מערכת של אלביט תגן על המטוס של נשיא זמביה

נשיא זמביה יצא לרכש מטוסי מנהלים ומטוסי תובלה, והתקשורת במדינה גועשת סביב הפזרנות שלו. תוצר לוואי הוא פרסום אודות עסקאות שנעשו בין חברות ישראליות לממשלת זמביה בשנים האחרונות 

בשנת 2017 פרסמה אלביט פרטים אודות עסקת ענק באפריקה בהיקף של 240 מליוני דולרים באפריקה. באותו פרסום נחשף כי החברה מכרה מערכת להגנת מטוסים מסוג MUSIC ושדרוג אמל"ח מסוגים שונים. ובכן, פרסום עדכני אודות העסקה של אתר diggers מוסיף שמדובר בעסקה שנעשתה עם זמביה. 

בין היתר, נשיא זמביה, Edgar Lungu, יתקין את מערכת MUSIC במטוס הנשיאותי שלו. ככל הנראה, יהיה מסוג G650. עוד טוען הפרסום כי העסקה עם אלביט כוללת ציוד מעקב, 18 מל"טי Skylark, ושדרוג של מטוסי קרב, רק"מ ומסוקים. העסקה, כך נכתב, לוותה על ידי הלוואה של בנק דיסקונט שנחתמה על ידי נשיא זמביה בספטמבר 2016.  

העסקה של אלביט משקפת רק חלק מהעסקאות של חברות ישראליות בזמביה בשנים האחרונות. בין היתר, הפרסום בdiggers עוסק גם בעסקאות של אשטרום בפרויקטים אזרחיים במדינה. יש לציין כי החברות הישראליות הציבוריות דיווחו על העסקאות כמחויב לבורסה בתל אביב. לפי אותו פרסום, חברת אשטרום זכתה במכרז לשיקום בית חולים צבאי במדינה בשם Maina Soko בהיקף של מאות מליוני דולרים (הדיווח לבורסה). כמו גם, בפרויקט בינוי בKawambwa District (הדיווח לבורסה מיולי 2016).

הפרסומים בתקשורת המקומית רועשים, גם, ואולי בעיקר, בשל רכש של שמונה מטוסים שביצע הנשיא לאחרונה. חמישה מטוסי מנהלים מחברת סוחוי הרוסית, שני מטוס תובלה צבאיים מליאונרדו האיטלקית ומטוס מנהלים מחבת גולפסטרים , כך לפי פרסום של zambianobserver. סוחוי מכרה לזמביה חמישה מטוסים מסוג Sukhoi Superjet SSJ100. הגולפסטרים שנרכש הוא מסוג G650. עוד שני מטוסי תובלה צבאיים מסוג c-27j spartan נרכשו מחברת לאונרדו האיטלקית, כך לפי פרסום של africa-confidential.

הטענות בפרסום הן שמדובר בהגדלת חוב לא נדרשת מצד הנשיא במדינה שחלק ניכר מאזרחיה חי מתחת למשכורת של דולר ביום. החוב החיצוני של זמביה מגיע להיקף של 9-15 מיליארדי דולרים, תלוי את מי שואלים, והאשמה, כך לפי הפרסומים במדינה, נופלת על הפזרנות של הנשיא.  

בתגובה לפרסומים בתקשורת המקומית, ממשלת זמביה הוציאה הבהרה לתקשורת. "בכל פעם שהתקיימו דיוני תקציב, והנחיות הרכש הושלמו, רכשנו, כנוהל מתמשך, את נכסי ההגנה האווירית הדרושים כדי לענות על צורכי הביטחון והאבטחה של המדינה", נכתב בהודעה מטעם הנשיא. "לכן אני רוצה להודיע לציבור הרחב כי מידע שהופץ בנוגע לרכישת מטוס של זמביה אינו רק מטעה, אלא גם זדוני בעליל, שנועד לעוות את המוניטין של הנשיא ושל ממשלתו באופן כללי." מעבר לפרסום, לשכת הנשיא לא פרסמה שום מסמכים שישפכו אור על רכישות המטוסים האחרונות. 

מדוע התקשורת בזמביה החליטה להציף את צבר העסקאות בין חברות ישראליות לממשלת זמביה בשנתיים האחרונות פתאום? ובכן, אחת התזות היא שישנו מעין 'גל' של פרסומים באפריקה נגד השקעות זרות, בעיקר בגלל סין. תזה אחרת גורסת כי מדובר במאבקים פוליטיים פנים מדינתיים. לא משנה מה הסיבה, הפרסום אודות העסקאות עם ישראל בהקשר זה הם תוצר לוואי של אותם אינטרסים. עבור הציבור הישראלי, פרסומים אלו חושפים טפח של הפעילות הענפה של חברות ישראליות באפריקה.

מקבוצת אשטרום נמסר:

"קבוצת אשטרום מקימה בזמביה 2 פרויקטים, עליהם דיווחה באופן רשמי ומסודר לציבור. הפרויקט הראשון הינו פרויקט דיור בהיקף כספי של כ-200 מיליון דולר, סכום המהווה מחצית מהסכום שפורסם בכתבה האמורה. פרויקט זה כולל כ-1,000 יחידות דיור, בתי ספר, גני ילדים, מרפאות ,אולמות ספורט , תשתיות ומבני ציבור נוספים, והוא משרת את כלל המשפחות והתושבים המתגוררים בו. הפרויקט השני הינו בית חולים חדיש ומודרני, שמוקם במרכז עיר הבירה, והמשרת ציבור נרחב. היקף פרויקט זה מסתכם בכ-140 מיליון דולר, ולא ב-200 מיליון דולר, כפי שמופיע בכתבה".

מאלביט לא נמסרה תגובה לפרסום.

מבנק דיסקונט לא נמסרה תגובה לפרסום.

אולי יעניין אותך גם