הטורפדו המשוטט: יכולת מבצעית חדשה לצי האמריקאי תוצרת בואינג

הצי חתם על עסקה מול בואינג לייצור קיטי הסבה לטורפדו הקל בסך של למעלה מ- 121 מיליון דולר | הערכה היא כי טווח הטורפדו המרבי יהיה 40 מייל ימי מאזור הכניסה למים

Boeing

הצי האמריקאי פרסם אודות יכולת מבצעית חדשה שלו ללוחמה נגד צוללות. על פי הפרסום, הצי האמריקאי פיתח יכולות להטלת טורפדו קל ממטוסי הסיור הימי פוסידון (P-8) מגובה רב (לא פורסם גובה השיגור המרבי של החימוש). 

החימוש, המכונה HAWWC, מבוסס למעשה על הטורפדו הקל המתקדם מדגם MK-54 מוד 1 תוצרת חברת בואינג, וקיט המאפשר את שיגורו מגובה גבוה יחסית. עד כה הוטלו טורפדו מדגמים שונים ממטוסי הפוסידון אך בגבהים נמוכים יותר של עד 100 רגל (באמצעות מצנח הנפתח בסמוך לגובה המים על מנת למנוע את ייזומו מעוצמת החבטה במים) ובטווחים קצרים יותר אל אזור המטרה. 

הצי חתם על עסקה מול בואינג לייצור קיטי הסבה לטורפדו הקל בסך של למעלה מ- 121 מיליון דולר. קיטי ההסבה, המכונים ALA, כוללים מערכת כנפיים מתקפלות, מערכת ניווט (כולל INS ו- GPS) וטייס אוטומטי. 

לאחר שה- HAWWC משוגר ממטוס, מערכת הטייס האוטומטי מפעילה פקודה לפריסת הכנפיים, והטורפדו דואה לעבר אזור המטרה. הטייס האוטומטי מנהג את הפלטפורמה לאזור ומפרידה את הטורפדו בגובה נמוך יחסית.

מערכת ה- HAWWC כוללת מערכת תקשורת, המאפשרת לצוות המטוס לשנות לחימוש את אזור המטרה, במהלך המעוף. יכולת זו היא יכולת מרכזית בלוחמת נגד צוללות, במסגרתה קיים קושי אינרנטי בגילוי הצוללות. 

קיט ההסבה מבוסס על מערכת הניווט והנחייה של חימושי ה- SLAM-ER (גרסת התקיפה היבשתית של טיל הים מדגם הרפון) וחימוש ה- JDAM. קיט ההסבה אינו מותאם לגרסה המתקדמת של הטורפדו – MK-54 mod2. 

לפחות 20 מייל ימי

טווח השיגור המרבי של הטורפדו לא פורסם. אך ידוע שבעבר הצי דרש שטווח שיגור טורפדו כזה יהיה לפחות 20 מייל ימי. הערכה היא כי טווח הטורפדו המרבי יהיה 40 מייל ימי (כמובן מאזור הכניסה למים). 

הטורפדו המשוטט הוא אחד מהאמצעים אותם מפתח הצי האמריקאי נגד האיום הסיני בים סין הדרומי. האמריקאים מנסים מזה למעלה מעשר שנים לפתח מערך יכולות, פלטפורמות, מערכות, אמצעי לחימה, ועוד יכולות נוספות, שיאפשרו להם להתמודד מול האסטרטגיה הסינית. 

הסינים שהשתלטו על איים ושטחים רבים בים סין הדרומי (כולל שטחים השייכים למדינות אחרות באזור), שולטים במרחבי הים, כשהם ביססו אסטרטגיית הגנה המכונה – מניעת גישה – Anti Access/Area Denial. 

אסטרטגיית ההגנה הסינית מבוססת על שלוש שכבות הגנה, המאפשרות לסינים למנוע תמרון ימי (כולל תת מימי) ואווירי לאזור הסיני, ולמנוע מהאמריקאים להפעיל את המערכות והפלטפורמות שלהם ביעילות. 

אסטרטגיה זו הינה שילוב של מאמצים אסימטריים – כמו למשל הפעלה של מיליציות דייגים ואוניות משמר חופים, שמשבשות את התמרון הימי האמריקאי, יחד עם מאמצים אחרים, הכוללים מערך צוללות גדול מאד (הפועל מתוך בסיסים סודיים באיים באזור) ומערך גילוי צוללות ימי רחב.

בנוסף, אוניות מערכה רבות, נושאות מטוסים ואף מערך גדול מאד של סוללות הגנה אווירית וסוללות טילי חוף-ים, חלקם בליסטיים לטווחים של כ- 2500 ק"מ וחלקם טילי שיוט לטווחים של עד 600 ק"מ. 

על פי תפיסת הלחימה המתחדשת של הצי האמריקאי, יאפשרו קיטי ההסבה של הטורפדו מדגם MK-54 למטוסי הסיור הימי לפעול בסיכון נמוך יותר מטווחים רחוקים ולהפעיל חימוש נגד צוללות באופן יעיל יותר, ובכך לשפר את מערך לוחמת הנגד-צוללות שלהם מול הצי הסיני. 

זאת ועוד, מטוס הפוסידון, יוכל להפוך מעתה כנושא הטורפדו המרכזי ולחסוך הפעלה של מסוקי נצ"ל (נגד צוללות) הפועלים מסיפון אוניות הקרב האמריקאיות.

הפעלה מסוכנת יחסית ולא יעילה, לאור זמן השהייה הקצר יחסית של המסוקים באוויר, יחד עם המוגבלות שלהם בנשיאת טורפדו (מגבלות המשקל). 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית