המסורת החדשה של העידן הדיגיטלי

החשש בחברות הותיקות, הוא שחברות ילידות העידן הדיגיטלי יצליחו 'לגנוב' מהן נתח שוק. כדי להתמודד עם העולם החדש, מומלץ למחלקת ה-IT בארגון לבדוק כיצד להפוך את המשטר הארגוני לתוכנית לחדשנות עסקית ושיווקית ולהבליט באופן זה מגוון רחב של טכנולוגיות חדישות שניתן להפוך ליתרון תחרותי

דני נויברגר, מנכ"ל EMC ישראל

המהפכות הטכנולוגיות שהביאו עמן מגמות הניידות ומחשוב הענן, יצרו שני סוגים של עסקים חדשים: 'ילידים' דיגיטליים ו'מהגרים' דיגיטליים.

'ילידי' העידן הדיגיטלי הם בעיקר חברות סטארט-אפ או עסקים קטנים שהוקמו בעידן הנוכחי של טכנולוגיות ארגוניות מתקדמות. עסקים מסוג זה מכירים ומבינים את העוצמה של מחשוב ענן, ניידות ורשתות חברתיות, ובדרך כלל הם ארגונים זריזים וגמישים יותר, המתמקדים בראש ובראשונה בלקוח.

לעומתם, 'מהגרי' העידן הדיגיטלי הם ארגונים ותיקים יותר, שנוסדו לפני המהפכה הדיגיטלית. צוותי ה-IT בחברות כאלה צריכים להמשיך לתחזק ולנהל מערכות ותיקות ובלתי יעילות. כתוצאה מכך, הם לא תמיד יכולים לתת מענה לשינויים בדרישות הצרכן, ומתחילים לפגר אחר החידושים במכשירים ובשירותים הדיגיטליים והצרכניים.

החשש: איבוד לקוחות

הסיכון מבחינתם של מותגים כאלה, אפילו הגדולים ביותר ששמם מוכר בכל בית, הוא שחברות ילידות העידן הדיגיטלי יצליחו 'לגנוב' מהן נתח שוק. ארגון עסקי גדול המעוניין לשמור על כושר התחרות שלו נדרש להיות זריז וגמיש לא פחות מאשר יריביו הצעירים יותר.

השלב הראשון במהפך שכזה הוא לבדוק כיצד ניתן לייעל את מבנה המשטר הארגוני ולהפכו לגורם דינמי המקדם את העסק. כיום, מערכי IT עלולים להתקשות במענה מהיר על דרישות עסקיות, כאשר לעתים נדרשות שנים למימוש בקשה המגיעה מחטיבה עסקית, לקבלת טכנולוגיה או שירות מסוג חדש, והדבר גם כרוך בעלות גבוהה.

במצב שבו המשטר הארגוני פוגע ביכולת התפקוד של מערך ה-IT, מנהלי חטיבות עסקיות מרבים לפנות לספקי שירותי ענן כדי למצוא פתרון שיענה על דרישותיהם, ומכסים את עלויות התפעול הללו מתוך תקציבי הפרויקטים שלהם. בסופו של דבר, מערך ה-IT נאלץ לנהל את שירות הענן הזה, על אף שלא היה למערך ה-IT שום חלק ברכישתו ולא ניתנו לו תקציבים לניהולו.

ה-IT כיתרון שיווקי

כדי להתמודד עם האתגר, מומלץ למחלקת ה-IT בארגון לבדוק כיצד להפוך את המשטר הארגוני לתוכנית לחדשנות עסקית ושיווקית ולהבליט באופן זה מגוון רחב של טכנולוגיות חדישות שהחטיבות העסקיות יוכלו לנצלן כדי לייצר יתרון תחרותי. מערך ה-IT יזדקק גם למבט שלם ושקוף על האופן שבו יישומים שונים נצרכים בחלקי הארגון הגלובלי.

לא רק שהדבר יעודד אימוץ של מיטב שיטות העבודה בכל האזורים, אלא שיש בו גם כדי להבליט את היישומים שאינם אפקטיביים, באמצעות ניתוח Big Data. ההתקדמות בתחום האחסון והפקת הנתונים פירושם שמערך ה-IT יכול כיום לאסוף ולארגן יותר נתונים מאי-פעם על הביצועים של חטיבות עסקיות ויישומים עסקיים.

התובנות שניתן לגבש מתוך ניתוח קפדני של המידע הזה, יאפשרו למערך ה-IT להתאים היטב את הפעולות העסקיות, באופן שלא היה אפשרי קודם לכן. במצב החדש, הארגון יכיל פחות 'עודפי שומן' הודות להתאמה המיטבית של המערכות הקיימות והודות ליישומים חדשים שניתן להשיק ולבדוק אותם בפחות זמן.

יתרה מכך, לאחר מהפך שכזה, מחלקת ה-IT תהפוך לשותף עסקי אמיתי, המסוגל לא רק לחסוך בעלויות, כי אם גם להוסיף הכנסה. בכך שתוכיח לארגון כי היא מסוגלת לפעול שכם אחד עם מועצת המנהלים ולפתח יחד אתה מוצרים ותוכניות, תוכל מחלקת ה-IT לעצב לעצמה תפקיד חדש וחשוב בעידן שבו חלק גדול מהפונקציות המקובלות של מערך ה-IT הופכות למוצרים.

יש ארגונים המתייחסים בחשדנות לשינוי. ארגונים אלה אינם בטוחים שטכנולוגיות זריזות וגמישות מתאימות להם בהשוואה לטכנולוגיות הוותיקות שכל כך היטיבו לשרת אותם בעבר. אף שניתן להבין עמדה שכזאת, אותם ארגונים עלולים להיתקל בבעיה כשמדובר ביכולת להחזיק את הכישרונות בתחום ה-IT ולא לאבד אותם.

פער הכישורים

בחברות רבות מהסוג הדיגיטלי 'המהגר', כלומר הוותיקות יותר, מתמודדים כיום עם הזדקנות כוח העבודה ודרושה להן באופן דחוף זריקת מרץ. בשל המחסור במומחי IT מיומנים, הצורך הזה מורגש יותר מכל במחלקת ה-IT. הבעיה היא שרוב הבוגרים המבטיחים שסיימו בהצלחה את תכניות ההכשרה והלימודים לתואר במדעי המחשב, יימשכו דווקא לחברות ילידות העידן הדיגיטלי, כמו למשל Google, שבהן יוכלו לבטא באופן המלא ביותר את המיומנויות שלהם.

כדי להתמודד עם פער הכישורים המתפתח והולך, יכול ארגון עסקי להיעזר בטכנולוגיות גמישות וזריזות ולשלבן בגישה חדשנית יותר לכל נושא הטכנולוגיה. חשוב ורצוי לארגונים שכאלה להוכיח כי הם מקדמים בברכה גישה של פיתוח מלמטה כלפי מעלה, כאשר אפילו העובדים הזוטרים במערך ה-IT יכולים לסייע בתכנון ובנייה של מוצרים בחטיבותיהם. גישה כזאת תהיה אטרקטיבית הרבה יותר למדעני מחשבים בני הדור הצעיר - דבר שיש בו חשיבות מהותית לעתידם של ארגונים אלה בטווח הארוך.

במקרים רבים, לחברות סטארט-אפ ולעסקים בגודל בינוני וקטן יש תחושת שליחות. ברוב המקרים הן קמות על בסיס רעיון חיוני המניע אותן קדימה ומאפשר להן להגיע להישגים גדולים בזמן קצר. בארגונים ותיקים ומבוססים הפועלים במספר רב של מדינות, לא כל כך קל לשמור על רוח המקוריות של המייסדים. טכנולוגיות ותהליכים זריזים וגמישים יכולים לסייע בכך.

ארגון עסקי זריז הוא ארגון חופשי

בעזרת משטר ארגוני זריז וגמיש, אפילו הגדולים בארגונים יוכלו להחיות מחדש לפחות חלק מרוח ההתלהבות של המייסדים. ניתן ליזום ולסיים פרויקטים במהירות, כדי שההתלהבות הראשונית סביב (לדוגמה) מוצר חדש, לא תישחק ותלך לאיבוד תוך כדי תהליך השקה איטי ומייגע. ארגון עסקי זריז הוא ארגון חופשי ופתוח, הן במונחים של טכנולוגיה והן במונחים של משטר ארגוני. העובדים יכולים להרים תרומה משמעותית לפרויקט ללא קשר לדרגת השכר שלהם.

כדי להפיח רוח כזאת בארגון, יש חשיבות אדירה לאנשים, וליתר דיוק לצעירים נלהבים, שרוצים לחדש ולהוכיח את עצמם.גם הגדול שבארגונים יגלה כי יישום של טכנולוגיות ותהליכים זריזים יניב רשימה ארוכה של יתרונות, מעל ומעבר ליעילות וחיסכון. ארגונים כאלה יצליחו לשמור על יתרון ביחס למתחרים ולמשוך אל שורותיהם את מיטב הכישרונות. התוצאה תהיה ארגון עסקי המנהל את ענייניו בהתלהבות ובמהירות מהסוג שהתרגלנו למצוא בחברות סטארט-אפ.

אולי יעניין אותך גם