קרבות מלחמת העצמאות

קרבות מלחמת העצמאות

צילום כריכה: יח"צ

שנת 70 למדינה ולצה"ל הניבה ספרים רבים בהיסטוריה הצבאית והביטחונית. מאמץ מיוחד עשתה המחלקה להיסטוריה בצה"ל, בניצוחו של ראש המחלקה החדש-קודם אל"מ במיל' דר' יגאל אייל, אשר פרסמה מספר מחקרים חדשים ובהם בימים אלה - קובץ אלבומי מעודכן של קרבות מלחמת העצמאות במפות, תרשימים ופירוט מלא של לוח הזמנים של הלחימה והמבצעים.

חמשת השלבים של מלחמת העצמאות זוכים לניתוח מפורט, באשר מבטאים את ייחודה ואת אילוציה של מלחמה זו ואת הגמישות, ההסתגלות, המקוריות, הנחישות והדבקות במשימה של כוחות המגן שזה אך יצאו מהמחתרת, ערכים שעמדו במבחנים החמורים של הקרבות, כמעט ללא דוגמה בהיסטוריה הצבאית. השלבים של מלחמת העצמאות מקבלים עתה אישור היסטורי רשמי מעודכן.

הראשון - מ-30 בנובמבר 1947, למחרת החלטת האו"ם, עד 2 באפריל 1948. בשלב זה הבריטים בארץ והלחימה מתבצעת בין קהילות הערבים והיהודים בארץ – ירי, צליפות, השלכת מטעני נפץ, מכוניות תופת ומארבים בכל רחבי הארץ ובעיקר בערים המעורבות (חיפה, טבריה, צפת, ירושלים וגבול תל-אביב יפו).

השני – מ-3 באפריל (תחילת מבצע 'נחשון') עד 14 במאי 1948 (מועד ההכרזה על הקמת המדינה). בשלב זה נטל ארגון 'ההגנה' את היוזמה בכיבוש כפרים ומשלטים לאבטחת הדרכים ובהשתלטות על חלק ניכר ממה שהוקצה למדינה היהודית בהחלטת האו"ם. האתגר העיקרי בשלב זה – פריצת הדרך לירושלים ברוח 'תכנית ד' – מעבר מאסטרטגיה הגנתית לאסטרטגיה התקפית.

השלישי – מ-15 במאי עד 11 ביוני 1948 – עם סיום המנדט הבריטי ופלישת צבאות ערב עד יום תחילת ההפוגה הראשונה.  בשלב זה מוקם צה"ל (25 במאי), אך היוזמה היתה בידי כוחות סדירים של צבאות ערב, אשר צוידו ואומנו בידי המעצמות. מצבה של ירושלים היה קשה ביותר. הלגיון הירדני התבצר בלטרון וחסם את הדרך לירושלים. הרובע היהודי נשאר מנותק ונאלץ להיכנע לירדנים, כך גם גוש עציון. הצבא המצרי פלש בשני צירים לכיוון אסדוד (אשדוד) וירושלים. בשלב זה מוקמים שירותי האוויר והים של הצבא החדש.

הרביעי – מ-11 ביוני עם תחילת ההפוגה הראשונה עד 19 ביולי 1948, יום הכרזת ההפוגה השנייה. בסיום ההפוגה ב-9 ביולי חודשו הקרבות בכל רחבי הארץ ('קרבות עשרת הימים') – צה"ל נוטל את היוזמה במרכז – חיסול הסכנה על תל-אביב בכיבוש לוד ורמלה, הרחבת 'פרוזדור ירושלים' בפריצת 'דרך בורמה' העוקפת ולחימה מוצלחת בצפון לכיבוש נצרת ומרחבה ובלימת הסורים והעיראקים מערבה מהגליל ומאזור ג'נין.

החמישי – מ-19 ביולי 1948, יום ההפוגה השנייה עד 20 ביולי 1949 – שנה של קרבות שהסתיימו בארבעה הסכמי שביתת נשק עם מצרים, לבנון, ירדן וסוריה. המבצעים העיקריים בשלב זה – 'יואב' בדרום שהסיג את המצרים לסיני ורצועת עזה, כולל כיבוש באר שבע ע"י צה"ל והטבעת אניית הדגל המצרית 'האמיר פארוק' ע"י חיל הים הישראלי הצעיר . במרס 1949 הסתימו הקרבות במבצע 'עובדה' לכיבוש אילת.

ספר יסוד חיוני בן 220 עמ', אשר עושה סדר בהכרת הפרק הראשון החיוני בהקמת המדינה לפני 70 שנה.

***

קרבות מלחמת העצמאות – מפות ומבצעים, עורך ראשי בעז זלמנוביץ, הוצאת משרד הביטחון וצה"ל, 2018

 

אולי יעניין אותך גם