שוב: חסימות GPS באזור ישראל

בימים האחרונים נקלטו חסימות GPS באגן המזרחי של הים התיכון. החסימות מורגשות באזור סוריה, קפריסין, לבנון, טורקיה וישראל
 

Nicolas Economou via Reuters Connect

נראה כי חסימות ה- GPS בשמי ישראל שהחלו אי שם ב-2019 טרם הסתיימו. בימים האחרונים דיווח אתר הארץ שוב על הנושא (אבי שרף ויניב קובוביץ). 

עד כתיבת שורות אלו לא ברור מקור החסימה, אך אפשר שמדובר בחסימות GPS המיוצרות על ידי הצבא הרוסי, ייתכן שעל ידי ספינות הצי הרוסי, המצויידות רובן ככולן במשרדי חסימה ושיבוש GPS. הארגון לביטחון התעופה האירופאי פרסם שייתכן והמדובר במערכות שיבוש רחפנים. החסימה מורגשת על ידי מטוסי נוסעים אזרחיים אך לא על ידי רכבים ופלטפורמות קרקעיות. 

מספר עיתונים בעולם סבורים שייתכן שמקור השיבוש הוא ישראל, וזאת על רקע דברי שר הביטחון, בני גנץ, שמדינות ישראל ובעלות בריתה, ערוכים לקראת כל ניסיון איראני לתקוף את ישראל באמצעות רחפנים, טילים ורקטות. 

עד כה נצפו חסימות GPS, כלומר שידורים בעוצמה גבוהה יחסית, הגורמים לכך שתדרי ה- GPS ייחסמו ולא ייקלטו במכשירי הניווט. לא דווחו עד כה על שיבושי GPS. שבשי GPS בניגוד לחוסמים גורמים למקלטי ה- GPS לקלוט מיקום וזמן שגויים, כך שמקלט ה- GPS מזהה את מיקומו, בעוד שמיקומו האמיתי נמצא הרחק במקום אחר. 

השימוש בחוסמי ושבשי GPS הוא שכיח ויכולות כאלו נמצאות לא רק בידי רוסיה, אלא גם קיימות בידי סוריה ואיראן ומכאן סביר גם להניח בידי ארגוני הפרוקסי שלה - חיזבאללה, חמאס, המיליציות השיעיות בסוריה ובעיראק, וכן בידי המורדים החות'ים בתימן. 
אגב חוסמי GPS, שאינם חוקיים לשימוש בישראל ובמדינות אחרות, ניתן לקנות באתרי מכירות שונים ברשת האינטרנט, כולל האתר עלי אקספרס. 

במהלך 2019 ו- 2020 התקבלו דיווחים רבים מכלי שיט שהפליגו בים התיכון, בים האגאי ובים השחור על חסימות GPS. החשדות נפלו דאז על אוניות המלחמה והביון של הצי הרוסי, שהפעילו את החוסמים במהלך אימונים ופעילויות מבצעיות. מאז התקבלו אלפי דיווחים על חסימות GPS באזורים פועלים כוחות של צבא רוסיה, על זרועותיו השונות. 

ברוסיה מופעלים חוסמי GPS בקרבת כל המתקנים והאתרים האסטרטגיים והצבאיים, מתוך הנחה שחסימת GPS תמנע מנאט"ו יכולות תקיפה מדוייקת של אתרים אלו. גם במהלך המערכה באוקראינה מפעיל הצבא הרוסי, בעיקר סביב האי קרים, כמות גדולה של חוסמי GPS. 

ביוני 2019 התקבלו גם תלונות רבות ממטוסים שביקשו לנחות ולהמריא משדה התעופה בן גוריון על חסימת ה- GPS שלהם. 

מטוסים כמו אוניות מסתמכים ביכולות הניווט שלהם לא רק על GPS אלא גם על אמצעי ניווט אחרים, כדוגמת מערכות עצמאיות של גילוי מיקום כגון AIS בים, ו- ADS באוויר, ופלטפורמה אינרציאלית, למעשה ג'יירו מתוחכם, המצביע על מיקום הכלי באוויר או בים. 

בישראל סוגיית החסימות מטופלת הרמה האזרחית על ידי רשות התעופה האזרחית, מנהל הספנות ומערך הסייבר הלאומי, בעוד משרד הביטחון וצה"ל מטפלים בנכסים הביטחוניים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית