"מאמנים אותך קדימה"

עולם הסימולטרים הולך ומשתכלל ככל שהטכנולוגיה מאפשרת זאת. בטייסת 320 בפלמחים גם מפקדי טייסות חייבים להישמע להוראות המאמנת, ובתעשיות הביטחוניות כבר חושבים על דור העתיד

צילום: חיל האוויר, דו"צ

הטייס, סרן א., מורה לי להתיישב במושב שמאל בקוקפיט של מסוק 'יסעור'. הוא במושב ימין, ומאחורינו מדריכת המאמנים, נעמי. מיד אחרי ההמראה מעביר לי סרן א. את הסטיק: "אנחנו נטוס מפלמחים לרמת דוד ומשם דרומה לאזור האימונים בנבטים. תשתדל לשמור על טיסה אופקית ישרה". אחרי כן הנמכתי את אף המסוק כדי להוסיף כוח ולהאיץ את מהירות הטיסה. פניות ימינה ושמאלה, הכול בעדינות. מידי פעם נשמע קול סינטטי משמיע אזהרה: "חוטים", ומיד משכתי את הסטיק כדי לחמוק מכבלי חשמל. ואז נשמע קולה של נעמי בקשר הפנים: "תקלת מנוע". נורת אזהרה MASTER CAUTION  נדלקה. סרן א. 'לוקח' את ההגאים ופועל פי ניסיונו והבד"ח להתגבר על תקלת המנוע. ממשיכים. מגיעים מעל לנבטים, ונעמי מודיעה "תקלת היגוי". סרן א. מודיע למגדל נבטים שאנו נוחתים עקב תקלה. גמר גיחה.

כל זה התרחש – אבל על הקרקע, בסימולטור, במאמן, שבטייסת 320 בבסיס פלמחים, טייסת מאמני מסוקים ('יסעור' ו'ינשוף') וכטמ"מים. הקוקפיט במאמן זהה לחלוטין לזה של מסוק 'יסעור' אמיתי, כך שהמתאמן רואה את סביבת הטיסה, חש את הטיסה, אפילו רואה מעליו את הרוטור מסתובב ומשמיע רעש. מהתא האחורי של מדריכת המאמן אפשר 'לסדר לו', לטייס המתאמן, טיסה בזריחה או בשקיעה, בגשם, בחמסין או ברוחות – הכול לפי תכנית האימונים של הטייס ותכנית העבודה (סילבוס) של מדריכת המאמן היושבת בתא האחורי.

המאמן הזה שבו התנסינו בגיחה הוא מאמן סטטי, הנותן תחושת תנועה (MOTION) וניתן לבצע בו את כל פעולות המסוק. סמוך לו נמצא מאמן גדול יותר, סימולטור דינמי, שהוא תא טייסים גדול הניצב על כמה צירים והוא מחקה בדיוק את כל תנועות ותנודות המסוק ונותן למתאמן את התחושה הקרובה ביותר למציאות בכלי הטיס האמיתי באוויר. 

תחום מרכזי בהכשרה

המאמנים, סימולטורים, הולכים ותופסים מקום מרכזי בהכשרה, בלימוד ובאימון מפעילים בתחומים מקצועיים רבים, וצה"ל מוביל: יש היום מאמנים בהגנ"א, ללימוד נהיגה, למקצועות הרפואה, יש סימולטור גדול ומתקדם לתותחנים בשבטה, יש מאמנים לתאי שליטה ובקרה. 

חיל האוויר מוביל בתחום זה, וטייסת 320 בפלמחים מתמחה בהפעלה, הדרכה, אימון ושמירה על כשירויות בשני דגמי המסוקים 'יסעור' ו'ינשוף' ובכטמ"מים. טייסי מסוקי 'פתן' ו'שרף' והמסוק הימי 'עטלף' עדיין מתאמנים במאמנים בחו"ל. טייסי קרב (F-16  ו-F-15) מתאמנים בחוות המאמנים הגדולה הממוקמת בבניין גדול ומרשים בבסיס חצור, סימולטורים לטייסי 'ברק', 'סופה' ו'רעם'. ואילו חניכי בית הספר לטיסה בבסיס חצרים מתאמנים בסימולטור שהגיע יחד עם מטוס האימונים האיטלקי החדש יחסית של חיל האוויר, 'לביא', והוא חלק ממערך האימון וההדרכה שהקימה בבית הספר חברת אלביט מערכות. 

טייסי טייסת 'אדיר', F-35, קלטו בסוף השנה שעברה את אחד המאמנים המשוכללים בעולם התעופה הצבאית, ה-FMS - FULL MISSION SIMULATOR של מטוסי החמקן. גם בבית הספר הטכני של חיל האוויר מפעילים החניכים סימולטור לזיהוי סוללות 'פטריוט' שבעזרתו מכשירים אתל הטכנאים.

המאמנים בניי ימינו כה משוכללים וכה קרובים למציאות כלי הטיס שאותם הם מדמים, עד שרוב האימונים  וההדרכות והתרגילים וה"ריענונים" מבוצעים היום במאמנים, על הקרקע, תוך חסכונות אדירים של שעות טיסה וממון רב. בעולם התעופה  האזרחית, טייס מטוס נוסעים עולה בפעם הראשונה לטיסה כשמאחוריו 300 נוסעים. את הכול למד בסימולטור. דומה לכך טייסי 'אדיר', F-35, שהוא מטוס חד-מנועי מורכב ומסובך, וטייסים ממריאים לטיסת הסולו הראשונה שלהם כשאין מדריך מאחוריהם, אבל יש מאחוריהם מאות שעות של אימונים על הקרקע, בסימולטור, בתנאים וירטואליים-אמיתיים. מה שהם רואים וחשים ושומעים בתא המטוס, שמעו וראו לפני כן בתא המאמן.

"האימון בסימולטור יותר טוב מהחיים", אומר לישראל דיפנס סא"ל א. מפקד טייסת 320 בבסיס פלמחים, טייסים מאמני מסוקים ('ינשוף' ו'יסעור') וכטמ"מים, "המאמן נותן לטייס FEATURES רבים שלא יוכל לקבל בטיסה באוויר. אתה לא יכול לסגור מנוע בטיסה, אבל אתה סוגר לו מנוע בסימולטור. כיוון שאנו טסים במסוקים, אנו חייבים לתרגל טיסה כבדה, שבה מעמיסים את המסוק עד קצה גבול היכולת המותרת, טיסה בגובה כמעט מגבלתי. זו גיחה מורכבת ואף מסוכנת, שלא ניתן לבצעה באוויר, אבל חייבים לתרגל. נוסף לכך, במאמן מותר לטעות, באוויר אסור לטעות. במאמן אפשר לבצע שוב ושוב, לתחקר כל ביצוע ולחזור עליו שוב ושוב".

ליבת הטייסת הן 25 מדריכות המאמנים. חיילות וקצינות, בסדיר ובקבע, חיילות ברמות איכות מהגבוהות בצה"ל, שעוברות קורס הכשרה ארוך בן תשעה חודשים, חותמות לשירות קבע, וחייבות לשלוט שליטה מלאה במבנה המטוס, מבנה וסוגי גיחות, ייזום תקלות, התגברות על תקלות ונושאים רבים אחרים. 

בפני המדריכות מופיעים יום יום בטייסת טייסי מסוקים מצעירים ועד טייסי מילואים ותיקים, מסגנים ועד מפקד בסיס ומפקדי טייסות. ברגע שנכנסים לתאי המאמן, אין דרגות, אלא רק המבחן המקצועי התקופתי שכל טייס חייב בו או אימונים למשימות מיוחדות. לא עברת את המבחן במאמן  – אתה לא טס, אפילו אם אתה מפקד טייסת. במאמן מתרגל הטייס טיסות במזגי אוויר הכי 'משוגעים', בעננים ובשמים בהירים, מתרגל מצבי חירום. טייסי מילואים המרגישים שהם מעט 'חלודים' בטיסות – שמחים להיכנס לתא המאמן. סא"ל א.: "בזמן הטיסה במאמן אין דיבורים בין המתאמנים לבין המדריכה. לה יש תכנית עבודה והיא יוזמת את התקלות, בודקת את התגובות, מתחקרת אחרי התרגיל, והיא קובעת את הציון". 

האימון במאמן כטמ"מים דומה לזה של כלי טיס מאוישים, אלא שהמתאמן יושב בקרון הקרקעי, מטיס את הכטמ"ם, רואה את תמונת המטע"ד, מתרגל משימות שונות שכל דגם של כטמ"ם יודע לבצע, בודק ומתרגל את נוהלי איסוף החוזי של הכטמ"ם, עוקב אחר התקדמות הגיחה, מנחית את הכלי. הכול במאמן. גם בכטמ"מים יש מאמן ברמת המפעיל ומאמן ברמה היישומים של הכלי הבלתי מאויש. 

מפקד הטייסת מספר, כי מחשבי המאמנים הולכים ומשתכללים כל הזמן, וכל שכלול ושדרוג מקרב את המציאות הווירטואלית למציאות האמיתית באוויר. בקרוב ייצא סא"ל א., טייס ותיק של מסוקי 'יסעור', לאיטליה כדי לבחון מקרנים חדישים למאמנים. "בטיסה במסוק יש חשיבות לבחינת הקרקע שעליו מתכוונים לנחות. המאמן נותן יכולת זו. אני יכול לרחף ולראות היטב את השטח ולהחליט אם נחיתה אפשרית וכיצד, והכל במאמן. היום מקובל שכאשר קונים מטוס חדש, המאמן הוא חלק מהחבילה. כך היה במטוס האימונים 'לביא' ובחמקן 'אדיר'". 

סא"ל א. מתווה את חלום המאמן העתידי: "מאמן מבצעי – זה העתיד. לא רק סימולטור להפעלת כלי טיס, אלא סימולטור מבצעי, שבו ניתן יהיה להתאמן תוך שמירת קשר בין מטוסי קרב לבין מסק"רים, קשר עם המטה ועם המפקדות, קישוריות בביצוע מבצע משותף, אפילו רב-זרועי. זה חלום, אבל הוא עתיד להתגשם, ובחיל האוויר כבר מתכננים סימולטורים משימתיים. הצעירים של ימינו מתאימים מאוד לעולם המאמנים המתקדמים, כיוון שהם למעשה דומים מאוד למשחקי מחשב, שבהם יכול נער בן 15 להטיס מטוס F-15 או מטוס נוסעים ענקי אירבוס A-380 מול המחשב בחדר שלו בביתו. לעולם הסימולטורים גם חודרת תודעת הבינה המלאכותית AI. עולם המציאות המדומה תואם את עולם מאמני הטיסה. אתה לא צריך לנסוע לשטחי האימונים, כי אפשר להתאמן עם סימולטור בבית או על חוף הים". 

"מי שלא עבר – צריך לחזור"

בחדרי הצוותים אנו פוגשים שתים ממדריכות המאמנים. בדרך לסימולטור הן תמיד מחזיקות בידיהן קלסרים עבים עמוסים במסמכים הקשורים לסילבוס, תכנית העבודה במאמן, ופרטיהם של הטייסים המתאמנים בכל גיחה. סמ"ר נועה פיינשטיין ממודיעין ורב"ט אריאל דה-לה-וגה מבאר טוביה, מבצעות תפקיד שהוא מהאחראים בחיל. 

נועה מספרת כי "ההכשרה שלנו ארוכה. מדריכת סימולטור לומדת מגוון סוגי גיחות, מתחילים ממצב חירום, תרגול מצבי חירום, מתקדמים לגיחות משימה מורכבות יותר".

אריאל מוסיפה "אני כבר שנה וחמישה חודשים מדריכה במאמן 'ינשוף'. אנו מבצעים בממוצע שלוש גיחות ביום במאמן. מתאימים את תוכן האימון לרמת המתאמן. יש גיחות חניכים בקורס טיס ויש גיחות של מפקדים בכירים".

נועה: "אתה פוגש לפעמים טייס שהוא לא בכושר. צריך לחזור אתו אחורה, לשלבים  מוקדמים יותר, לחזור על התרגילים. כל טייס חייב בשני מבחני מאמנים בשנה, מבחן חירומים ומבחן טיסה בסוגי מזג אוויר. לא עבר – חייב לבוא שנית, אחרת לא יוכל לטוס".

אריאל: "אנו עובדות כל יום מ-08.30 עד 20.30 ויש ימים ארוכים יותר. אבל העבודה לעולם איננה שגרתית. כל הזמן לומדים סוגים חדשים של גיחות. עכשיו, למשל, אנו  עוברות הסבה למסוקי 'עטלף' של חיל הים, שכעת הסימולטור שלהם הוא בצרפת".

המפקדת של המדריכות בטייסת בפלמחים היא סגן יובל כהן מרמת גן, קצינת ההדרכה של הטייסת. שנתיים שימשה כמדריכה בטייסות מסוקים ועברה הדרכות בחו"ל. "ההכשרה של הבנות היא ארוכה ולא קלה. לומדים מבנה מסוק, מערכות המסוק, אווירודינמיקה, לימוד בד"חים בעל פה. כל זה תחילה, בשלב קרקעי בחדר ההדרכה, ואחריו שלב ההדרכה במאמן. הבנות מתנסות גם בטיסות אמיתיות במסוקים כדי להכיר את ההיבטים האוויריים. עד שנכנסים עם חניך לתא המאמן הן עוברות מסלול ארוך ואינטנסיבי. בסיומו הן זוכות בשרוך הדרכה, מטפסות בדרגות ועוברות הסמכות מקצועיות שונות. האווירה בטייסת טובה מאוד, זו עבודה עם הרבה סיפוק והמדריכות בהחלט זוכות להערכת הטייסים המתאמנים". 

סגן יובל אינה שוכחת לציין לטובה שהמדריכות בטייסת מקדישות זמן לתרומה לקהילה, כאשר הן מטפלות בקשישים בכפר אריה. ושתים מהמדריכות נמצאות בארה"ב, שם הם משתלמות בהפעלת סימולטורים של מסוקי קרב 'פתן' ו'שרף'. 

התעשיות הביטחוניות מלוות מקרוב מאוד את עולם הסימולטורים בצה"ל ובחיל האוויר בפרט. שנים ממתקני המאמנים הגדולים – בבית ספר לטיסה בחצרים ובבסיס מטוסי הקרב בחצור – תוכננו, נבנו ומופעלים על ידי אלביט מערכות. טל לוי, מנהל בכיר לפתרונות אימון והדרכה למטוסי קרב ולמסוקים באלביט מערכות, מבחין בין שני סוגי מאמנים: עולם הסימולטורים מייצג אימון וירטואלי (VIRTUAL TRAINING), שבו המפעיל יושב בתוך מערכת מסמלצת, היא הסימולטור, מאמן הטיסה. ויש  אימון חי (LIVE TRTAINING), שבו המתאמן יושב בתוך פלטפורמה, מטוס, ולמטוס מוסיפים רובד של אימון. דוגמה: מערכת ACMI שהיא פוד המקליט נתוני טיסה, מבצע סימולציות שונות באוויר לטובת המתאמן, ואחרי הנחיתה מנתחים את ההקלטות ובודקים את רמת הביצוע של המתאמן.

אלביט מערכות מספקת פתרונות למאמנים ביבשה, בים ובאוויר, שמספקים תרגולי תפעול המטוס, מצבי חירום, תפעול תא בודד, תקלות מנוע, גלגלי המטוס, מערכות הידראוליות, לימוד שליטה במטוס במצב של חוסר שליטה, במצב של 'אין מנוע', נחיתות במזגי אוויר קיצוניים – הכול במאמנים. 

השלב המתקדם הוא מאמנים טקטיים, שמטרתם אימון בהפעלה מבצעית של כלי הטיס, הפעלת מספר רב של מטוסים בתרחישים מבצעיים שונים. טל לוי מביא כדוגמה את חוות המאמנים בבסיס חצור, מרכז אימון משימתי, המשמש טייסי F-16 ו-F-15 לסוגיהם. 'ברק', 'סופה' ו'רעם': "בבסיס חצור יש 10 תאים (DOMES) של מאמנים, כל תא מייצג מטוס קרב. יש המון אפשרויות להרכב אימון. 

למשל, שנים מהתאים הם 'אדומים', כלומר יישבו בהם טייסים שייצגו מטוסי אויב. בשמונה התאים האחרים יישבו טייסי מטוסים 'כחולים', שהם 'כוחותינו', ויתאמנו בקרבות אוויר 'כחולים' נגד 'אדומים'. אפשר לטוס בתאים במבנה של רביעיית מטוסי קרב ולסמלץ תרחיש תקיפה. המאמן יכול לתת תרחישים מבצעיים לתפעול המטוסים עם חימושים מעל אזור עויי במתארים הכי מבצעיים והכי דומים ותואמים את המציאות. בנוסף, המאמן יודע לסמלץ תקלות, העלולות לקרות בזמן מבצע. למה שהמדריך לא 'יכניס' לטייס תקלה בהעברת הדלק מהמכלים במטוסו.  כך יתרגל תגובה כשהוא יהיה מעל מטרת אמת.  

"המחשב של הסימולטור יודע לסמלץ טיסת רביעייה מול זירה עמוסה, טיסה מול מטוסים 'אדומים'. למחשבי המאמנים יש את כל היכולות של מטוסי F-16, ומעתה גם F-15.  אלביט מערכות בנתה את המתקן בבסיס חצור במימון שלה, וחיל האוויר משלם עבור התחזוקה. המטרה היא להחליף שעות טיסה מבצעיות באימון בתרחישים אמיתיים במאמן. זה מעלה את רמת המוכנות של הטייסים. מערכות התצוגה בתאים הן ברמות רזולוציות גבוהות מאוד. כל התכונות הללו הופכות את מתקן המאמנים בחצור לייחודי בעולם, בעיקר בגלל שפע התרחישים המבצעיים הזמינים לטייסים המתאמנים. המתקן עובד שעות רבות ביממה ויוזם מספר רב של גיחות", מספר לוי.

בבית הספר לטיסה בבסיס חצרים הקימה אלביט מערכות את מערך האימון וההדרכה הכולל סימולטור למטוס האימון 'לביא' שבו ארבעה תאים (DOMES) לאימון טקטי ועוד שני סימולטורים קטנים. המערך מאפשר מאימון חירומים ועד אימון רביעיית מטוסים. הטיסה במטוס 'לביא' היא בשלב המתקדם האחרון של קורס טיס, והמאמנים משמשים גם את בוגרי הקורס, בקא"מ (קורס אימון מתקדם) וקאמ"מ (קורס אימון מבצעי מתקדם). 

טל לוי ממשיך ואומר כי "במאמנים בחצרים ניתן להתאמן בטיסות בזוגות או ברביעיות. לפני כל המראה הם עושים כמה גיחות בסימולטור, וכך מייצרים טייסים יותר טובים ומכשירים אותם לטיסות מבצעיות, כדי שההכשרה בטייסת המבצעית שאליה יגיעו תהיה קצרה. קיימות רמות רבות של אימון, ניתן להטיס במאמן מטוס 'כחול' אחד נגד מטוס 'אדום', או שני 'כחולים' שיבצעו תקיפה מסומלצת נגד סוללות טילי קרקע-אוויר, כאשר סוללת הטילים היא מסומלצת והאימון מתבצע כולו במאמן, כולל הטלת פצצות בלי להטיל פצצות. איך זה מתבצע? קיימת למעשה סימולציה של פודי תקיפה במטוס, סנסורים שמסתכלים אל הקרקע ומטילים חימוש".  

במטוסי האימון לביא אין מכ"ם, ולכן הותקנה במטוס מערכת אימון EVA – EMBEDDED VIRTUAL AVIONICS המסמלצת מכ"ם במטוס בעת טיסה. הטייס מטיס את המטוס שבתוכו מובנה סימולטור של מכ"ם, והוא יכול לפעול ואפילו לשגר חימוש ללא מכ"ם אמיתי במטוס. המערכת היא שילוב של תקשורת אלחוטית DATA LINK ותוכנה המחוברת לסטיק של המטוס.

בתעשייה האווירית יש שביעות רצון מוצדקת מהחלטת הפרלמנט הגרמני לאשר את עסקת חכירת מל"טי HERON TP לצבא גרמניה. כשלקוח קונה, או חוכר, את המל"ט הגדול 'הרון' ('איתן' בצה"ל) החבילה תכלול תמיד ציוד הכשרה ואימון, דהיינו מאמן. כך לגבי כטמ"מים מסוגים וגדלים רבים שמייצרים בתעשייה האווירית. הם נמכרים לצה"ל ול-52 מדינות ברחבי העולם, ותמיד יש לחבילת אימון בעסקה.  

בתעשייה האווירית מייצרים סוגים שונים של מאמנים, אך ההתמקדות היא במפעל מלט, המייצר מאמנים לכלי טיס בלתי מאוישים. רחמים נמן, ראש מנהל מאמנים במפעל מלט, מסביר כי בעולם הכטמ"מים מבצעים המפעילים כ-80 אחוזים מהאימון שלהם בסימולטור, יותר מאשר במטוסים מאוישים. "המאמן מל"טים המפעיל/המתאמן יושב בתוך קרון ואינו יודע אם מה שהוא רואה על המסך הוא מטוס אמיתי או דמוי-מטוס. למאמני הכטמ"מים יש תפקיד כפול: אימון הטסה ואימון משימתי של המטע"ד וביצועיו. באימון הטסה המאמן מדמה את התנהגות הכטמ"מ, המראות ונחיתות, התגברות על תקלות. האימון המשימתי נוגע לביצועי הכטמ"מ – המאמן מדמה את ביצועי המטע"ד, המידע הנאסף על ידי המצלמות, חוזי, תקשורת בין הכטמ"מ לבין הקרון המבצעי – כל אלו FEATURES שהמאמן חייב לדמות כדי שהאימון יהיה זהה למציאות". 

כיצד פועל מאמן כטמ"מים? 

"המפעיל נכנס לקרון, כאמור, אינו יודע אם המטוס שעל המסך אמיתי או מסומלץ, ובשלב מתקדם באימון עליו לתרגל תקלות בעזרת המדריך – מטע"ד הפסיק לעבוד, מנוע  מתחמם, מנוע כבה, התקשורת מתנתקת. מדמים גם את הבד"ח, התנ"ך של המפעיל. פעמים רבות בעת אימון ישמע המפעיל את המדריך מכריז CUT מנוע. מה אתה עושה?", אומר נמן. בהמשך האימון ייזום המדריך שינויים במזג אוויר או שיכניס את החניך לאזור אימון חדש. 

 השלב המתקדם יותר במאמן הוא שיתוף של כמה כטמ"מים, שילוב בין תאי מאמנים. אימון בהפעלת קבוצת כטמ"מים. יש MASTER שמייצר ומפיץ תרחישים לכל תא, והחניכים מתרגלים שת"פ בין כטמ"מים אן שת"פ עם מטוסים ומסוקים, ואפילו שיחה עם מג"ד על הקרקע המצפה לתוצאות המטע"ד של הכטמ"מ, כלומר למידע מודיעיני הדרוש לו לניהול הקרב. 

"הרבה יותר מתרגול סטיק ומצערת"

הסימולטור של מטוסי 'אדיר' (F-35) בטייסת בבסיס נבטים הוא אחד המתקדמים בתעופה הצבאית וסופק לטייסת 'נשר הזהב' בנובמבר 2017, יחד עם נורבגיה ויפן, לקוחות החמקן. המאמן הוא מסוג FMS – FULL MISSION SIMULATOR, כלומר מכשיר את הטייס להפעלת כל מערכות המטוס, ניהוג והפעלת המערכות, ניווט, אלקטרוניקה, מכ"ם, הקסדה הייחודית, כיוון חימוש והפעלת נשק, לרבות מגוון החיישנים והתוכנות המיוחדות. 

לוקהיד מרטין מוסרת כי ה-FMS כולל את מלוא חליפת האימון המתקדמת ביותר בתעופה. במאמן ישנם כל החיישנים, הנשק והחימוש של המטוס. הסימולטור פותח בלוקהיד מרטין במקביל לתכנית פיתוח המטוס ה'אמיתי'. המטוס והסימולטור משתמשים באותן תוכנות, המכניסות את הטייס המתאמן לעולם התוכן של הפעלת המטוס בכל המתארים. בפני הטייס משתרע חוזי של 360 מעלות באיכויות גבוהות והמאמן מכניס את הטייס לסביבה המבצעית המדויקת שבה ימצא עצמו כשיטיס את המטוס האמיתי. זו הסיבה לכך שהסימולטור הזה נועד לאימון ולהכשרת טייסים  צעירים, להסבת טייסים יותר ותיקים ולגיחות ריענון של טייסים ותיקים ורבי ניסיון עוד יותר.

אוסקר אלוורז, מדריך טיסה במטוסי חמקן בבסיס ההדרכה של הזרוע האווירית של חיל הנחתים בביופורט, דרום קרוליינה, אומר: "המטוס F-35 העלה את תחום הסימולציה לרמה חדשה לגמרי. ה-FMS מכין את הטייס לטיסה הראשונה שלו במטוס (החד-מושבי) באמצעות לימוד, הדרכה, אימון, תרגול, חזרה על נהלים וכל הקשור לתפעול מטוס תקיפה חד מושבי. תפקיד הסימולטור הוא להכשיר טייסים שיידעו למקסם את יכולות המטוס מהרגע הראשון כשיגיעו עמו לאוויר". 

הגף הטכני של טייסת 'נשר הזהב' בנבטים נהנה ממאמן טכנאים ייחודי למטוסי חמקן, ASMT – AIRCRAFT SYSTEMS MAINTENANCE TRAINER , המסוגל לאמן 70 אחוזים מהמשימות המוטלות על טכנאי מטוסי F-35 , והכל באופן וירטואלי. מאמן זה מפחית את הצורך בלימוד הליכי תחזוקה על המטוס האמיתי, שממילא מלאכת הטיפול בגופו מסובכת ומורכבת בגלל הצורך לשמור על תכונות החמקנות. 

לסיומו של ביקור בטייסת 320 בפלמחים אנו מוזמנים להצטרף למדריכת המאמנים אלינור לטוס בסימולטור הדינמי ולהטיס בו מסוק 'ינשוף'. במהלך הגיחה אלינור יוזמת, למשל, נזילה ממיכל הדלק, ומיד אחרי כן המכשירים מראים ומשמיעים אזהרת אש. הטייס (האמיתי) נקרא להתגבר על כל התקלות. במאמן הדינמי חשים היטב את כל תנודות, תנועות ופניות המסוק. על המפה הנעה אנו רואים בדיוק רב את נתיב הטיסה. 

שוב נשמעות אזהרות "חוטים" (חוטי חשמל הם האויב הגדול של טייסי מסוקים). מבט מהיר על צגי המחשב בתאה של המדריכה אלינור מראה על הצגים הצבעוניים שלה אייקונים המייצגים את כל סוגי התקלות האפשריות, שאותן יוזמת המדריכה כדי לאמן, להדריך, לתרגל ולשפר את רמתם של טייסי המסוקים. תואם בדיוק את סיסמתה של טייסת המאמנים 320: "מאמנים אותך קדימה". 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית