האקדח מת לחיות

מאחורי כל גיבור פעולה המחזיק אקדח מרשים, עומד מעצב שהופך את הנשק לכוכב המשנה. תמיר פורת בסקירה של האייקונים הגדולים של המסך הגדול: כך הפכו כלי נשק דמיוניים לאמיתיים

מאז ראשית ימי הקולנוע, אחד האביזרים המרכזיים בסרטי פעולה הוא כלי הנשק הקל. בחלק מהסרטים, כלי הנשק שיחקו תפקיד מרכזי לא פחות מהכוכבים, הפכו לאייקונים ולפרטי אספנים. לכל סרט רציני בימינו, המכיל סצינות עם אמצעי לחימה, מתלווים צוותים גדולים, שכל עניינם הוא עיסוק בהכנת הכלים למשימות להן יועדו בתסריט.

הצוותים מורכבים משלל מקצועות כגון נשקים, מומחי חבלה וחומרי נפץ, היסטוריונים, מדריכי ירי, מעצבים ובוני דגמים. סביב תעשיית הסרטים קמה תעשיית משנה, שעיקר עיסוקה הוא אספקת אמצעי לחימה. עבודתם של העוסקים בתחום לא מסתכמת רק בהבאת הכלים לסט, אלא קשורה גם בהפיכתם לבטוחים לשימוש, וכן לאימון השחקנים בצורה הנראית מקצועית ואמינה על המסך.

התחום הדורש תשומת לב מיוחדת מבין אמצעי הלחימה הנראים בסרטים הוא תחום הנשקים הקלים. הללו מתלווים לשחקנים העיקריים במהלך סרטי הפעולה ונעשה בהם שימוש אינטנסיבי. ניתן לחלק את תחום הנשקים הקלים המופיעים על המסך לארבעה תחומים עיקריים: נשקים אמיתיים אשר יורים, בין אם מדובר בנשקים היסטוריים או כאלו שעדיין בשימוש מבצעי, רפליקות של נשקים אמיתיים המשמשים בדרך כלל ניצבים רחוקים, נשקים דימיוניים שאין בינם ובין נשקים אמיתיים דבר, והתחום האחרון הוא של נשקים דימיוניים המבוססים על נשקים אמיתיים.

עבודה של הסבת נשק קיים לנשק דימיוני אך יורה דורשת שת"פ הדוק בין המעצב והנשק. הדיאלוג ביניהם נסוב על מה ניתן להסיר, לעטוף ולהחליף כדי שהצופה יראה כלי שונה אך עם ערכים גבוהים של אמינות. לפעמים לא מספיק רק לעטוף נשק קיים בקליפה עתידנית, אלא נדרשים שינויים הנדסיים בעלי מורכבות גבוהה. רוב המאמצים העיצוביים והטכניים מופנים לנשקים של כוכבי הסרט שיזכו לדקות מסך ארוכות ותקריבים ממושכים. המטרה היא להגיע לאפקט ה"וואו" כך שהנשק שנושא השחקן יעצים את דמותו וכוחו בסרט. האקדחים הינם המוסבים ביותר ואחריהם תתי המקלע ורובי הסער.

במהלך השנים מספר נשקים דימיוניים הצליחו להפוך לאייקונים בעולם הנק"ל:

 1. אקדח "Auto 9" | מתוך הסרט "רובוקופ", 1987

זהו האקדח אותו נשא רובוקופ (השחקן פיטר ווילר) במהלך הסרט ושהינו הסבה עיצובית מוצלחת של אקדח Beretta 93R שהינו בתורו גרסה אוטומטית של האקדח הפופולארי Beretta 92. עיקר ההסבה היא בהוספת חלק קדמי ארוך העוטף את סביבת הקנה ומפצה הסטיה. כמו כן נוספו לאקדח כוונות קדמיות ואחוריות גדולות ואזור תחתית הידית עובה. התוצאה בסה"כ מרשימה ביותר ומתמזגת באופן מושלם עם החליפה המתכתית של הכוכב. פרט מעניין נוסף, שכזכור לי מקורי לסרט זה בלבד, הוא המארז/נרתיק לו זוכה האקדח שלמעשה מגיש ליורה את הכלי כשהוא מוכן לירי.

2. רובה "M41A" | מתוך הסרט "שובו של הנוסע השמיני", 1986

זהו רובה הסער ששימש בין היתר את ריפלי (השחקנית סיגורני וויבר) ושבנוי משילוב של שלושה רובים אמיתיים שונים: M1 Thompson (תמ"ק אמריקני ממלחמת העולם השניה) שהינו הכלי המרכזי ותורם את איזור הידית והגוף העליון, Remington 870 (שוט גאן) שנמצא בתחתית ומתחפש למטול רימונים ו-Franchi SPAS 12 (שוט גאן) שתורם את המתפס הקדמי של ה"מטול". את כל הרכיבים מחברים צינורות אלומיניום מחוררים וגשר פולימרי. התוצאה, למרות מגושמותה, זכורה מאוד ואיכותית יחסית לסרט משנת 1986.

3. רובה "Morita Mk.1" | מתוך הסרט "גברים החלל", 1997

הרובה הופיע במספר גרסאות בסרט ונישא על ידי רוב הכוכבים, שחקני המשנה והניצבים. הכלי הינו שילוב של שני רובים אמיתיים: Ruger Mini 14 (רובה בולפאפ) שתורם את רוב מרכיביו ו-M60 (מקלע) שתורם בעיקר את חלקו הקדמי. בגרסאות נוספות הנראות בסרט תורם השוט גאן Ithacha 37 את החלק התחתון. התוצאה אמינה, אך נראית כמו מרבית רובי הבולפאפ העכשוויים.

 4. אקדח "Podbrin 9.2mm" | מתוך הסרט "מפגש לוהט", 1988

האקדח אותו נושא קצין המשטרה הרוסי איוון דנקו (השחקן ארנולד שוורצנגר) הוא דוגמא לעבודה עיצובית מצויינת שהקנתה לכלי אמינות בלתי רגילה. הפעם המעצבים איחדו בין שני אקדחים אייקוניים בפני עצמם. ה-Desert Eagle של התעשיה הצבאית הישראלית וה-Walther P38 הגרמני ממלחמת העולם השניה. השילוב בין השניים יוצר מראה חדש של אקדח המשלב גודל כמעט על אנושי עם מאפיינים ממלחמת העולם השניה. תמהיל שכיח בבריה"מ של סוף המלחמה הקרה. האקדח השתלב בצורה מוחלטת עם מראהו של שוורצנגר והיה לאחד מכוכבי הסרט.

 5. אקדח השירות | מתוך הסרט "אני, רובוט", 2004

אקדח השירות העתידני של הבלש ספונר (השחקן וויל סמית') ושל שוטרים נוספים אמור לדמות אקדח חצי אוטומטי מודרני. למעשה, מה שהמעצבים עשו הוא לבנות קליפה חיצונית עם השראה מאקדח ה-Walther P99 ולאחסן בתוכה אקדח תופי מסוג Taurus Model 85. את הסתרת רוחבו של אקדח התופי בצעו בעזרת הוספת יחידות מלבניות בצד הכלי החדש. התוצאה, כמו רוב הכלים העתידניים, נראית מגושמת. ההישג הגדול הוא בהסתרת האקדח הפנימי.

 6. רובה סער | מתוך "דום", 2005 בסרט "דום"

רובה הסער מורכב למעשה ממעטפת מושלמת לרובה Heckler & Koch G36. הרובה הגרמני המקורי נבחר כפלטפורמה ראויה בגלל מראהו העתידני הבסיסי וגזרתו הדקיקה שאפשרה הרכבת מעטפת בקלות יחסית. במקרה זה נדרש המעצב לבצע סוג של הפשטה צורנית עם דגש על שפה עיצובית המקובלת בסרטי מד"ב בהם מופיעים נשקים עתידניים. התוצאה גמלונית בהשוואה למקור המצויין.

 7. תמ"ק "E 11 Blaster" | מתוך סרטי "מלחמת הכוכבים", 1977

כלי עתידני זה, שהופיע ברוב סרטי "מלחמת הכוכבים", שאב, כמו רבים מהנשקים הקלים המופיעים בו, את השראתו מנשקים אמיתיים ממלחמת העולם הראשונה והשנייה. במקרה זה כמעט ולא נעשה שינוי בכלי המקורי Sterling L2A3 (תת מקלע מסוף מלחמת העולם השנייה) מלבד כוונת טלסקופית וצינורות בין פתחי האיוורור המקוריים. אולי הצלחתו נעוצה בשימוש בו כבאקדח ובעובדה שירה שובלי לייזר אדומים.

 8. אקדח "WASP" | מתוך הסרט "אווטאר", 2009

ה-"WASP" הינו אקדח תופי מתוגבר ששימש את אל"מ קואריץ (השחקן סטיבן לנג) כנשקו האישי. הכלי שואב השראה עיצובית מאקדח התופי הרוסי MP 412 אך למעשה בבנייתו עשו שימוש באקדח תופי מסוג Dan Wesson Model 15. האקדח מתאפיין בכוונת השלכה וציין לייזר תחחון שתורמים רבות למראהו האימתני. השימוש המוחצן באקדח תופי מראה שבקונסטלציה העיצובית הנכונה כוחם של אקדחים ותיקים אלו עדיין במותנם.

9. תמ"ק | מתוך "בלייד 2", 2002

בתחילתו של הסרט, בלייד (השחקן ווסלי סנייפס) עושה שימוש בתמ"ק מרובע למראה כדי לחסל כמה ערפדים. הכלי מבוסס בעיקרו על ה - MAC 10 עם תוספות קדמיות ואחוריות. זוהי דוגמא להתערבות עיצובית פשוטה שמשנה לחלוטין את מאפייני הכלי המקורי. שינויים מסוג זה מבוצעים מדי פעם ע"י הנשקים עצמם ללא התערבות מעצבים.

בתור מעצב כלי נשק בעולם האמיתי אני מסתכל על מה שנעשה בתעשיית הקולנוע ההוליוודית במידה מסויימת של קינאה. התקציבים האדירים, החופש לעצב הוא ללא מגבלות, וכמובן הפרסום העולמי. כל אלה הם חלומם של לא מעט מעצבים. הלוואי וחברות הנשק הקל היו מפנימות את מה שתעשיית הקולנוע האמריקנית הבינה כבר מזמן – לדימיון יש עצמה רבה.

אולי יעניין אותך גם