דרושה הגנה על מטוסים אזרחיים

בעקבות איום הטרור מסיני, שוקלת הממשלה למגן טיסות אזרחיות בארץ ולחו"ל נגד טילי כתף. נשקל השימוש במערכת של אלביט ליירוט טילי כתף שסיימה את שלבי הפיתוח. כעת הויכוח הוא על המימון

דרושה הגנה על מטוסים אזרחיים

מערכת C-Music של אלביט

המידע המודיעיני שהובא לדיון הלילי של הקבינט אמש על התקנת מערכות נגד טילי כתף על מטוסי הנוסעים הישראלים היה ברשות גופי המודיעין בכמה גרסאות כבר מספר שנים. מדובר גם באיום על מטוסים בישראל כולל בנתיב הטיסה לאילת וכן באזור של נמלי תעופה בחו"ל.

"גרירת הרגליים עד כה היא חומר לועדת חקירה. אני לא מבין למה נושא קריטי כזה לא טופל עד היום כמו שצריך" אמר הבוקר גורם המקורב לנושא. בדיון אמש הוחלט להאיץ את פרויקט ההגנה על מטוסי הנוסעים מטילי כתף. זו החלטה רביעית או חמישית של הממשלות האחרונות בנושא.

כבר לפני ארבע שנים, טייסים בשלוש חברות התעופה הישראליות התריעו בפני שר התחבורה, באותה תקופה שאול מופז, על מה שהם כינו "מחדל ההגנה מפני טילי כתף" הטייסים התלוננו כי למרות שלוש החלטות של הממשלה לא נעשו עד כה כל צעדים משמעותיים להגנה על מטוסי הנוסעים הישראליים מפני הסכנה של טילי כתף המצויים ברשות ארגוני מחבלים רבים.

מקור בכיר אמר הבוקר כי חלקי המערכת יוצרו והם מונחים במחסן ומעלים אבק. "זו שערורייה אדירה" אמר.

בחודש נובמבר 2002, ניסו מחבלים להפיל מטוס של חברת ארקיע שהמריא מנמל התעופה של מומבסה. טילי הכתף ששיגרו, החטיאו ובנס נמנע אסון כבד.

כיום, כעשר שנים מאוחר יותר, למרות שהאיום גדול ומוחשי, לא נעשה למעשה שום דבר. זאת למרות החלטות של ממשלות קודמות וזו הנוכחית.

ראש הממשלה אריאל שרון דרש פתרון מיידי ומלא מיד אחרי התקרית במומבסה.לדברי מקורות, הוא דרש להתקין מערכת ישראלית, זו שפותחה על ידי אלתא ותעש, על שבעה עד עשרה מטוסי נוסעים ישראלים הטסים ליעדים מסוכנים. מערכת חלקית הותקנה על מטוס של אל על אבל גם היא לא מופעלת בצורה מבצעית.

המערכת שאריאל שרון החליט להתקין על כמה מטוסים היא ה"פלייט גארד" של אלתא ושל התעשייה הצבאית. המערכת היא הסבה של מערכת צבאית המגנה על מטוסי חיל האוויר ומספר גדול של חילות אוויר זרים.

המערכת מבוססת על שחרור מבוקר של נורי הטעיה מיוחדים שפותחו על ידי התעשייה הצבאית. כאשר המערכת מזהה שיגור של טיל כתף, היא מפעילה את נורי ההטעיה ואלה יוצרים מטרות מדומות המסיטות את הטיל.

אריאל שרון החליט אז על התקנה מיידית של המערכת על כמה מטוסים וזאת עד שהמערכת המתקדמת יותר של אלביט מערכות תהיה מוכנה. מערכת זו שתפעל באמצעות קרן לייזר עדיין בפיתוח.

המערכת C- Music של אלביט תאתר את הטיל ותכוון אליו קרן לייזר ממוקדת שתסיט אותו ממסלולו. המערכת סיימה את שלבי הפיתוח וכבר החל הרישוי שלה על ידי רשות התעופה האזרחית.

מומחי מודיעין קבעו לא מכבר כי 50 אלף טילי כתף נגד מטוסים מצויים כיום ברשות ארגוני טרור ופשע בעולם והם מהווים איום יומיומי על התעופה האזרחית. לדברי אחד המקורות חלקי המערכת של "אלתא" מעלים אבק במחסנים של החברה באשדוד . מומחים מודים שמערכת המבוססת על נורי הטעיה בעייתית מבחינה מסוימת לשימושים אזרחיים, אבל בעקבות פעילות נמרצת של גורמים מקצועיים בישראל, הסכימו כמה מדינות לאפשר למטוסי נוסעים ישראלים שמצוידים בה לנחות בנמלי התעופה שלהן. אבל גם זה לא הביא להתקנת המערכת אפילו על חלק מהמטוסים המופעלים בקווים ליעדים "בעייתיים" מבחינה ביטחונית.

בדיון אמש הוחלט כאמור "להאיץ" את מיגון המטוסים מפני איום טילי הכתף. הויכוח הוא על המימון. לוקחים חלק בויכוח משרדי התחבורה והאוצר. "אני מקווה שבנימין נתניהו דפק אמש על השולחן והקציב לשני המשרדים כמה ימים, לא יותר, לפתור את בעיית המימון. אחרת זו תהיה עוד החלטה שלא בוצעה", אמר הבוקר המקור.

אולי יעניין אותך גם