה.

מחדל מטוסי הנוסעים

קשה להאמין שכך מתנהלים דברים בישראל. קשה גם למי שמכיר את המערכות השונות ואת דרך פעולתן.

מדובר בשני מחדלים נפרדים, לכאורה, אבל הם למעשה שזורים זה בזה - דבר שמגדיל את התמיהה ואת החרדה מפני דרך הטיפול בנושאים כאלה בישראל.

קבלו את מחדל א': כבר לפני ארבע שנים, טייסים בשלוש חברות התעופה הישראליות התריעו בפני שר התחבורה באותה תקופה, שאול מופז, על מה שהם כינו "מחדל ההגנה מפני טילי כתף".

הטייסים התלוננו על כך שלמרות החלטת הממשלה לצייד את המטוסים במערכות הגנה, לא נעשו עד אז כל צעדים משמעותיים להגנה על מטוסי הנוסעים הישראליים מפני הסכנה של טילי כתף המצויים ברשות ארגוני מחבלים רבים. מקור בכיר אמר אז כי חלקי המערכת יוצרו והם מונחים במחסן ומעלים אבק. "זו שערורייה אדירה" אמר.

תזכורת: בחודש נובמבר 2002 ניסו מחבלים להפיל מטוס של חברת "ארקיע" שהמריא מנמל התעופה של מומבסה. טילי הכתף ששיגרו, החטיאו את המטוס ובנס נמנע אסון כבד.

ראש הממשלה בזמנו, אריאל שרון, דרש פתרון מיידי ומלא, מיד אחרי התקרית במומבסה. לדברי מקורות, הוא דרש להתקין מערכת ישראלית, זו שפותחה על ידי אלתא ותעש, על שבעה עד עשרה מטוסי נוסעים ישראליים הטסים ליעדים מסוכנים. מערכת חלקית הותקנה על מטוס של "אל על" אבל גם היא לא הופעלה בצורה מבצעית.

המערכת שאריאל שרון החליט להתקין על כמה מטוסים היא ה"פלייט גארד" של אלתא ושל התעשייה הצבאית. מדובר היה בהסבה של מערכת צבאית המגנה על מטוסי חיל האויר באמצעות נורי הטעיה. היא מופעלת על ידי מספר גדול של חילות אוויר זרים וגם מטוסי אח"מים בעולם.

המערכת מבוססת על שחרור מבוקר של הנורים. כאשר המערכת מזהה שיגור של טיל כתף, היא מפעילה את נורי ההטעיה ואלה יוצרים מטרות מדומות המסיטות את הטיל.

אריאל שרון החליט אז על התקנה מיידית של המערכת על כמה מטוסים, וזאת עד שהמערכת המתקדמת יותר של אלביט מערכות תהיה מוכנה. מערכת זו, שתפעל באמצעות קרן לייזר, עדיין בפיתוח.

המערכת של אלביט אמורה לאתר את הטיל ולכוון אליו קרן לייזר ממוקדת שתסיט אותו ממסלול. יישום צבאי של מערכת זו כבר קיים ואף נרכש על פי פרסומים זרים על ידי חיל האוויר של איטליה.

בסלון האווירי האחרון בפריס, חשפה אלביט מערכות את מערכת ה"סי מיוסיק" שלה ואמרה כי היא כמעט מוכנה להתקנה. זה לא יקרה בקרוב. מדובר ללא ספק במערכת המתקדמת בעולם מסוגה.

בתחילת התהליך היה ברור שהתקנת מערכת כזו על מטוס פרושה שהוא יוכל לקחת פחות נוסעים או מטען. בתחרות החריפה כיום בעולם התעופה זה מאוד בעייתי.

אבל במקום למצוא פיתרון לבעיה - כל הענין התמסמס. בינתיים, משלימה חברת אלביט מערכות את פיתוח מערכת ההגנה נגד טילי כתף המבוססת על לייזר אבל יש סכנה שגם היא תהיה במחסנים במקום על מטוסי הנוסעים הישראליים. בשורה התחתונה - כמעט עשר שנים אחרי האסון במומבסה, המטוסים עדיין חשופים לטילי כתף. יש לקוות שלפחות הפעם מישהו יתעשת.

מחדל ב'

 

 

 

לפני מספר שנים הוחלט לצייד את כל המטוסים הטסים לישראל במערכת שתוכל לוודא שהמטוס מוטס על ידי הטייס המקורי ולא על ידי מחבל שהתיישב ליד ההגאים, או מורה לטייס מה לעשות באיומי נשק.

המערכת, שפותחה על ידי חברת אלביט מערכות, זכתה לשם "קוד פוזיטיבי". לדעת מפתחיה ואנשי הביטחון של משרד התחבורה, היא מסוגלת לאמת את זהותו של הטייס.

המערכת הופעלה לניסיון בכמה חברות תעופה, אבל כשהגיע המועד להפעלה מלאה, התברר כי הטייסים לא רוצים בה. קודם התקבלה התנגדות של ארגון התעופה הבינלאומי יאטא. לאחר מכן התקבלה התנגדות מצד הארגון הבינלאומי של טייסים. יותר מאוחר התנגד גם ארגון הטייסים הישראלי.

ממשלת ישראל התקפלה לגמרי וכל הנושא מת ונקבר. לתפארת מדינת ישראל.

מלחמות היהודים בדרום אמריקה

מלחמות היהודים הוא כבר מושג מקובל וידוע. אבל כשהוא פוגע קשות בישראל גם כלכלית וגם תדמיתית מישהו חייב לעשות משהו וזה לא נעשה.

הסיפור הזה חוזר על עצמו כל כמה חודשים. שתי תעשיות ביטחוניות מתמודדות על מכרז גדול בחו"ל. אחת זוכה ואז מתעורר גל של שמועות והכפשות.

זה קרה בשנה שעברה בקולומביה מה שגרם לביטול מכרז. זה קורה ממש בימים אלה במדינה דרום אמריקנית נוספת.

משרד הביטחון מנסה להתמודד עם התופעה, אך עד כה ללא הצלחה. השוק, שהיה "שבוי" עד לא מכבר בידי כמה תעשיות ישראליות, שינה את פניו. מלחמות היהודים מזיקות לתעשיות הביטחוניות וגם לשמה של מדינת ישראל. מאבקים מסחריים הם דבר מקובל ואף מבורך, אבל כאן לא מדובר במאבקים מהסוג הזה.

***
תמונות:
- מטוס בואינג בסימולטור לפעימה אלקטרו-מגנטית

- שיגור טיל כתף (צילום: אתר חיל האוויר)
- מערכת סי-מיוזיק (צילום: אלביט מערכות)

 

לכל הטורים של אריה אגוזי

אולי יעניין אותך גם

ד״ר עמי אפלבום, יו״ר רשות החדשנות. צילום: חנה טייב

רשות החדשנות: ההיי-טק הישראלי מתבגר ומשנה את פני הכלכלה

על פי דו״ח 2021 של הרשות, כ-10% מהשכירים בישראל עובדים בהיי-טק, ואחראים על 15% מהתמ״ג, 25% ממס ההכנסה ו-43% מהייצוא. לצד שיא בהנפקות, נרשמה ירידה חדה בהקמת חברות חדשות