בחצר האחורית של ארה״ב: איראן פועלת להצבת אוניות מלחמה בפנמה

זהו אינו הצעד הראשון של חיל הים האיראני באזור האמריקאי. חיל הים פועל כבר כשלוש שנים בוונצואלה ומסייע לשלטונו של מדורו

https://en.irna.ir/news/84365836/Dena-destroyer-Shahin-minesweeper-join-Iran-navy-units

שאיפותיה הימיות של איראן, להתבסס כמעצמה ימית אזורית, הביאו אותה בעשרים השנים האחרונות לפתח שני חילות ים.

האחד, חיל הים של משמרות המהפכה אשר פועל בעיקר באזור מצרי הורמוז, במפרץ הפרסי ובמפרץ עומאן, ותפקידו הוא להגן על איראן, נכסיה ותשתיותיה הימיות מפני פעולות מלחמתיות של הצי האמריקאי.

חיל הים האחר, הוא חיל הים הסדיר, שהחל לבנות את כוחו בעיקר בחמש השנים האחרונות, ותפקידו לפעול רחוק מחופיה של איראן, בפעולות קומנדו, איסוף מודיעין, שמירה על חופש השיט של אוניות הסוחר האיראניות, ואף להוות את קו הלחימה הראשון מול אוניות הצי האמריקאי. 

חיל הים הסדיר, הנלחם על כבודו ומשימותיו מול חיל הים של משמרות המהפכה, הנהנה מתקציב גדול של משמרות המהפכה, החל בשנים האחרונות לבצע משימות של הפגנת נוכחות רחוק מחופי הבית שלו. חיל הים הסדיר ביצע אף הפלגות ראווה לסוריה ולאוקיינוס האטלנטי. 

התפיסה האסטרטגית ההולכת ומתפתחת בחיל הים האיראני היא איום ישיר על ארה"ב ולאותת כי לא רק לצי האמריקאי יש יכולת לפעול מול איראן, אלא גם איראן יכולה לעשות כן באופן קבוע. 

במסגרת זו מתכנן חיל הים האיראני להפעיל בסיס קבע בתעלת פנמה, לא רחוק מהחצר האחורית של ארה"ב. מפקד חיל הים האיראני, אדמירל שהארם איראני, הכריז השבוע כי במהלך השנה הקרובה צפוי חיל הים לקיים את ההפלגה הראשונה שלו לאוקיינוס השקט ולשהות באזור תעלת פנמה. 

זהו אינו הצעד הראשון של חיל הים האיראני באזור האמריקאי. חיל הים פועל כבר כשלוש שנים בוונצואלה ומסייע לשלטונו של מדורו באספקת נפט, כסף ואמצעי לחימה. חיל הים האיראני פועל גם בניקרגואה, ברזיל ובבוליביה. 

איראן צוברת עוצמה מדינית וצבאית תחת סיוע סיני וכשהיא מסייעת לרוסים במלחמה באוקראינה, מעיזה יותר ופועלת ביתר עוצמה בזירה הקרובה לארה"ב.

ארה"ב מצידה אינה עוצרת את איראן, מאיימת עליה בערוצי המדיה והחדשות, ונותנת לאיראן לפעול ולעשות בחצר האחורית שלה, כבשלה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית