הטילים האיראנים: "איום על העולם כולו"

בארה"ב התפרסם אתמול מחקר הטוען כי ארה"ב אינה ערוכה מפני מתקפה של טילים בליסטיים איראנים. בישראל עוקבים אחר התקדמות התכנית של הרפובליקה האיסלאמית בדאגה

הטילים האיראנים: "איום על העולם כולו"

צילום: AP

מחקר של צוות מדענים ומומחי צבא שנעשה עבור הקונגרס האמריקני והתפרסם אתמול קובע כי ארה"ב אינה ערוכה להגן על שטחה מפני טילים בליסטיים מהסוג שאיראן מפתחת.

זו הוכחה נוספת, אומרים מקורות בישראל, שתוכנית הגרעין של איראן יחד עם תכנית הטילים הבליסטיים שלה הם איום על העולם כולו.  בישראל עוקבים באופן צמוד אחר תכנית הטילים של איראן . כאן ידוע כי איראן הכניסה גם רבים ממתקני השיגור של טילים בליסטיים ארוכי טווח למחסנים תת קרקעיים. זאת כדי למנוע שיתוקם על ידי התקפה מקדימה.

תכנית המיגון בוצעה לפי הערכה גם בסיוע מומחים רוסיים שעסקו באותו נושא בארצם בעיקר בתקופת ברה"מ. המאמץ נעשה במקביל להתחפרות של מתקני הגרעין שרובם כבר מצויים עמוק באדמה. בישראל אומרים מומחים כי העיסוק בנושא הגרעין האיראני הסיט את תשומת הלב מהמאמץ האיראני המקביל להשיג יכולת שיגור "רצינית" של טילים ארוכי טווח.

כבר מזמן שאיש במערב לא מאמין לאף מילה על "תכנית החלל" של איראן. לכולם ברור ש"מאמץ החלל האיראני" לא מכוון למטרה של הנחתת אזרח איראני על הירח. מאמץ החלל האיראני ברובו מיועד לאפשר למשטר הקיצוני בטהרן לשגר בעתיד טילים בליסטיים שיוכלו להגיע גם לארה"ב. מומחים בישראל לא הופתעו מחשיפת היכולת האיראנית לשגר טילים בליסטיים מתוך מחסות תת קרקעיים (סילו). במקרים אחרים הטילים לא משוגרים מסילו אבל מוצבים על משגרים ניידים המוחזקים במחסות מוגנים היטב שלידם משטח שיגור מוכן.

הכנת הטיל, אם הוא מונע בדלק מוצק, נמשכת במקרה כזה זמן קצר בלבד יחסית, אומרים המומחים בישראל. לא מכבר חשפה איראן את מרכז החלל החדש בסמנאן ומומחים בישראל אמרו כבר אז כי מה שהוצג מעיד על תכנית לפתח טילים בין יבשתיים. מה שהציגו האיראנים בעת חנוכת המרכז הם מתקני שיגור חדישים המסוגלים לתמוך בשיגור טילים ענקיים שגובהם עד 40 מטר. לדברי מומחים בישראל האיראנים השקיעו סכומים אדירים במרכז החלל שלהם וכבר מזמן עברו את קוריאה הצפונית שסייעה להם בעבר.

המשגר מדגם "סאפיר" שנראה בתמונות מטקס חנוכת מרכז החלל מיועד לכאורה לשיגור לווינים אבל בישראל אומרים כי אותה טכנולוגיה יכולה לשמש גם לצרכים צבאיים. בישראל עוקבים כבר זמן מה אחרי ההאצה של תכנית איראן בתחום טילי הקרקע-קרקע. למומחים כאן ברור כי היא הגיעה להישגים בתחום מערכות ההנחיה שלהם. זאת גם בסיוע מדענים צפון קוריאנים. מומחים בישראל אומרים כי האיראנים מקדימים את לוחות הזמנים של תכנית הטילים ארוכי הטווח שלהם וכי זו מבוצעת במקביל לתכנית הגרעין. "כאשר תהיה להם פצצה יהיה להם גם איך לשגר אותה לטווחים ארוכים ובודאי עד ישראל", אמר אחד המומחים.

המומחים מצביעים על העובדה כי האיראנים מנהלים מרוץ של ממש מול היכולת של ישראל ליירט טילים בליסטיים חמושים בראשי קרב לא קונבנציונליים. המאמץ שלהם לסיים את פיתוח של הטיל "סאג'יל- 2" נועד להביא לכך שתהיה להם יכולת מבצעית בטילים ארוכי טווח עוד לפני שלישראל תהיה מערכת הגנה יעילה.

בישראל מפתחים כיום את ה"חץ-3", הדגם החדיש של הטיל נגד טילים. המדובר בטיל חדש מפתחים טיל חדש לגמרי שתוכנן במיוחד ליירט את הטילים האיראניים בעיקר אלה שיהיו חמושים בראשים קרביים גרעיניים. לדברי מומחים בישראל, עד כה עסקה תעשיית הטילים האיראנית בייצור סדרתי של הטיל מדגם "שיהאב 3". עתה, אחרי סדרה של ניסויים מוצלחים בטיל "סאג'יל-2" לא יעבור זמן רב עד שתעשיית הטילים האיראנית תעבור לייצור סדרתי של הטיל המתקדם.

"האיראנים רוצים הרבה טילים כאלה מה שיאפשר להם בעת הצורך לגרום לשיתוקה של המערכת הישראלית נגד טילים. הם ישגרו מטחי טילים כדי לאלץ את ישראל לשגר הרבה טילי חץ בניסיון ליירטם", אמר המומחה בתחום. הוא גם העריך כי בניגוד לפיתוח טילי השיאהב, שם הסתייעה איראן בידע בעיקר מקוריאה הצפונית, הרי שבמקרה של הטיל "סאג'יל-2", הידע הוא מקומי. "הם משקיעים הרבה במאמצי המחקר והפיתוח והקימו לצורך כך מעבדות משוכללות ומתקנים כימיים לייצור הדלק המוצק", אמר המומחה.

העובדה שהטיל "סאג'יל 2" יכול להגיע לטווח של עד כ-2300 ק"מ תאפשר לאיראנים לשגר לעבר ישראל ראשים קרביים קונבנציונליים קטלניים מאוד. לדברי מומחים של התעשיות הביטחוניות במירב הטווח יוכל הטיל החדש לשאת ראש קרבי במשקל של כ-400 ק"ג.

"הטווח לישראל מאיראן הוא כ-1300 ק"מ. בשל כך יוכלו האיראנים לחמש את הטיל בראש קרבי במשקל של עד כ-800 ק"ג מה שיהפוך אותו לעוד יותר הרסני וקטלני", אמר אחד המומחים 

כאמור כל המידע שמגיע לישראל חושף מאמץ חדש מרוכז יותר שמטרתו להפוך את איראן למעצמת טילי קרקע-קרקע בעלי טוח אדיר שיכסה בשלב ראשון את כל שטחה של אירופה ולאחר מכן הרבה יותר.

אולי יעניין אותך גם