המערכה מול ארגון המדינה האסלאמית

תא"ל (מיל') ניצן נוריאל, לשעבר ראש המטה ללוחמה בטרור, מאמין שכדי לפגוע נואשות בארגון דאעש - יש לפעול אל מול אמצעי המימון שלו, במקביל לפעילות הצבאית נגדו

צילום: AP

טור זה מבוסס על  דברים  שנשאתי בכנס הרצלייה ה-15 במסגרת פאנל  שעסק בשאלת ההתמודדות עם מקורות המימון של דאעש.

התמודדות עם ארגוני טרור לא כול שכן עם מדינות טרור מחייב פעולה במגוון מאמצים ועל ידי מספר רב של  גופים (קואליציה),מעטים  המקרים , אם בכלל שניתן לפגוע אנושות בארגון על ידי פעולה ממוקדת חד תחומית.

בטרם אפרוס את  "הפיתרון" אנסה בכמה מילים לתאר את  מקורות המימון של דאעש, ארגון המדינה האסלאמית. במסע ההרג שלו השתלט הארגון על שטח נרחב (חלקים  מסוריה וחלקים בעיראק) המאוכלסים במיליוני "נתינים" ועתירי תשתיות, חלקן בתחום האנרגיה (נפט). השילוב של  שני מרכיבים אלה מהווים גם את מקורות ההכנסה המרכזיים של הארגון לצד שוד בנקים וגזלת רכוש. גם מיסים הנלקחים מהתושבים (חלקם הם מס גולגולת הנלקח מנתינים שאינם מוסלמים ככופר) והכנסות ממכירת דלק מכניסים לארגון מיליוני דולרים לקופתו מה שמאפשר את המשך מסעות ההרג לצד ביסוס המדינה האסלאמית כמדינה מתפקדת.

מניתוח כללי של מקורות ההכנסה, כמו גם הניהול הכלכלי נכון לומר את הדברים הבאים:

דאעש הוא בעלת יכולות כלכליות עצמאיות לא מבוטלות. חלק ממקורות ההכנסה הינם ישירים (מיסים או כופר) אותם לא ניתן לשבש ולמנוע. מקורות ההכנסה מנפט הגם שהם הזויים (הנפט נקנה בזול הן על ידי  גורמים  סוריים  איתם דאעש נלחם והטורקים שתפקידם באזור נע בין לא ברור להרסני) - אלה מקורות הכנסה שבתהליך של ניהול סיכונים ניתן ואפשרי לטפל בהם.

פעולות "רגילות" של התמודדות עם כספי טרור כמו גם סנקציות אינן יעילות מול מערכת שמראש מבדלת את עצמה.

הממשלה המתפקדת באופן חלקי בעיראק אינה מצליחה לייצר מולם חזית ראויה ובמרחב הסורי ברור שאין מי שיעצור אותם אלא אם האיראנים יטילו למערכה באופן ישיר את  כוחות "משמרות המהפכה". בנוסף לחיזבאללה, שעד כה משלם מחיר לא מבוטל על מעורבותו (יש הטוענים שהאיראנים לא יפעילו את משמרות המהפכה בעיקר משום שאינם רוצים שהבלוף יתגלה), אין גוף המוכן להתמודד ישירות עם האיום ולכן יש צורך בצעד חריף יותר .

היות ואין כוונה לכוחות הקואליציה לשלוח יחידות קרקעיות להילחם באופן ישיר בדאעש ועיקר הלחימה היא במימד האווירי (הנושא בחובו הצלחות אך אין בכוחו להכריע, ודאי לא בלוח זמנים קצר ) הרי שנדרש מהלך "שובר שיווין".

כאמור, אין הרבה מקרים בהיסטוריה הקרובה, בהם העולם התמודד עם ארגוני טרור רצחניים שניתן בפעולה חד מיימדית קצרה יחסית להביא להכרעתו או לכול הפחות לשיבוש מהלכיו באופן דרמטי. הרעיון המתבקש, הן מניתוח המקורות הכספיים של הארגון (נפט) ושיטת הפעולה שלו (ריכוז מאמץ ותנועה רכובה על גבי רכבי  PIKUP ) - הרי  שטיפול במעגל הדלק של הארגון עשוי להביא את ההישג.

הכוונה לפגיעה אנושה וכוללת הן במשאיות המובילות את הדלק לגבול התורכי או  הסורי,פגיעה בכלל מתקני  ההפקה (כן אני מבין את  עוצמת הנזק ואת רצון הממשל הלא כול כך מתפקד בעיראק לשמור נכסים  אלו לעתיד ,אבל  אם  ימשיכו כך לא יהיה להם עתיד...רק לוודא שכולנו זוכרים  ש-ISL שייכים לסונה הקיצונית בעוד שהממשל  בעיראק הוא שיעי) ופגיעה בכלל תחנות התדלוק באשר הם! כך  שבפרק זמן קצר יתרחשו 2 דברים משמעותיים,מקור הכנסה מרכזי  יפגע ,וכלל היכולת של ISL להמשיך ולתפקד ללא דלק ומוצריו תפגע משמעותית עד כדי  "היתקעות".

כן,גם התושבים (רובם בעל כורחם) יפגעו ממהלך זה וחייהם שכבר עכשיו אינם תענוג גדול יהפכו לאומללים עוד יותר .אבל לעיתים כדי  שיהיה טוב יותר בעתיד (להיפטר מ-ISL ) אין מנוס לנקוט פעולות משמעותיות.

היות ובסביבתם אין ל-ISL שום גורם תומך ,הרי  אף  אחד לא יספק להם דלק ומוצריו ,הם אחרי זמן קצר יתקעו ,לא יוכלו לתמרן ובכך יהפכו למטרות נוחות יותר לצד העובדה שקצב התקדמותם יואט באופן משמעותי.

בשורה תחתונה ,יתכן ולראשונה בהיסטוריה ניתן בפעולה ממוקדת (טיפול בכלל מעגל הדלק) להגיע להישג משמעותי מול ארגון טרור רצחני גם כי  מקורות הכנסתו המרכזיים יפגעו וגם כי פיזית לא יוכל להתקדם.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית