פרשת ריגול בטאיוואן: קצינים בחיל האוויר ריגלו לטובת המודיעין הסיני

קצין בדרגת אלוף משנה מחיל האוויר של טאיוון נעצר השבוע באשמה כי גייס קציני צבא נוספים על מנת לרגל עבור סין | רשת הריגול שהקים הקצין הבכיר פעלה למעלה משמונה שנים לאיסוף מודיעין מזרועות הצבא

President Tsai | https://english.president.gov.tw/Page/40

קצין בדרגת אלוף משנה מחיל האוויר של טאיוון נעצר השבוע באשמה כי גייס קציני צבא נוספים על מנת לרגל עבור סין. שישה קצינים נוספים נעצרו. כל השישה הם קצינים בדרגות בכירות, הנמצאים בשירות פעיל בחילות האוויר והים של המדינה. 

רשת הריגול שהקים הקצין הבכיר פעלה למעלה משמונה שנים לאיסוף מודיעין מזרועות הצבא של טאיוון. הקצינים שאספו מידע עבור הסינים קיבלו תשלום של 1000 עד 3250 דולרים על כל ידיעה שהביאו. לא ידוע כיצד התגלתה רשת הריגול הסינית, אך סביר להניח שמעורבות בכך לא שירות המודיעין המסכל של טאיוון אלא גם סוכנויות מודיעין אמריקאיות. 

הקצין הבכיר שהפעיל את הרשת, ששם משפחתו בלבד פורסם, אל"מ ליו, שירת בחיל האוויר עד 2013, ומיד לאחר שחרורו טס לטיול בסין. במהלך הטיול בסין, הוא גויס לעבוד עבור המודיעין הסיני, והובטח לו כסף עבור גיוס מקורות מזרועות הצבא של טאיוון. 

את הכסף שקיבל מסין הוא הלבין דרך חברות קש. על פי החשד הוא קיבל מהסינים כ- 23,000 דולר עבור פעילותו. החקירה אודות הרשת נמשכת, והתובע הכללי בטאיוון כבר הזהיר כי הוא לא יגלה כל סובלנות כלפי פעילות ריגול סינית במדינה.

ב- 2022 התגלו בטאיוון שני מקרי ריגול אחרים, בהם היו מעורבים קצינים אשר ריגלו לטובת סין. אחד מהם היה רב סרן בדימוס מחיל הים, אשר נעצר כאשר ניסה לחדור לבסיס חיל הים עם תיעוד מזוייף, והמקרה השני בו נתפס רב סרן בשירות מצבא היבשה, אשר גויס על ידי עיתונאי לשעבר לעבוד עבור סין.

בכל מקום בעולם בו מתגלות רשתות ריגול סיניות, ובעיקר בהודו, ארה"ב ואירופה, מסתמן ששיטת הפעולה הסינית דומה מאד בכל מקום. הסינים מגייסים בכיר לשעבר, איש צבא, קהילת המודיעין או המערכת הפוליטית, שיעמדו בראש רשתות הריגול.

הסינים מספקים לראש הרשת כספים לטובת ההפעלה, ובעזרת מערך של חברות קש הכסף מועבר לראש הרשת. ראש הרשת מפעיל מערך סוכנים הפעילים בתוך הארגונים מהם נדרש המידע, והם מקבלים את התשלום עבור פעולתם מראש הרשת, כשהם מנותקים לחלוטין מסין. 

בעשר השנים האחרונות התגלו באירופה ובארה"ב עשרות רשתות ריגול סיניות כאלו, שפעלו באופן דומה לכפי שתואר ואספו מידע מתוך ארגוני מודיעין, צבאות, משרדי ממשלה וארגונים ממשלתיים אחרים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית