הצעת חוק חושפת: למעלה ממחצית ממספר חוזי ההתקשרות הביטחוניים נעשים בספק יחיד

הצעת החוק של עופר שלח, משה גפני, איל בן ראובן ומירב בן ארי רוצה לשמר חברות ביטחוניות קטנות. אך גם נוגעת בבעייה אקוטית במנה"ר - ספק יחיד. "בישראל, למרות הניסיונות לאורך השנים לטפל בבעיית הספק היחיד, בעיה זו רק מחריפה", כותבים בהצעה

 
הצעת חוק חושפת: למעלה ממחצית ממספר חוזי ההתקשרות הביטחוניים נעשים בספק יחיד

bigstockphoto

הצעת חוק רכש מערכת הביטחון ורכש גומלין ביטחוני הונחה על שולחן הכנסת. "מטרתו של חוק זה היא להגדיל את חלקם של ספקים קטנים ובינוניים בהיקף הרכש של מערכת הביטחון וברכש הגומלין בישראל של חברות זרות המספקות לישראל ציוד בטחוני, ובכך להפחית את עלויות מערכת הביטחון, ולהבטיח את קיומן של חברות קטנות או בינוניות העוסקות בייצור ביטחוני בישראל", נכתב בהצעת החוק.

במסגרת הצעת החוק, תוקם רשות לקידום הפעילות בתעשיות ביטחוניות קטנות או בינוניות שתאכוף ותיישם את החוק. "בכל מכרז או התקשרות המבוצעים עם מערכת הביטחון, אם סכום העסקה אינו עולה על 10 מיליון שקלים חדשים, לא תורשה חברה גדולה או חברה בעלת זיקה לחברה גדולה להתמודד במכרז", נקבע בהצעה.

אתם בטח שואלים את עצמכם בשלב זה מהי "חברה בעלת זיקה לחברה גדולה"? ובכן, מדובר בחברה הנשלטת על ידי חברה גדולה, מכוח מבנה הבעלות או מכוח היכולת למנות 25% לפחות מחברי הדירקטוריון. ומהי "חברה גדולה"? ובכן, זו חברה אשר מחזורה השנתי הממוצע בכל אחת מהשנתיים שקדמו לחקיקת חוק זה עלה על 500 מיליון שקלים חדשים.

הצעת החוק נוגעת גם לרכש גומלין (כאשר ישראל קונה מרכיבים בחו"ל, ואותה מדינה מתחייבת לקנות מישראל בסכום מסוים מוצרים שונים). לפי ההצעה, בכל עסקה של רכש גומלין או שיתוף פעולה תעשייתי בישראל על ידי חברה זרה שזכתה בחוזה מטעם משרד הביטחון, יחייב משרד הביטחון את החברה הזרה לייעד לפחות 25% מגובה הסכום לרכישות בישראל מחברות שאינן גדולות.

הצעת החוק לא אומרת מפורשות שהיא באה לסנדל את אלביט, אבל היא כן מתייחסת לאיחוד תעש-אלביט. "במסגרת התקשרויות עם ספק יחיד (המהוות למעלה ממחצית ממספר חוזי ההתקשרות), ברוב המכריע של המקרים עם אחת מהתעשיות הביטחוניות הגדולות. בצד ההיצע, הריכוזיות תגבר עוד יותר בשנים הקרובות בעקבות רכישתה של תע"ש מערכות על ידי חברת אלביט", נכתב בהצעה.

"במכרזים קטנים, שהיקפם עד 10 מיליון שקלים חדשים, חברות גדולות יהיו מנועות מלהשתתף, גם לא באמצעות חברות קטנות שבבעלותן. זאת, כדי למנוע תופעה לפיה ספקים גדולים מגישים מחירי "היצף", זוכים במכרזים, ובהמשך פועלים כספק יחיד, ללא יכולת של הספקים הקטנים והבינוניים לחדור לשוק. במכרזים גדולים, מעל 100 מיליון שקלים חדשים, אשר רובם מבוצעים במנגנון "ספק יחיד", הספק יהיה מחויב לבצע לפחות 40% מהעבודה באמצעות קבלני משנה שאינם בעלי זיקה אליו. "

אולי יעניין אותך גם