אתגרי שימור יתרוננו האיכותי

תא"ל (מיל') אסף אגמון על הצורך של ישראל לשמור על איכות כוח האדם שלה באוויר, על מנת לשמר את היתרון בקרב אויביה

אתגרי שימור יתרוננו האיכותי

צילום: דו"צ

בהרצאתו בכנס החלל הבינלאומי העשירי על שם אילן רמון בחודש שעבר הדגיש סגן מפקד פיקוד החלל של חיל האוויר האמריקאי, הגנרל BUCK כי שלושת המשימות העיקריות של פיקוד החלל הינן: השגת ניצחון בעימותי\מלחמות ההווה, התכוננות והערכות למלחמות המחר ושמירה ופיתוח איכויות כוח האדם המשרת בפיקוד החלל.

למרות ההבדלים העצומים בין אתגרי זרוע האוויר והחלל של מדינת ישראל לבין אלו של חיל האוויר של מעצמת העל ארה"ב, אפשר להבחין בוודאות כי שלושת האתגרים הללו הינם בדיוק שלושת האתגרים המרכזיים המונחים לפתחנו כאן בימים אלו באזור שלנו ממש. ההבדל הגדול אולי טמון בקריטיות המיידית של הערכות להתמודדות מול משימות אלו על ידי זרוע האוויר והחלל של ישראל.

האתגרים היומיומיים העומדים בפני מערכת הביטחון של מדינת ישראל, לא משאירים מקום לספק באשר לחיוניות ולמאמצים שנעשים על מנת "לנצח".

חיל האוויר תופס מקום הולך וגדל בתשובות שצה"ל נותן מול איומי ההווה כפי שראינו ממלחמת "לבנון השנייה" ועד "צוק איתן" דרך פעולות משמעותיות התקפיות נוספות שלא ניתן להרחיב עליהן.

משום כך גם חיל האוויר ביצע שינוי משמעותי ביותר במבנה ויכולות המטה המבצעי שלו, שינוי שיוכל להביא לידי ביטוי את התפיסה המבצעית המעודכנת של החיל ואת יכולות המימוש של הפעלת כוח האש העיקרי של מדינת ישראל מול האיומים המוצבים מולנו על ידי החיזבאללה והחמאס. 

אולם, מול כל אלו אסור לנו להתעלם ממה שכבר נוכחנו בעבר והוא השינויים וההתפתחויות אצל אויבנו, שעל אף היותם נחותים באמצעים העומדים לראשותם פיתחו ומפתחים שיטות, אמל"ח וכוחות לוחמים המפיקים את הלקחים הנכונים מהעימותים עמנו ובאזור שלנו. כמויות ואיכויות הנשק תלול המסלול שברשותם, המנהור כולל המנהרות ההתקפיות, פיתוח מואץ של כלי טיס בלתי מאוישים בעלי יכולת התקפית ופיתוח יכולות פשוטות היכולות לנטרל מערכות טכנולוגיות מרכזיות שלנו הן דוגמא להפקת הלקחים המרשימה של אויבינו ואת האתגרים שהם מציבים בפנינו. צורכי השעה מכתיבים לנו השקעה רבה בהתמודדות זו ובזאת מושקעים מיטב המוחות בצה"ל בכלל ובחיל האוויר בפרט. 

 מערכת ההגנה של ארה"ב הבינה כי היתרון מונח לפתחו של הצד שיוכל בצורה הטובה יותר לאחד ולסנכרן את יכולותיו הצבאיים תוך מינוף הישגיו הצבאיים במקסימום מרחבים (אוויר, יבשה, ים, חלל, סייבר) בתזמון ובדיוקים הנכונים. כאן אני רוצה להזהיר מפני המגמה של ביזור האחריות בתחום החלל והסייבר בצה"ל. העומס העצום המוטל על חיל האוויר, הן מבחינה תקציבית והן מבחינת תשומת הלב וביזור האיכויות האנושיות, מובילות לכך שתחומי החלל והסייבר לא מקבלים את העדיפות הראויה בחיל האוויר ובחלק מן הנושאים גם במישור הארגוני הם הוצאו מאחריות חיל האוויר לגופים אחרים.

הסיכון בכך הינו רב השפעה. ראשית העיקרון המוביל שהוזכר כגורם מרכזי שיוביל לניצחון במלחמות העתיד – היכולת למזג ולסנכרן את היכולות שלנו בתחומים השונים או כפי שאנחנו קוראים לו שילוביות, יפגע משמעותית. היתרון הגדול של חיל האוויר הינו בהיותו בעל תפיסה התקפית החיונית כל כך להשגת ניצחון בתנאים של מדינתנו ואסור להשאיר תחומים חשובים אלו בידי מי שבאופן טבעי מרוכז בהגנה או בהשגת מודיעין.

וסיכון אחרון, ולא פחות חשוב, הוא העובדה שתחומים אלו מושכים את מיטב הכוחות הצעירים המתגייסים לצה"ל. חיל האוויר זכה עד היום באיכויות הטובות ביותר מבין המתגייסים בכל שנה ושנה. היוקרה של החיל, הסטטוס של טיס בחיל האוויר הישראלי משך אליו את טובי בנינו ובנותינו.

החלל ו"לוחם הסייבר" מתחילים "לאיים" על היתרון הזה של חיל האוויר ולכך יכולה להיות השפעה מרחיקת לכת על היכולות המבצעיות ההתקפיות של הזרוע ההתקפית האסטרטגית והטקטית הכי חשובה שיש למדינת ישראל וחשוב שניתן את הדעת לכך מוקדם ככל האפשר

אולי יעניין אותך גם