אסטרטגיית ההגנה הלאומית של אוסטרליה 2016

מאמר מיוחד של בועז זלמנוביץ' על תוכנית ההגנה המקיפה של אוסטרליה: הרכש העתידי, האסטרטגיה והאיומים עימם מתמודדת המדינה הדרומית

אסטרטגיית ההגנה הלאומית של אוסטרליה 2016
שרת ההגנה של אוסטרליה מריסי פיני פרסמה את "הנייר הלבן" על ההגנה הלאומית 2016. המסמך נועד להכווין את האסטרטגיה של אוסטרליה עד 2035. הוא כולל 190 עמודים ומקיף תחומים רבים הקשורים להגנה ולצבא, ומעיד על המחשבה הרבה שהושקעה בהכנתו. ניתן להניח שהמסמך יעורר ויכוחים רבים, שחלקם כבר באים לביטוי באתרים המסקרים את אוסטרליה ואזורה. כמו מסמכים אסטרטגיים גלויים אחרים, למשל אסטרטגיית צה"ל, הוא מאפשר דיון חיוני בביטחון הלאומי.
 
המסמך האוסטרלי מפרט את הסביבה האסטרטגית, האיומים וקווי הפעולה שעל אוסטרליה לנקוט, ואת הדרכים להשיג זאת, כולל התקציב המשוער לעשור הקרוב, והאופן בו הממשלה מתכוונת לעמוד בהתחייבויותיה ולעקוב אחרי המימוש. 
 
אוסטרליה מגדירה את הגורמים המשפיעים על ביטחונה: 
* יחסי ארה"ב – סין, ובמיוחד המאבק על ים סין הדרומי ועל ים סין המזרחי. המסמך איננו נוקט עמדה בעניין הדרישות הטריטוריאליות של הצדדים, אך מגדיר שחופש התנועה והמסחר בימים אלה הוא חיוני. 
* ארה"ב היא המעצמה העולמית בשני העשורים הקרובים (בניגוד למסמכים קודמים שהגדירו אותה כזו בעתיד הרחוק ובלי לקצוב את זמנה). 
* התעצמות המאבקים ותהליכי המודרניזציה של מדינות המרחב הצפוני – המרחב ההודי-פסיפי (Indo-Pacific); 
* התקפות טרור על אדמתה ועל אזרחיה, שהם תוצאה ממלחמות במזרח התיכון. מעורבותה של אוסטרליה במלחמות בעיראק, אפגניסטן ובסוריה הובילו לאיום כנגד מצד אל-קעידה ודעא"ש; 
* ברוח הימים הללו, גם איום הסייבר. 
 
האסטרטגיה איננה חוזה התקפה של מדינה אחרת על אדמת אוסטרליה ומגדירה את המטרות הביטחוניות האסטרטגיות של המדינה בסדר הבא: הרתעה -  למנוע ולהביס התקפות על אוסטרליה והאינטרסים הלאומיים שלה ועל הגישות הצפוניות אליה; אבטחת הביטחון הימי של מרחב דרום-מזרח אסיה, לרבות תמיכה בממשלות פפואה-גינאה החדשה, טימור-לסט ומדינות איי הפסיפיק; התחייבות לסיוע צבאי במבצעי קואליציה העולים בקנה אחד עם האינטרסים של אוסטרליה בסדר העולמי (rules-based global order).
בתפיסה האסטרטגית מצביעים על  השקעה של 2% מהתל"ג בביטחון (הגם שבטווח השנים קשה להתחייב על כך), ומציגים תכנית מפורטת יחסית להצטיידות באמל"ח, מתוכנן להירכש או לקבל שדרוג. כמו במדינות רבות אחרות יקבל תחום הגנת הסייבר יותר משאבים, אמצעים וכוח אדם מהעבר. 
 
כמדינת אי, אוסטרליה תתמקד ותיתן עדיפות לחיזוק הצי. הגדלת צי הצוללות מ-6 ל-12, רכש של 3 משחתות לוחמה אווירית (Hobart Class Air Warfare Destroyers), 9 פריגטות, ספינות פטרול offshore, ויכולות סיור אווירי למרחב הימי מאוישות ובלתי מאוישות. יכולות האוויר העתידות יתבססו על F-35 (72 מטוסים) ועל מטוס הלוחמה האלקטרונית E/A-18G Growler. הצורך בתובלה אווירית כבדה מחייב השקעה גם במטוסי תובלה. אוסטרליה מתכוונת לרכוש  מטוסי  C-17A נוספים, להשלים את רכש מטוסי C-27J ולשדרג את מטוסי הרקולס C-130J, ואת מערך המסוקים הכבדים. בתחום היבשה מייעדים לרכוש מערך רק"ם גלגלי ללחימת חי"ר וסיור, אשר כבר הוחל בשלבים ראשונים. בנוסף מתוכנן רכש רקטות ארוכות טווח ומל"טים לסיור ולתקיפה ברום הבינוני. התכנית גם כוללת התאמת אמל"ח ליכולות אמפיביות,  ותמיכה בכוחות המיוחדים (לדוגמה, מסוקים קלים).