המבחן הראשון של ראש סיב"ט החדש - ביקור נשיא הפיליפינים

ביקורו של נשיא הפיליפינים, רודריגו דוטר הוא המבחן הראשון של ראש סיב"ט החדש - יאיר קולס. עסקאות מוצלחות בפיליפינים יכולות לקדם את האמל"ח הישראלי בכל אזור 'עוטף ים סין הדרומי'

https://youtu.be/VYiu_7srfDw וידאו: רועי אברהם, לע"מ. סאונד: ניר שרף, לע"מ

על פי פרסומים ברשת, הפיליפינים וישראל חתמו על שלושה הסכמים ביום שני האחרון במהלך ביקורו של נשיא הפיליפינים, רודריגו דוטר. בהודעה, הדובר הנשיאותי, הארי רוקה, אמר כי העסקאות שנחתמו היו מזכר להסכם על העסקה זמנית של מטפלים פיליפינים ביתיים, מזכר הבנה על שיתוף פעולה מדעי

מזכר כוונות על שיתוף פעולה על קידום על השקעה ישירה דו צדדית. הכותרות הכלליות של שני האחרונים יכולות לשמש מסגרת גם לעסקאות ביטחוניות.

על הפרק ישנן לפחות שתי עסקאות גדולות בפיליפינים. רקטות מדויקות של תעש וספינות קרב מהירות של מספנות ישראל ותעשייה אווירית. על קידום העסקאות האלו אחראי יאיר קולס שהחליף את מישל בן ברוך בניהול סיב"ט במשרד הביטחון.

קולס קיבל את האגף על רקע פיחות מדורג של 800 מליוני דולרים בשנה מסיוע החוץ האמריקאי אותם המירו לשקלים כדי לתת עבודה לתעשיות ישראליות ביטחוניות. מדובר על 'בור' אותו קולס יצטרך למלא ככל שיוכל בשווקים חדשים. אחד מהם הוא הפיליפינים.

מעבר להיקף העסקאות הישירות עם הפיליפינים אם יצאו לפועל, ישנו אזור ים סין הדרומי שמוטרד בשנים האחרונות מהשתלטות סינית. בהקשר זה, על עסקת נשק עם הפיליפינים יכולה לקדם את האמל"ח הישראלי בכל אזור עוטף ים סין הדרומי. בין היתר באזור זה ניתן למצוא את ויאטנם, תאילנד, מלזיה, אינדונזיה, בורמה (שכרגע ירדה מהפרק בגלל סנקציות אמריקאיות ושל האו"ם), ולמשוואה ניתן להכניס גם את אוסטרליה. כולן חוששות מסין וכל מדינה בוחנת את עסקאות האמל"ח של השניה.

אין ספק כי ביקור נשיא הפיליפינים הוא יריית פתיחה לקריירה של קולס בסיב"ט. יתרון נוסף לצידו הוא הרצון של מדינות לעשות עסקים דרך אפיק G2G כדי להמנע מחשדות לשחיתות ושוחד. סיב"ט בהקשר זה מספק עבור יצואנים ישראלים וצבאות זרים מטריה המאפשרת קיום עסקאות בצורה נקיה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית