כך השתמש צבא ארה"ב בתקשורת כדי לגרום לטראמפ להשאיר נוכחות צבאית באפגניסטן

הפיקוד האמריקאי באפגניסטן רקם תכנית כיצד להשתמש בתקשורת להטות את דעת הקהל , וזו של הנשיא טראמפ, לגבי הצלחת האסטרטגיה באפגניסטן. התכנית ככל הנראה עבדה, וכעת התכנית של אריק פרינס להפרטה של הלחימה באפגניסטן נגנזה

Photo by Staff Sgt. Jared Duhon - https://www.dvidshub.net/image/4717170/never-forget-taac-air-remembers-9-11

לפני שנתחיל, המלצה. אלו שטרם צפו בסרט בשם "לכשכש בכלב" (בלעז: Wag the Dog), שיעשו זאת. לפעמים הוליווד לא רחוקה מהמציאות. פרסום של thedailybeast חושף על בסיס מידע ממקורות עלומים כיצד צבא ארה"ב גייס את התקשורת בארה"ב כדי לגרום לנשיא טראמפ להשאיר נוכחות צבאית באפגניסטן.

הסיפור, בהפשטה, הוא כזה. טראמפ רצה להוציא את צבא ארה"ב מאפגניסטן לאחר שבמהלך ה-17 שנים האחרונות לא הצליח לגרום לשינוי מהותי במדינה. במקום הצבא, רצה טראמפ להכניס קבלני ביטחון פרטיים. טוב, זו לא היה בדיוק רעיון שלו, אלא של אריק פרינס, קבלן הנשק שייסד את חברת בלאקווטר. פרינס, הציג לטראמפ תכנית שלמה כיצד הוא יכול לייצב את אפגניסטן באמצעות צבא פרטי במימון הבית הלבן. את המצגת של פרינס תוכלו למצוא כאן.

לצד פרינס, גם ג'ארד קושנר, חתנו של טראמפ, הצטרף לתומכים במהלך וללחץ שהופעל על טראמפ. מהצד השני של המשוואה, היו מדינות אירופה שפועלות באפגניסטן לצד צבא ארה"ב והפיקוד הצבאי של ארה"ב באפגניסטן. אלו, רקמו תכנית כיצד להשתמש בתקשורת, בעיקר בערוץ FOX, כדי לשנות את דעתו של הנשיא לגבי אפגניסטן.

מהות התכנית הייתה להראות לנשיא שהלחץ הצבאי שמופעל באפגניסטן מביא לשינוי פוליטי. אם הנשיא והציבור יחשבו שיש סיכוי להסכם בין הממשל בקאבול לטאליבן, הנשיא ישתכנע כי הנוכחות הצבאית עובדת, ותוכניתו של פרינס תגנז. (וצבא ארה"ב יוכיח שהוא הצליח איפה שהצבא הרוסי נכשל, בין היתר). 

התוכנית כללה ביקור של שר החוץ האמריקאי, פומפאו, אצל נשיא אפגניסטן אשרף גאני במטרה להציע לו תמיכה בתכנית שלום עם הטאליבן. ארה"ב גם שקלה לשנות אסטרטגיה באפגניסטן כדי לגרום לטאליבן לשבת סביב שולחן הדיונים.

הזרז לתכנית היו הפגנות באפגניסטן סביב הדרישה לשיחות שלום. "השיחות על פוקס הגיעו בתקופה שבה ארה"ב פעלה לקדם את מחאות השלום המתפשטות ברחבי המדינה, שהחלו לאחר פיצוץ מכונית קטלנית מחוץ לאיצטדיון ספורט עמוס בהלמנד בחודש מארס", כותבים בפרסום. "על חברי צוות התקשורת [האמריקאי] בקאבול הוטלה משימת פיתוח תוכנית למקסם את הרעש סביב מחאות השלום כחלק מאסטרטגיה כוללת לפתות את הטליבאן למשא ומתן".

לתכנית התגייס גם הגנרל דאז שפיקד על הכוחות באפגניסטן. "ניקולסון [גנרל ג'ון וו ניקולסון] בהחלט רצה לראות את ההפגנות מתמשכות ומתגברות", אמר אדם אחד שעבד בצמוד לגנרל לשעבר. "זו היתה השקפתנו שזה היה משהו שונה וכזה שטרם קרה קודם לכן, וניתן להשתמש בו ליצירת מגע פוליטי".

לפי הפרסום, מקורות שדיברו עם ה"דיילי ביסט", שחזרו לאחרונה מאפגניסטאן, חשו שיש פתאום סיבה להישאר - שהם מתקדמים בכמה חזיתות. פוליטית וצבאית. אבל לא כולם השתכנעו. במקביל, ארה"ב באותה תקופה התמודדה עם ביקורת גוברת והולכת, שלמעשה אין התקדמות באפגניסטן בחודשים האחרונים, לפחות לא צבאית. חלק מהאסטרטגיה באפגניסטן בתחילת הקיץ הייתה להביא את הציבור, ואת הנשיא, לא להתמקד בפעולות צבאיות, אלא במקום זאת לנקוט צעדים פוליטיים כדי לקדם משא ומתן עם הטליבאן.

לדברי אדם אחד שמכיר את הדיונים על האסטרטגיה התקשורתית במדינה, מספר גורמים בארה"ב ובמדינות נוספות [שפועלות באפגניסטן] שכנעו את גאני לשבת לראיון ברשת פוקס כדי למשוך תשומת לב של טראמפ לסכסוך שם. הראיון של גאני, שהתפרסם באפריל 2017, התמקד בכבדות באזורים שבהם ארה"ב  יכולה להרוויח כלכלית משותפויות עסקיות עם אפגניסטן.

בסופו של דבר הנשיא טראמפ השתכנע, ובתקופה האחרונה נראה כי האסטרטגיה של קידום משא ומתן עם הטאליבן עובדת. כך לפחות לפי התבטאויות שמביא militarytimes.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית