לכל שבת יש מוצאי שבת: המודיעין הצבאי הרוסי טעה בבריטניה - ונחשף

נראה כי ניסיון ההרעלה הכושל בבריטניה של הסוכן הכפול הרוסי לשעבר, סרגיי סקריפל ובתו, התחיל כדור שלג במורד המדרון עבור המודיעין הצבאי הרוסי - הGRU. אחד מארגוני הביון המפורסמים ביותר, והמאיימים ביותר בעולם, הפך בתוך פחות מחודשיים לאובד עצות מול חוקרי מודיעין גלוי מארגון bellingcat. החוקרים לא רק שחשפו את שני סוכני הארגון מאחורי ההרעלה, אלא הצליחו לזהות עוד כ-350 סוכנים אחרים של הארגון. מדובר באחד הכשלים הפומביים הגדולים ביותר בהיסטוריה של הארגון.

לאחר חשיפת הסוכן הראשון באירוע בשם אנטולי צ'פיגה, קולונל בGRU, מגיע תורו של הסוכן השני - ד"ר אלכסנדר יבגניביץ' מישקין. במסגרת החקירה של השניים זוהה בניין מגורים משותף ברוסיה בו מתגוררים קציני GRU אשר נמצא בבעלות משרד הביטחון הרוסי.

"התמקדות בסנט פטרסבורג, חיפשנו מסדי נתונים שונים של תושבים, בעלי רכבים ומנויי טלפון, תוך שימוש בקריטריוני החיפוש הבאים: שם פרטי ואמצעי  = "אלכסנדר יבגניביץ'" (כמו בזהות הרשומה בדרכון שלו שנמצא בבריטניה), ותאריך לידה = "13 ביולי 1979" (גם בדרכון)", מסבירים החוקרים.

"חיפוש זה הביא התאמה מדויקת אחת בלבד במסדי נתונים של סנט פטרסבורג מ 2003 ו 2006: אלכסנדר יבגניביץ' מישקין, נולד ב -13 ביולי 1979. שם זה עם כתובת ברחוב Akademika Lebedeva מספר 12, דירה 30, מוזכרים במסד נתונים פתוח גם כן." בסופו של המחקר, פריט המידע שהסגיר את הקשר בין מישקין לGRU היה רישום רכב הוולוו שלו על כתובת של מטה הארגון במוסקבה - Khoroshevskoe Shosse 76B.

כחלק מהחקירה, שלחו החוקרים יחד עם חוקרים רוסיים מThe Insider, אנשים לכפר הולדתו של מישקין, Loyga. "הכתב היה מסוגל להיפגש ולדבר עם תושבים רבים, שכולם מכירים את "אלכסנדר פטרוב", האדם שמוצג בתמונות שפורסמו על ידי המשטרה הבריטית ובראיון בRT, כמו "הילד המקומי שלנו" אלכסנדר מישקין", נכתב בפרסום. "בנוסף, לפחות 5 תושבים שונים סיפרו לכתב שלנו כי אלכסנדר מישקין עבד מורמנסק או מוסקבה כרופא צבאי וקיבל את אות "גיבור רוסיה" לפני מספר שנים."

במחקר אחר הצליחו החוקרים של bellingcat, לחשוף 350 רשומות של אנשי GRU. "בצעד חסר תקדים, המודיעין הצבאי ההולנדי ושירות הביטחון (MIVD) ומשרד המשפטים הבריטי ב -4 באוקטובר 2018 גילו את הזהויות של ארבעה אנשים רוסים, שהאמינו כי הם קצינים של חטיבת סייבר השייכת לGRU. ארבעת האנשים נסעו להולנד באפריל 2018 בניסיון לפרוץ לרשת המחשבים של ארגון איסור הנשק הכימי (OPCW), שבסיסו בהאג. ארבעת האנשים האלה נסעו תחת דרכונים דיפלומטיים, לשניים מהם היו מספרי דרכון רצופים", כותבים במחקר.

שוב, יחד עם The Insider, הצליחו החוקרים לאשש כי מדובר באנשי GRU. ושוב בגלל רישום הרכב תחת הכתובת Komsomolsky Prospekt 20 השייכת ליחידת 26165 , אותה יחידת סייבר של הGRU. אלא שהפעם, חיפוש מכוניות הרשומות על אותה כתובת הניב 305 רשומות. המחקר עדיין ממשיך, אך אם כל רשומות האנשים הכוללות שמות ומספרי טלפון שייכות ליחידת הסייבר של הGRU, מדובר בכשל מודיעיני הגדול ביותר בשנים האחרונות של שירות ביון.