הופכים את זמן חיות המטרה ללא רלוונטי

"הא-סימטריה בלחימה מתרחבת וגדלה, והטכנולוגיה מחזירה את היתרון לצבא הסדיר", אומר שמוליק א' מחברת רפאל שפיתחה את מערכת 'הדק חכם' – המאפשרת מארג תקשורת המחבר בין כלל המרכיבים בשדה הקרב

הופכים את זמן חיות המטרה ללא רלוונטי

צילום: דו"צ

בחברת רפאל פיתחו מערכת שנועדה לעזור לצבא סדיר להתמודד עם קבלת החלטות במתאר לחימה אסימטרית המאפיין את מרבית העימותים הצבאיים בעולם כיום. המערכת בשם 'הדק חכם' מאפשרת מארג תקשורת המחבר בין כלל המרכיבים בשדה הקרב, מכונות - אמל"ח - בני אדם, בנוסף לשכבת קבלת החלטות מבוססת לימוד מכונה. "לוחם אנושי לא מסוגל לעבד את כמות הנתונים שמייצר שדה הקרב בפרק זמן של חיות מטרה", מסביר שמוליק א', ראש מרכז החדשנות של חטיבת היבשה ברפאל. 

"בהדגמת המערכת שבוצעה בחודש אפריל האחרון באליקים המערכת הגיע לזמן סגירת מעגל אוסף-תוקף של 17 שניות. מעגל אוסף-תוקף בין עמדת תצפית לשיגור טיל 'גיל' נסגר ב-40 שניות. לצורך השוואה, במבצע 'צוק איתן' זמן ממוצע של סגירת מעגל בצה"ל עמד על מספר דקות. זה משאיר את הצבא לא רלוונטי בשדה הקרב".

"האויב מולנו לא חותר למגע"

הסביבה הרעיונית אשר במסגרתה פותחה המערכת התבססה על ניסיון למצוא פתרון לקיטון בזמן חיות מטרה בשדה הקרב. אם צבאות סדירים כמעט ואינם מתמודדים עם טורי שריון של האויב, אלא מול אדם בודד או חוליה שבאה לבצע משימה ולסגת, נדרשת חשיבה מתאימה. "האויב מולנו לא חותר למגע", מסביר א'. "הוא רוצה לבצע את המשימה הבודדת ולהעלם בשטח. זמן חיות המטרה שלו מספר שניות והוא נע בין זהות צבאית לאזרחית. 

"עוד נדבך חשוב הוא מיקום הפעילות הצבאית. מרבית העימותים בסביבת ישראל כיום נערכים בשטח בנוי, צפוף ורווי באוכלוסייה אזרחית. בהיבט טכני אתה נלחם ללא קו ראייה, עם תקשורת לא רציפה וסף רגישות גבוה מאד לנזק אגבי. המשוואה הזו דורשת דיוק". 

כדי להתמודד עם המציאות המבצעית, הבינו בצה"ל שיש צורך בלחימה משולבת ורב-זרועית. השינוי הזה בצבא, שהחל לפני מספר שנים, הפך את מפקד הפלוגה לרב-חיילי שעובד עם חיל האוויר והים בשיתוף פעולה. הסנכרון של כל מקורות האש מצריך שפה משותפת ותמיכה בקבלת החלטות להורדת העומס הקוגניטיבי על המפקד תוך כדי לחימה. 

"קיים תסכול, בקרב אנשי זרוע היבשה שנמצאים בחזית, הנובע מהעדר יכולת בזמן אמת לממש את הרצון המבצעי שלהם. לוחם החי"ר טרם שיוצא למשימה אומרים לו שכל צה"ל מאחוריו. אולם, בשנייה שהוא צריך את כל הגיבוי הזה, לא מבינים במפקדה מה הוא רוצה", מסביר א'. "פיתוחים בצד הטכנולוגי הבשילו ואפשרו את 'הדק חכם' שנועדה לפתור את האתגר הזה". 

במערכת כל היישויות בשדה הקרב נמצאות על אותה רשת, וכולן יודעות לייצר נ"צ מדויק באותו פורמט תלת ממדי. ברפאל יישמו את יכולות מערכת 'מורה נבוכים' לצורך כך. הנ"צ המשותף יוצר עיגון שפתי - כולם ברשת רואים את אותו פיקסל. על בסיס המציאות המשותפת הזו מוסיפים שכבות מידע נוספות. מיקום כוחותינו, מיקום אויב, איכונים רגישים וכו'. שיתוף המידע יוצר מודעות מצבית מלאה בכל נקודה ברשת. תמונת הקרב המשותפת מקצרת זמנים בין אוסף לתוקף. 

מערך אוסף-תוקף אוטונומי

"בנוסף לשכבות המידע הוספנו מנוע קבלת החלטות מבוסס לימוד מכונה. לקחנו את הניסיון שיש בחברה ממערכות ההגנה האווירית שמפתחת החברה ומערכות הכשרת מפקדים", אומר א'. "בצורה כזו, כל שחקן מעלה את המטרה לאוויר והמערכת משכללת את דרך הפעולה המיטבית על בסיס כלל המגבלות שהוזנו לה מראש. חלקן סביב בטיחות, כלכלה ומבצעיות. בצורה כזו נוצר הליך קבלת החלטות חלופי לזה של המפקד האנושי כאשר האדם בקצה מחליט כמה אוטומציה הוא רוצה. כוח העיבוד מאפשר חישוב ללא הגבלת כמות מטרות. 

"במקומות שרוצים, אפשר ליישם סגירת מעגל אוסף-תוקף אוטונומי. המערכת מותאמת גם לתהליך פיקודי בין מספר אוספים למספר תוקפים. היות והמערכת תוכננה לסביבה רב-זרועית היא מבוססת ארכיטקטורה פתוחה. בהדגמה שעשינו עם צה"ל היישויות המחוברות כללו מרגמה של אלביט, טנק של מנת"ק, רוכב שמיים, מערכת תצפית של אקסיו, טיל 'גיל' של רפאל וכולם התחברות באמצעות תקשורת של אלתא. חיברנו גם סנסורים שונים של חברות קטנות שעובדות עם מפא"ת". 

ברפאל בנו את המערכת כך שתאפשר חיבור אמל"ח קיים. א' מסביר כי צבאות בעולם לא יחליפו אמל"ח או מערכות כדי ליישם את 'הדק חכם'. ולכן, פיתחו בחברה קופסא וכרטיס מיוחדים שתפקידם לשמש ממשק ל'הדק חכם'. "כדי להתחבר למערכת צריך את ההתקן כממשק ותקשורת בין היישויות", מוסיף א'. "בלי תשתית תקשורת בשדה הקרב המערכת לא תעבוד. ככל שהתקשורת מותאמת לסביבה מבוזרת (MESH) כך הביצועים יותר טובים. עד היום עשינו הדגמה עם תשתית תקשורת של מוטורולה, אלתא ועם פתרון BNET שלנו".

ברפאל מדגישים כי ההשוואה בין 'הדק חכם' למשפחת פתרונות השו"ב חוטאת למציאות. "זו מערכת תקיפה רשתית. לא שו"ב", מסביר א'. "אפשר להכניס תחת הכותרת שו"ב כל שיח בין מערכות ממוחשבות. מערכת 'הדק חכם' נועדה לתקיפה. הדיוק, קבועי הזמן והליך קבלת ההחלטות - כולם מותאמים לכך. זו מערכת נשק המקשרת בין אוסף לתוקף".

ניצול הכאוס לטובתך

הלחימה הא-סימטרית מספקת לאויב יתרון - התנהלות בכאוס. בעוד צבא סדיר עובד לפי סדר פעולות ידוע, ארגון טרור או גרילה יודע להסתגל למצב הכאוטי של שדה הקרב. כדי להתמודד עם היתרון של האויב, החליטו ברפאל לאמץ אותו. מערכת 'הדק חכם' מאפשרת הסתגלות מהירה למצב ויוצרת מצב חדש בשדה הקרב היות והיא הופכת את זמן חיות המטרה ללא רלוונטי. קבועי זמן הפעולה של האויב הם קבועי זמן התגובה של המערכת. אם האויב משנה מהירות תגובה, המערכת משתנה ומגיבה באותו קבוע זמן.

"הדיונים סביב המערכת בצבא מרתקים. דור המפקדים הוותיק רוצה להדק שליטה ככל שהעסק נהיה יותר מסובך. הדור הצעיר של המפקדים אומר הפוך", מסביר א'. "ככל ששדה הקרב הופך יותר כאוטי צריך לתת לטכנולוגיה לקבל החלטות. אתה מגדיר מראש איזה מעגלי החלטה לאשר בצורה מלאה ואיזה לתת למערכת להחליט בצורה אוטומטית. זה דיון בין דורי בצבא. אנחנו כתעשייה הוצאנו את עצמנו מהדיון. 

"הקוגניציה האנושית לא יכולה להכיל את המורכבות של ההחלטות בשדה הקרב המודרני. 'הדק חכם' יכולה לתת לך כמפקד את ההחלטה המיטבית ביותר ואתה תלחץ על ההדק, או שאתה יכול לתת לה ללחוץ על ההדק בתנאים שאתה קובע מראש. כלל שכבות הפיקוד רואות בזמן אמת את מעגלי ההחלטות של המערכת בצורה שקופה.

"העולם הצבאי מתקדם עם מערכות שפותרות סיכונים קיימים ומייצרות סיכונים חדשים. גם ב'כיפת ברזל' ההחלטה ליירט היא של מחשב. מציאות זו מייצרת שאלות פילוסופיות חדשות בהקשר הצבאי. בשדה הקרב, במתאר כאוטי של מלחמה, האדם מקבל החלטות פחות טובות ממחשב. אז אם אין את מי להאשים נוותר על זה? לא נפעיל את 'כיפת ברזל'? מדובר בהליך לימוד מתמשך כאשר מערכות המחשוב ובני האדם עושים לפעמים טעויות. השאלה אילו סיכונים אתה מוכן לקחת מול האתגרים הקיימים בשדה הקרב.

"אנחנו נמצאים בתהליכי מכירה של המערכת במספר מדינות בעולם. הדיון הוא אותו דיון סביב שאלת האוטונומיה בקבלת החלטות. יש הבנה לצרכים מבצעיים, כאשר יש הסכמה שאם רוצים לחסוך נזק אגבי וחיים של בלתי מעורבים צריך דיוק במתאר לחימה מהיר מאוד. מרבית הצבאות המודרניים חולקים אותן בעיות ואתגרים. האסימטריה בלחימה מתרחבת וגדלה, והטכנולוגיה מחזירה את היתרון לצבא הסדיר. המרוץ מול ארגוני טרור כנראה ימשך, אבל עם מערכת 'הדק חכם' לצד השני יהיה הרבה יותר קשה".  

 

אולי יעניין אותך גם