הכיוון החדש של חיזבאללה

גם אם הדיווחים על התרגיל שנערך לאחרונה בדרום לבנון היו מוגזמים - הם מרמזים על שינוי מהותי במטרות הארגון; מזכ"ל האו"ם שוגה שגיאה חמורה בביקור בטהרן; מצבן של יצרניות המל"טים בישראל ממשיך להיות קשה, ודחיית מינוי וינר הייתה ראוייה. פותחים שבוע עם אריה אגוזי, ראשון ב-12:00

הכיוון החדש של חיזבאללה

צילום: AP

גם אם הידיעות על כך שארגון החיזבאללה עשה תרגיל צבאי המבוסס על תכנית לכבוש את הגליל מוגזמות מאוד הן מצביעות על כיוון מחשבה ברור. הארגון מרגיש את עצמו כיום חזק יותר מאשר בעבר כדי לחשוב בכלל על רעיון כזה. לא עוד ירי רקטות מרחוק אלא תנועה קדימה מתוך כוונה לכבוש שטחים בישראל. מי שזילזל בעבר בחיזבאללה הבין שטעה.

לכן, חייבים להבהיר לממשלת לבנון כי כל פעולה התקפית של חיזבאללה נגד ישראל לא תיתקל בעתיד בתגובה רפה של ירי נגדי. צריך להבהיר לממשלה הזו שהחיזבאללה יושב בה כי התגובה תהיה כזו שתסכן את המשך קיומה של לבנון כמדינה. אני מתכוון לכך שיש להסביר במלים פשוטות מה יקרה.

צריך שהמסר יהיה מובן ומלווה באיתותים ברורים שכאן בישראל לא יעצרו הפעם בגלל שום סיבה "הומנית" או אחרת הקשורה לחשש מפני ועדות חקירה בינלאומיות עתידיות מהסוג שמספק עבודה לשופטים בדימוס ממדינות שונות. אז לסיכום הנושא הזה - נסראללה אומר תמיד אמת כאשר הוא מאיים על ישראל. זה הוכח כבר פעמים רבות מדי. צריך לומר לו כי שיגור רקטות לעבר ישראל יתקל בתגובה "מהגיהנום".

מה זה אומר? זה אומר שמטוסי חיל האוויר לא יחפשו רק את המשגרים שרובם מחופרים היטב , אלא ישתקו את לבנון ויגרמו ללבנונים באזורי השיגור אבידות כאלה שיוציאו להם את החשק להמשיך ולשגר. אבל יהיה גרוע מאוד אם איום כזה יושמע וביום פקודה מטוסי חיל האוויר ימשיכו בהפצצות "כירורגיות". עבר זמנן של אלה במזרח התיכון.

 ארגון שאיבד כל ערך

מזכיר האו"ם החליט לנסוע לוועידת המדינות הבלתי מזדהות בטהרן הנפתחת השבוע. עוד החלטה מטופשת של מזכיר של ארגון שאין בו כל ערך. במקום לומר שאין תמיכה בשום צורה במדינה כמו איראן שמצהירה על כוונתה להשמיד את ישראל נותן מזכיר האו"ם קצת רוח גבית למדינה שעוברת על כל קוד התנהגות בינלאומי.

באותה מידה יוכל מזכ"ל האו"ם להשתתף בחודש הבא בוועידה של המפלגה הניאו-נאצית בגרמניה. יש לה את אותה אידיאולוגיה כמו לאחמדינג'אד, איתו הוא יתחבק מאוחר יותר השבוע. אם היה למישהו ספק שהאו"ם הוא בדיחה גרועה - בא מזכיר האו"ם והסיר את הספק הזה. הוא יתקבל בטהרן בכבוד גדול.

אחמדינג'אד וחבריו יחייכו מאוזן לאוזן מול הטמטום של הארגון הזה שלא רק שאין לו שיניים, גם חניכיים כבר אין לו.

דיון לא מבוסס

כולם יאכלו את הכובעים. כל המתלהמים בעד ונגד פעולה נגד איראן מדברים מבלי לדעת את כל העובדות. גם כל הלשעברים למיניהם מדברים על בסיס ידע חלקי בלבד. אני בטוח שאם יקרה או לא יקרה משהו זה לא יהיה דומה לכל התיאורים של כמה בכירים כאלה ואחרים שמזינים את אמצעי התקשורת בארץ ובעולם, וגם כמה בלוגרים זרים שנשבעים שהם קיבלו את התיק המסווג סודי ביותר ובו כל פרטי ההתקפה שכאילו מתוכננת על איראן.

מעולם לא עסקו כל כך הרבה אנשים לכאורה רציניים ברמה כל כך נמוכה של דיון לא מבוסס על עובדות מי שרוצה לראות את פניו בטלוויזיה שייקח משרד פרסום שיפיק עבור תשדיר פרסום אישי. אגב עדיף שזה יתייחס אולי לרובוטים ניקוי ברכות ולא לנושא האיראני. זה לפחות יראה רציני יותר.

דחיית מינוי וינר ראוייה

מי שחשב למנות את אל"מ ארז וינר לקצין חינוך ראשי של צה"ל היה צריך להבין שזה לא יעבור. אין עדיין לאיש תמונה מלאה מה קרה בין הלשכות של ברק ואשכנזי אבל ברור שקרו שם דברים רעים מאוד. אף אחד מהמעורבים לא יכול להתמנות לשום תפקיד בכיר עד שהכל יהיה ברור (אם יגיעו למצב כזה).

למנות את אל"מ וינר לתפקיד המחנך הראשי של צה"ל, כאשר חלקו בפרשייה עדיין לא ברור לגמרי הוא שטות מוחלטת וטוב עשה הרמטכ"ל שמנע את המינוי. בעתיד אם וכאשר הכל יתברר ניתן יהיה לדון שוב בכל מינוי.

חותמת איכות ישראלית

הרעיון לחכור את המטוס, או מסוק, מדגם וי-22 שחיל האוויר רוצה בו מאוד הוא חשיבה קריאייטיבית מאוד. לחיל האוויר אין כרגע כספים לרכש כזה שכן הוא "משכן" את כל תקציב הרכש שלו לשנים הבאות על העסקה של רכישת 20 מטוסי הקרב החמקניים מדגם אפ-35. אבל החיל צריך את המטוסים האלה הממריאים ונוחתים אנכית (גם ללא כל קשר לקרקוע הזמני של מסוקי היסעור בגלל תקלה ברוטור של אחד מהם).

לכן הרעיון של חכירה מעולה. היצרניות בואינג ובל ,ישמחו מאוד לעשות עסקה כזו עם חיל האוויר שכן יש לה ערך של מסע פרסום בהשקעה של מאות מיליוני דולרים בעולם. אם חיל האוויר הישראלי רוכש משהו, זה נתפס ובצדק כחותמת איכות.

מצב לא פשוט

כמה מיצרניות המל"טים הישראליות במצב "לא פשוט" אם לדבר בניסוח עדין. התחרות בעולם גדלה משבוע לשבוע, שיקולים פוליטיים עומדים מאחרי הרבה עסקות רכש. במצב הזה ממשיכות היצרניות הישראליות להילחם זו בזו בכל כלי אפשרי. זה יגמר רע עבור כמה מהן. מישהו, במקרה הזה משרד הביטחון, חייב היה כבר מזמן לעשות מעשה ופשוט להכריח את היצרניות ליצור שיתופי פעולה. זו הדרך עבור כמה מהן לשרוד.

אבל זה לא נעשה, חוץ ממקרה אחד בתקופת ימי הזוהר של היחסים עם טורקיה וזה מחמיר את מצבן של היצרניות מאוד.

העורף בישראבלוף

השר הגנת העורף היוצא מתן וילנאי חי כנראה בסרט . הוא אמר שהעורף מוכן. אבל הבעיה היא לא שהוא לא מוכן, אלא שהוא גם לא יהיה מוכן. הכל כאן כאילו. ישראבלוף. המשרד להגנת העורף הוא מקום שמאפשר לתת עוד תפקיד שר למישהו שחייבים לו. המשרד הוא גם מקום למינויים נוספים, כולם מיותרים כמו המשרד כולו.

למשרד הזה אין סמכויות, אין תקציבים של ממש וכך אין מקלטים לרוב האוכלוסייה, אין מסכות אבכ לחלק גדול מתושבי ישראל ועוד כהנה וכהנה מחדלים . אם זה לדעתו של וילנאי מוכנות - הוא צריך לבחון את כושר השיפוט שלו ומהר. אז וילאני בדרך לסין.

אבי דיכטר יושב במשרד מיותר לגמרי עם צוות מיותר לגמרי. אם המטרה היא לתת תפקידים, ניתן להקים גם משרד לטיפול בחופי הים, לטיפול באיצטדיונים ואולי גם משרד שיהיה אחראי על מזג האוויר. לאחרון תהיה השפעה כמו למשרד להגנת העורף.

עוד סבב נכשל

הסיבוב המי יודע כמה של שיחות בין סוכנות הגרעין הבינלאומית ואיראן נכשל. אני בטוח שבטהרן יש לוח עליו רושמים פקידים מקומיים את שמותיהם כמועמדים להישלח לסבב הבא. הם בטח אומרים לעצמם "כמה שהח'ברה האלה מטומטמים, אז לפחות ניסע לחו"ל ונהיה אורחים שלהם".

וכך זה קורה בכל כמה חודשים, עוד סיבוב עקר של כאילו שיחות. סוכנות הגרעין הבינלאומית היא בבואה של האו"ם. עוד ארגון חסר תועלת שרק נותן לכמה פקידים איראניים הזדמנות להתאוורר בכל פעם בבירה ארופאית אחרת וללון במלונות של חימשה כוכבים.

למה שטהרן תתייחס ברצינות ל"עולם החיצוני" כאשר מזכ"ל האו"ם באן-קי מון ישתתף בוועידת המדינות הבלתי מזדהות בטהרן וכאשר מדי כמה חודשים יש עוד סיבוב שיחות על הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה גרעינית. כאשר העולם מטומטם - האיראנים מנצלים את זה עד תום.

אולי יעניין אותך גם