המגעים למכירת כיפת ברזל לקוריאה הדרומית נמשכים

בסיאול מקווים שאישור התכנית הרב שנתית החדשה של צה"ל תסייע לזרז את המגעים בין הצדדים. בקוריאה הדרומית מחפשים מערכת הגנה לאיומים משכנתם בצפון

כיפת ברזל (ארכיון: דובר צה"ל)

קוריאה הדרומית עשויה להיות הלקוחה הזרה הראשונה למערכת "כיפת ברזל". ביצוע העסקה תלוי בהתאמת המערכת לאיומים מקוריאה הצפונית ולרכש ישראלי ממדינה זו.

כפי שחשף "ישראל דיפנס", סיאול מציעה למשרד הביטחון לרכוש ממספנות "יונדאי" ספינות שטח חדישות עבור חיל הים. נציגים של המספנה ביקרו בישראל ומסרו פרטים ראשוניים על ההצעה. בשלב זה אין עדיין תקציב לבניית הספינות אבל נראה כי הדיונים בנושא נמשכים.

בקוריאה הדרומית מקווים כי כאשר לצה"ל תהיה בקרוב תכנית רב שנתית הדיונים יקבלו מימד מעשי יותר. ההפסד של קוריאה הדרומית בתחרות על אספקת מטוס אימון מתקדם לחיל הואויר גרמה לאכזבה גדולה בסיאול אולם למרות זאת המגעים על הספינות נמשכים אם כי ב"פרופיל נמוך". הפעילות האיראנית בים התיכון תחייב את חיל הים לרכש נוסף של ספינות קרב.

עד לפני מספר חודשים נראה היה כי יש סיכוי טוב שמספנות ישראל בחיפה יהפכו ליצרנית של ספינות טילים מתקדמות. עד כה הממשלה לא אישרה השקעות גדולות במספנות . נראה היה בשלב מסוים כי המצב השתנה וכי הסיכוי להשקעות כאלה גדל. הצורך המבצעי של חיל הים בספינות טילים חדישות וגדולות יותר מהסער 5 המבצעיות כיום קיים כבר תקופה ארוכה אבל הפעילות האיראנית בים התיכון העלה אותו לדרגת דחיפות גבוהה יותר.

בתחילה נבחנה אפשרות לרכוש ספינות מדגם אל.סי. אס מארה"ב אבל מחירן הרקיע שחקים. לאחר מכן נבחנה אפשרות שמספנות בגרמניה יבנו את הספינות אבל גם תכנית זו נפלה שכן הגרמנים לא הסכימו לממן חלק מהעיסקה כמו שהם עשו במקרה של הצוללות שנבנו במספנות גרמניות עבור חיל הים. בשלב זה הציעו המספנות תכנית לפיה הן תקלוטנה מאות עובדים וזה במקביל להשקעה במערכו ייצור חדישים שיאפשרו להן לבנות ספינות מדגם סער 5.5 בעלות דחי של 2100 טון.

הרעיון להטיל על מספנות ישראל להיכנס לתחום של ספינות מתקדמות לחילות ים, בנוי גם על התחזיות לפיהן, בעשר השנים הקרובות יהיה ביקוש עולמי לכ-100 ספינות קרב מהסוג שחיל הים רוצה. מדובר בשוק ענק ולדברי מומחים מספיק אם מספנות ישראל יקבלו הזמנות ל-10 ספינות כאלה כדי לכסות את ההשקעות הדרושות כדי להגיע ליכולת ייצור שלהן. משרד הביטחון אף פנה לאוצר בבקשה לאשר סיוע כספי למספנות ישראל כדי להפוך אותן ליצרן מרכזי של ספינות קרב מגודל בינוני.

אבל הכל כאמור תקוע. למרות שכל הנושא תקוע הגיעו כאמור לישראל נציגי של ממשלת קוריאה ושל מספנות "יונדאיי" כדי להציע לחיל הים ספינות שטח על דחי של כ -1300 טון.מדגים אלה ברמה הטכנית נמשכים כל הזמן. הדרום קוריאנים מודעים לכך שחיל הים מעונים בספינה בלבד כדי לאפשר לתעשיות הביטחוניות הישראליות להתקין עליה מערכות ישראליות כמו מכמים, טילים ומערכות אחרות שיתנו לספינה יכולת "רב מערכתית".

הדרום קוריאנים בוחנים במקביל את יכולת מערכת "כיפת ברזל" להתמודד עם האיום העיקרי משכנתם הצפונית והוא פגזים. הם גם בודקים במקביל הצבת מערכות כאלה סביב מתקנים רגישים ליד סיאול הבירה.