נתניהו לפוטין: רמת הגולן תשאר ישראלית. פונה לארכיאולוגיה כגושפנקא

פגישת נתניהו-פוטין סביב הצבת הS-300 בפיקוד סורי בסוריה ואירוע מטוס ההתרעה יכולה להגמר בדרישה רוסית למתווה פוליטי סביב רמת הגולן. בירושלים מבינים שפוטין יכול לנצל את המצב למסחרה מדינית, ונתניהו מסמן קו אדום - הרמה תשאר ישראלית

נתניהו לפוטין: רמת הגולן תשאר ישראלית. פונה לארכיאולוגיה כגושפנקא

https://youtu.be/Iww9QhEBpCQ - וידאו: איתי בית-און, לע"מ | סאונד: בן פרץ, לע"מ

לקראת הפגישה עם פוטין סביב הS-300 ואירוע הפלת המטוס הרוסי בסוריה, נתניהו משדר מסר לקרמלין - הריבונות על רמת הגולן לא נתונה למו"מ. נתניהו כנראה יודע שפוטין ינצל את אירוע המטוס והצבת הS-300 בסוריה כדי לעשות ביזנס. הקרמלין בכוונה האשים את ישראל פומבית באירוע, ככל הנראה כדי לגזור רווח פוליטי עבור אסד ברמת הגולן. מבחינה מקצועית הטענות של הקרמלין כלפי ישראל לא מחזיקות מים. בירושלים לא רצו להביך את פוטין, אז נתנו לשיירה לעבור. אבל כעת, נראה כי נפל האסימון מה רוצה פוטין.  

"ישראל בגולן היא ערובה ליציבות המרחב סביבנו. ישראל בגולן היא מציאות מוצדקת שמבוססת על זכויות עתיקות יומין", אומר נתניהו בטקס לחנוכת בית כנסת באתר הארכיאולוגי 'עין קשתות' ברמת הגולן. "ישראל בגולן היא עובדה שהקהילה הבינלאומית חייבת להכיר בה."

רמת הגולן, כמו שאר שטחי ישראל לאחר ההרחבות ב67 ו-73 הם מוצרים פוליטיים. בכל תקופה נוצר לחץ על ההנהגה בירושלים להגיע להסדרים כאלו ואחרים. עבור פוטין שרוצה את המשך שלטון אסד ושלמות ריבונית בסוריה, רמת הגולן היא חלק מהביזנס הפוליטי.  שני הצדדים, ישראל ורוסיה, מבינים שברגע שהכדורים מפסיקים לשרוק, המוזות מתחילות בדיונים פוליטיים.

לפוטין יש קלף - האיראנים בסוריה. לישראל יש קלף - רמת הגולן. במצב כזה, הנסיעה הקרובה של נתניהו לקרמלין, לכאורה כדי לדבר על הצבת הS-300 בפיקוד סורי ואירוע המטוס, יכולה להגמר בדרישה רוסית למתווה פוליטי על הרמה. פירוז, השכרה או כל מודל אחר שכבר נוסה במזרח התיכון. נתניהו מבין זאת, ומכין את השטח. "אחרת [אם הגולן לא יהיה בידיים ישראליות] אנחנו נקבל את איראן וחיזבאללה על שפת הכנרת [אנלוגיה לסורים על הכנרת בעבר]", מוסיף נתניהו. "הנשיא פוטין מבין את המחוייבות שלי לבטחון ישראל. אני יודע שהוא מבין את החשיבות שאני מייחס לרמת הגולן. אלו לא דברים בעלמא."

השימוש של נתניהו בארכיאולוגיה כגושפנקא פוליטית לריבונות על שטח אינה חדשה. מימי בן גוריון ועד ימינו, בכל פעם שהתחיל מו"מ פוליטי בינלאומי על חלקת אדמה תחת ריבונות ישראל, ההנהגה בירושלים פנתה לחרס. בעבר, כתב שמואל שניצר כי "אין לציונות מכשיר תעמולה יעיל יותר ממעדרו של הארכיאולוג. במקום שם הוא נועץ את אתו, נעשה הקשר ההיסטורי בין עם ישראל לארצו מוכח וממשי." מסתבר שהמאבק הציוני על הריבונות ברמת הגולן התחיל. שוב. ונתניהו מקדים להציב קווים אדומים סביבו.

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות