דו"ח חדש: קרנות הון סיכון ישראליות גייסו שנה שעברה את הסכום הנמוך ביותר מאז 2015

על-פי ממצאי הדו"ח, בישראל פעילות 226 חברות ניהול קרנות הון סיכון (MCs)

Photo by Markus Spiske on Unsplash

דו"ח המשקיעים של IVC – גורניצקי –Israel KPMG ורשות החדשנות לשנת 2023 בוחן את המגמות בפעילות המשקיעים בהיי-טק הישראלי.

הדו"ח מנתח את הפעילות של גיוסי קרנות הון סיכון ישראליות, זמינות ההון למיזמי טכנולוגיה מקומיים (Dry Powder), פעילותן של קרנות הון סיכון זרות, משקיעי הון סיכון תאגידיים ומשקיעים זרים וישראלים, ומשקיעים מוסדיים ישראלים.

על-פי ממצאי הדו"ח, בישראל פעילות 226 חברות ניהול קרנות הון סיכון (MCs), מתוכן ל- 24 חברות הניהול הגדולות (המנהלות סכום העולה על 500 מיליון דולר), יש סכום כולל המוערך ביותר מ- 29 מיליארד דולר.

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות: "בתגובה לממצאי הדו"ח ולמגמות השליליות של השוק בשנת 2023, רשות החדשנות השיקה יוזמות אסטרטגיות במטרה להגדיל את ההון הזמין.

תוכנית המסלול המהיר, הזרימה 400 מיליון שקל לחברות בעלות נכסים טכנולוגיים ועסקיים, עם אופק שרידות (Runway) קצר.

״בנוסף, רשות החדשנות גם השיקה לאחרונה את קרן הזנק שתשקיע בעתיד הקרוב 500 מיליון שקל במאה סבבי השקעה בחברות הנמצאות בשלבי גיוס מוקדמים (Pre-Seed, Seed, Round A).

כמו כן, בעתיד הקרוב נשיק את קרן יוזמה 2.0, שתתמרץ משקיעים מוסדיים ישראלים להגדיל את השקעותיהם בקרנות הון סיכון ישראליות, עד להשקעה כוללת של 4 מיליארד שקל בשנים 2024-2025".

גיוסי קרנות הון סיכון ישראליות
במהלך שנת 2023, רק 21 קרנות הון סיכון ישראליות הצליחו לגייס 1.52 מיליארד דולר. הסכום הכולל שגוייס משקף ירידה של 74% בהיקפי ההון, וירידה של 66% במספר הקרנות, בהשוואה לשנת 2022. הסכום שגויס הוא הנמוך ביותר מאז 2015, בעוד שמספר הקרנות שגויסו דומה לאלו של השנים 2015 ו-2017.

שלוש קרנות הון סיכון ישראליות (Qumra Capital IV, TLV Partners V, Viola Growth IV) גייסו סכום העולה על 200 מיליון דולר כל אחת. הסכום הכולל שגוייס בידי קרנות אלו מהווה 51% מסך ההון הכולל.
 
 זמינות הון
בשנת 2023, קרנות הון סיכון ישראליות הקצו 1.14 מיליארד דולר להשקעות בחברות טכנולוגיה ישראליות. זהו הסכום הנמוך ביותר מאז שנת 2015, כך על-פי מודל המדידה של IVC המנתח הקצאות קרנות הון סיכון ישראליות ואת ההון הפנוי להשקעה.
  
הון פנוי להשקעה (Dry Powder)
לפי דו"ח המשקיעים, לקרנות ההון סיכון הישראליות נותרו כ- 10.08 מיליארד דולר להשקעות בחברות טכנולוגיה מקומיות. כ- 2.38 מיליארד דולר (24%) זמינים להשקעות בחברות חדשות, בעוד ש- 7.7 מיליארד דולר (76%) מוקצים להשקעות המשך בחברות פורטפוליו.

עו"ד שלמה לנדרס, שותף וראש תחום טכנולוגיה בגורניצקי :GNY- "ישנן ירידות בשווי חברות סטארט-אפ ישראלית, שהופכות אותן אטרקטיביות יותר למשקיעים. קרן ההזנק שהושקה לאחרונה על ידי רשות החדשנות תשקיע כ- 500 מיליון שקל בחברות בשלב ה- Seed.

״שני גורמים אלה מובילים לציפייה, שחלק משמעותי מ- 10.08 מיליארד דולר הזמינים להשקעה על-ידי קרנות ההון סיכון, יושקע בזמן הקרוב." לנדרס הוסיף כי: "השיפור המסתמן במגזר הטכנולוגיה בארה"ב צפוי אף הוא להשפיע לטובה על היקפי ההשקעות בחברות הטכנולוגיה בישראל".

משקיעים מוסדיים ישראלים
הקצאות ההון של משקיעים מוסדיים ישראלים בהיי-טק המקומי הסתכמו ב- 143 מיליון דולר בשנת 2023, ירידה חדה של 70% מ- 486 מיליון דולר בשנת 2022. מספר העסקאות שנעשו על ידי המשקיעים הישראלים ירד ב- 55% בהשוואה לשנת 2022.

דינה פסקא רז, שותפה, ראש תחום טכנולוגיה, KPMG ישראל: "אין ספק שעבור תעשיית ההיי-טק בכלל וההון סיכון בפרט שנת 2023 היתה שנה מורכבת, בראש ובראשונה בשל השינוי הדרמטי בתנאים המקרו כלכליים, שהשפיעו באופן רוחבי וגלובלי.

״יחד עם זאת חברות הטכנולוגיה הישראלית, וכלל האקוסיסטם שכולל קרנות ומרכזי פיתוח של חברות רב-לאומיות, גילו חוסן ועמידות יוצאי דופן אל מול האתגרים העצומים בפניהם ניצבו".

קרנות ההון סיכון הפעילות ביותר
ניתוח פעילותן של קרנות ההון סיכון בהשקעות חדשות (ראשונות) חשף חשף ירידה בולטת בהיקף פעילותן של קרנות הון סיכון זרות. בשנת 2023, סמסונג נקסט (13), Longevity Venture Partners (7) ו-NFX (6) הובילו במספר ההשקעות הראשונות.

בשנת 2022, ארבע קרנות זרות ביצעו  מעל 12 השקעות ראשונות כל אחת.

קרנות ההון סיכון הישראליות הפעילות ביותר בשנת 2023 היו המיקרו-קרן Fusion VC, (23), פלטפורמת ההשקעות OurCrowd (16) והמיקרו-קרן Fresh Fund (9).

הון סיכון תאגידי (CVCs)
על-פי דו"ח המשקיעים, בשנת 2023 ירדה פעילותן של קרנות הון סיכון תאגידיות בהיי-טק הישראלי. פעילות קרנות ה- CVC הישראליות כמעט הופסקה. Intel Capital ו- PayPal Ventures הובילו את רשימת ההשקעות הראשונות לשנת 2023 עם ארבע השקעות חדשות כל אחת.

בן קליין, מנכ"ל IVC: "האקוסיסטם הטכנולוגי הישראלי נאבק להתגבר על אחד המשברים הקשים ביותר בשלושת העשורים האחרונים. אנו ב-IVC מאמינים שמחקר מעמיק של נתוני המשקיעים משקף את האתגרים העומדים בפני היי-טק הישראלי ומציע הזדמנות ליצור דרכים חדשות שישמרו את מקומו הייחודי". 

קיראו את הדו"ח המלא

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית