הדרישות מ"מעיל רוח דור ב'"

ראש מדור מכ"מי הגנה בזרוע היבשה דיבר על מערכת ההגנה האקטיבית שעומדת בפני פיתוח. ואילו מנכ"ל תעש אומר בראיון מיוחד: "לא נהיה קבלני משנה של רפאל"

מערכת "מעיל רוח". צילום: משהב"ט

"מערכת מעיל רוח דור ב' צריכה לספק מענה לאיומים חדשים ולהיות זולה באופן משמעותי מהדור הנוכחי של המערכת", כך חשף ביום שלישי הממונה על פיתוח המערכת בחטיבה הטכנולוגית של זרוע היבשה.

ראש מדור מכ"מי הגנה, רב סרן מיכאל מז'בוסבסקי, דיבר בכנס בנושא מערכות מכ"מ ביבשה, שנערך באתר ההנצחה לחללי חיל הקשר והתקשוב ביהוד. הכנס אורגן במסגרת סדרת מפגשים בנושאי טכנולוגיות ותקשוב, "טכנולוגיה בשלישי".

רס"ן במז'בוסבסקי סיפק בדבריו הצצה לדרישות שמציבה מערכת הביטחון בפני התעשייה הביטחונית בקשר למערכת ההגנה האקטיבית מן הדור הבא. המערכת אמורה להיות מותקנת על נגמ"שי מרכבה (נמ"רים) ועל טנקי מרכבה שייוצרו בשנים הבאות.

לדברי הקצין, "חל גידול משמעותי באיום הנ"ט. הגידול הזה מתבטא גם בכושר חדירה של החימוש, גם בסיכויי הפגיעה, גם בטווחי שיגור וגם בחסינות כנגד מערכות הגנה. הטילים נמצאים (אצל האויב) בתפוצה רחבה. אנחנו עומדים כעת בפני התקשרות על מערכת דור ב', על מנת לפתח בתוך מספר שנים מערכת הרבה יותר מתקדמת מצד אחד, כזו שתיתן מענה לאיומים שלא טיפלנו בהם עד כה, אך גם מערכת שתהיה באופן משמעותי יותר זולה, מצד שני".

דבריו של ראש מדור מכ"מי הגנה נאמרים על רקע הויכוח העז סביב השאלה מי יוביל את פרויקט המיגון האקטיבי לכלי רכב של צה"ל, דור ב': רפאל שפיתחה את "מעיל רוח" מדור א', או התעשיה הצבאית (תעש) שפיתחה את המערכת "חץ דורבן".

משרד הביטחון כבר הודיע כי כוונתו היא שרפאל תהיה הקבלנית הראשית של הפרויקט. על פי התכנית של משרד הביטחון, המערכת החדשה תשלב בין מכ"מ מתוצרת אלתא של התעשייה האווירית (שהוא חלק ממערכת "מעיל רוח" של רפאל) ובין המיירט של מערכת "חץ דורבן" מתוצרת התעש (שנותן מענה לאיומים קינטיים מעבר לאיומים המטופלים על ידי "מעיל רוח" כיום). כמו כן, מערכת השו"ב במערכת ההגנה החדשה תהיה מתוצרת רפאל, גם היא מבוססת על מערכת השו"ב של "מעיל רוח".

שתי המערכות המתחרות מבוססות על עיקרון של מיגון אקטיבי, כלומר, שיגור אמצעי יירוט לעבר טיל תוקף, ויירוטו עוד לפני שהוא מגיע אל כלי הרכב המוגן. ואולם, בעוד שמערכת "מעיל רוח" של רפאל מבוססת על פיזור כדוריות מתכת מסביב לטנק או לנגמ"ש, מערכת "חץ דורבן" מבוססת על יירוט באמצעות טיל נגדי המשוגר לעבר הטיל התוקף. "מעיל רוח" של רפאל כוללת מכ"מ גילוי מתוצרת חברת אלתא, בעוד שמערכת "חץ דורבן" כוללת מכ"מ של חברת ראדא.

המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית (מפא"ת) במשרד הביטחון היה מעורב במשך מספר שנים במימון הפיתוח של שתי המערכות במקביל, ואולם בחודש נובמבר 2010 הוחלט להקפיא את ההשתתפות בפרויקט "חץ דורבן" במקביל לתחילת הצטיידות במערכת "מעיל רוח" על גבי טנקי מרכבה סימן 4 ראשונים. בחודש מרס בשנה שעברה אף נרשמו מספר יירוטים מוצלחים של מערכת "מעיל רוח" כנגד טילי "אר.פי.ג'י", ששוגרו לעבר טנקים בגזרת רצועת עזה.

בתוך כך בראיון מיוחד עימו בגיליון מספר 7 של ישראל דיפנס, אומר מנכ"ל תעש, אבי פלדר, כי החברה שבראשה הוא עומד תסרב בכל דרך לדרישת מערכת הביטחון להשתתף בפרויקט המיגון האקטיבי דור ב' כקבלנית משנה של רפאל. לטענתו, "המומחיות של תעש מזה שנים רבות היא בתחום מערכות המיגון, ולרפאל אין ניסיון בנושא. מערכת 'חץ דורבן' קיבלה ציונים טובים יותר מאשר 'מעיל רוח' בניסויים שנערכו בארצות הברית". הגיליון עם הראיון המלא רואה אור בימים אלה.

אולי יעניין אותך גם

בתמונה (מימין לשמאל): סמנכ"ל התעשייה האווירית ומנהל חטיבת תעופה, יוסי מלמד ומנכ"ל ESG, כריסטופר אוטן (קרדיט: ESG)

תעשייה אווירית וחברת ESG הגרמנית יפתחו מערכת תקשורת זמן אמת בין כלי טיס

התעשייה האווירית חתמו על הסכם שיתוף פעולה לפיתוח מערכת תקשורת בין כלי טיס עבור חיל האוויר הגרמני