"הנמ"ר- אוטובוס שעולה 5 מיליון דולר"

מותח הביקורת הוא לא אחר מאשר אלוף (מיל') יפתח רון טל, לשעבר מפקד זרוע היבשה של צה"ל. המקום: רב שיח שאורגן על ידי "ישראל דיפנס" בנושא כיווני ההתפתחות של צה"ל

אלוף (מיל') יפתח רון-טל (צילום: אנשים ומחשבים)

"הנמ"ר הוא לא יותר מאוטובוס שעולה חמישה מיליון דולר", את הביקורת הנוקבת על נגמ"ש המרכבה השמיע לא אחר מאשר האלוף (מיל') יפתח רון טל, אשר שימש כמפקד זרוע היבשה עד לשנת 2005.

הפרויקט לייצור נגמ"שי מרכבה מהווה את אחת מתכניות ההתעצמות הגדולות של צה"ל בכלל ושל זרוע היבשה בפרט.

נגמ"שי הנמ"ר הראשונים יצאו מפס הייצור בתל השומר, ונכנסו לשירות מבצעי בצה"ל, במהלך שנת 2009. אז כבר היה ברור כי כדי לייצר כמות משמעותית של מאות נגמ"שים, עבור חטיבות חי"ר רבות בצה"ל, יהיה צורך להעביר חלק ניכר מן הייצור לארצות הברית. זאת, כדי לפנות מקום בפס הייצור לטנקי המרכבה, וכדי לממן את עלות הנגמ"שים בכספי הסיוע הביטחוני האמריקאי, שניתן להשתמש בהם רק לטובת רכש בארצות הברית.

על פי החלטת מערכת הביטחון, התקציב השקלי המיועד לייצור טנקים ונגמ"שים גם יחד בישראל עומד על 1.1 מיליארד שקל בשנה במשך עשור שיסתיים בשנת 2020. במקביל, הוקצו לטובת ייצור הנגמ"שים בארצות הברית גם למעלה מ-200 מיליון דולר בשנה - מכספי הסיוע.

היקפי ההשקעה העצומים בפרויקט הנמ"ר מעוררים ויכוח נוקב במערכת הביטחון, בעיקר לאור העובדה שהנגמ"ש מיוצר מפלדה, כמו טנק, ולא מחומרים מרוכבים שעשויים להקנות לו מיגון משמעותי במשקל נמוך יותר. ואולם, עד כה לא נשמעה באופן פומבי ביקורת כה נוקבת, ועוד ממי שעמד בראש תכניות ההתעצמות של היבשה בזמן שהתכניות הראשונות לייצור נגמ"שי מרכבה עמדה על הפרק.

רון טל השווה את הנמ"ר ל"אוטובוס" מבחינה טכנולוגית במהלך רב שיח מיוחד שערך ישראל דיפנס, ואשר יפורסם בגיליון הרביעי של המגזין, שיראה אור בימים הקרובים. בדיון לקחו חלק, מלבד האלוף (מיל') רון טל גם האלופים במילואים דוד עברי, מפקד חיל האוויר לשעבר, ודודו בן בעש"ט, מפקד חיל הים לשעבר. רון טל עצמו משמש כיום כי"ור חברת החשמל.

בין היתר, הוא דיבר בדיון על התפתחות צבא היבשה של צה"ל בשנה האחרונה ואמר כי "מבחינת היבשה, מה שהתפתח באמת בעשור האחרון זה רק היכולת להיות מחובר ברשת במסגרת פרויקט צבא יבשה דיגיטאלי ("צי"ד") והשקעה בניוד הכוחות (רון טל מדבר על החלטה שכבר התקבלה במסגרת התר"ש הקודמת לייצר 600 נגמ"שי מרכבה -"נמ"רים"). אבל, לגבי הנמ"ר עצמו, מדובר בהליכה מהירה לאחור. מדובר באוטובוס שעולה חמישה מיליון דולר. היה צריך לתכנן את הכלי הזה לגמרי אחרת".

 


הדיון המלא יפורסם בגיליון הרביעי של "ישראל דיפנס" - בקרוב

 

 

***
בתמונה: נגמ"ש נמר (צילום: דובר צה"ל)

אולי יעניין אותך גם

מימין: מארק גזית, מנכ״ל Thetaray (צילום: יח״צ). משמאל: אראל מרגלית, מייסד JVP ויו״ר Thetaray (צילום: כנסת ישראל)

ThetaRay הישראלית מגייסת 31 מיליון דולר בסבב חדש

החברה פיתחה טכנולוגיה המאפשרת האצת העברות כספים בין-בנקאיות שמאפשר לספקי שירותים פיננסיים, בנקים ועסקים להגדיל ולפשט את כמות ההעברות, ללא חשש שישמשו להלבנת הון, טרור וסחר בנשים ובסמים