מוצבים 2.0 - צה"ל משיק מוצבים מבוססי טכנולוגיה לאחיזת שטח רציפה

"המוצב ישלוט באופן מקיף על הציר כולו, בעזרת כוחות מאיישים בעלי יכולות מותאמות שיהיו פרוסים באופן שווה במרחב, וישמשו כוח קפיצה ראשוני", מסביר סמח"ט שומרון, סא"ל אליק מימרן

https://www.idf.il/%D7%90%D7%AA%D7%A8%D7%99%D7%9D/%D7%A4%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%93-%D7%94%D7%9E%D7%A8%D7%9B%D7%96/%D7%94%D7%9E%D7%95%D7%A6%D7%91-%D7%94%D7%97%D7%93%D7%A9-%D7%91%D7%A9%D7%95%D7%9E%D7%A8%D7%95%D7%9F/

מספר רב של איומים פוטנציאליים מתרכזים בצומת ג'ית - הציר בו הוא ממוקם מחבר בין שכם וג'נין, שתי בירות מובהקות של פעילות חבלנית עוינת. מהדרום, הדרך מתחברת לכביש 60 הממשיך לירושלים ורמאללה, ומהמערב לכיוון גזרת חטמ"ר אפרים ומרכז הארץ, מה שהופך אותה לדרך מרכזית עבור פלסטינים ויהודים כאחד.
 
"הצומת הוא נקז מרכזי בגזרה, ומלכד את מגוון האוכלוסיות הנמצאות סביבו בציר תנועה אחד", מסביר סמח"ט שומרון, סא"ל אליק מימרן. "לצד כך שהיישובים חוות גלעד וקדומים נמצאים ממש בסמיכות לצומת ומהווים מוקד אזרחי רגיש, מקטע בכביש 60 הסמוך לעיר שכם מאפשר תנועה פשוטה יחסית לתוכו".
 
הנתונים הללו מסבירים מדוע המקום מהווה פוטנציאל לאיום ביטחוני משמעותי בכל הנוגע לאירועי טרור עממי. "מפגע בודד או קבוצת מפגעים שמבצעים אירוע פח"ע, יכולים לעלות על הציר, להיכנס לשכם הגדולה ולהיטמע בה בקלות בכל זמן שהעיר לא נמצאת בעוצר כניסה או יציאה", מוסיף סא"ל מימרן.
 
"היסטוריית האירועים בגזרה מעידה על הצורך באחיזה נרחבת יותר באזור, במיוחד בעקבות פיגוע הירי בו נרצח הרב רזיאל שבח ז"ל, ממש בסמוך לצומת", הוא מעיד. "בנוסף, זו נקודה אסטרטגית לפח"ע העממי, משום שהתנועה על הציר בלתי פוסקת וניתן לפגוע בכלי רכב בקלות באמצעות זריקת בקבוקי תבערה ויידוי אבנים על ידי מפגעים מג'ית ומהכפרים הסמוכים".
 
כעת, עם הקמת המוצב החדש החולש על הצומת, יאפשר מענה ביטחוני יעיל יותר שיוכל לסייע במניעת אירועים מסוג זה מבעוד מועד. "המוצב ישלוט באופן מקיף על הציר כולו, בעזרת כוחות מאיישים בעלי יכולות מותאמות שיהיו פרוסים באופן שווה במרחב, וישמשו כוח קפיצה ראשוני, איכותי וזמין לכל אירוע מתפרץ", מתאר הסמח"ט.
 
״בנוסף, המוצב אויש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים מסוגים שונים, על מנת לאפשר ללוחמים את המעטפת המתאימה כדי לאבטח ביעילות את השטח ולמפות נכון את השטח", מרחיב סא"ל מימרן. "תכליתו המרכזית של המוצב היא ליצור שינוי בשטח מקצה לקצה ולסכל כל ניסיון לפגע במרחב", הוא מוסיף, "בהסתכלות רחבה יותר קדימה, הוא יאפשר גם פעולות מקיפות יותר, כמו למנוע ממפגעים להיכנס לעיר ולהיטמע בה לאחר ביצוע פעילות טרור".
 
 "עד ליום הכניסה, אנחנו דואגים לשיפוץ ותיקון המוצב, תוך הצטיידות במגורים חדשים עבור הפלוגות הנכנסות", מעיד סא"ל מימרן, "זאת על מנת ליצור ללוחמים מרחב מחיה מיטבי שיאפשר להם להיות כוח משמעותי ולעמוד במשימה".
 
"אנחנו מכוונים להרתעה, הכוח המאייש פועל ללא הפסקה סביב הצומת, כדי לשבש פח"ע מתוכננת לכיוונה, ונוכחותו הפיזית של המוצב בשטח - יוצרת תפיסה אחרת בקרב מפגעים פוטנציאליים", מסכם הסמח"ט. "מעתה ואילך, הנקודה הזו היא לא אסטרטגית עבורם לפעולה, ואלו שיבחרו לפעול - ייתפסו בהקדם, קו המגע לא ייפרץ בגזרתנו".

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית