ג'ון בולטון הגיע לארץ. על הפרק - איראן וסוריה

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון בולטון, הגיע לארץ לסנכרן פעילות מול איראן, ואולי לדון בעוד כמה בעיות בוערות באזור

"פגישה חשובה עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון בולטון", כתב בנימין נתניהו בחשבון הטוויטר שלו. פגישתם של נתניהו ובולטון נערכת על רקע הקמת צוות טיפול מיוחד בנושא האיראני במחלקת המדינה של הבית הלבן, על רקע התבססות צבא סוריה מחדש באזור הגבול עם ישראל, הניסוי שביצעה איראן בגרסת משופרת של טיל לטווח בינוני והניסיון מאחורי הקלעים לייצב את עזה.

במזרח התיכון הכל קשור להכל, ובולטון, כיועץ לביטחון לאומי של טראמפ, מכיר את התלויות. קשה להעריך מה בדיוק יבקש בולטון מנתניהו, אבל כדוגמא, הצוות המיוחד שהוקם במחלקת המדינה בנושא איראן יכול להעזר בארכיון שהמוסד גנב מאיראן. אם עדיין לא עברו חומרים לארה"ב, זה כנראה הזמן.

נושא נוסף שיעלה בשיחות הוא נוכחות יועצים וכוחות איראנים בקרבת הגבול עם סוריה. דיווחים קודמים טענו שפוטין הרחיק את האיראנים כ85 ק"מ מהגבול. לא ברור אם זה נכון או לא, בכל אופן, האיראנים בסוריה צפויים לשמש את פוטין כקלף ללחוץ על ישראל ורצוי שארה"ב תהיה בלופ כדי למתן את דרישות הרוסים. נזכיר כי בולטון מגיע לישראל טרם טיסתו לפגישות ברוסיה.

גורם נוסף הוא חיזבאללה. עכשיו שהמלחמה בסוריה עברה לצפון ואסד צפוי להתמודד עם ארדואן, עולה השאלה כיצד תשתנה פריסת חיזבאללה. בשנים האחרונות הארגון היה מפוצל בין לבנון לסוריה ולתימן, וכעת, כאשר יורד הלחץ מסוריה, הארגון יכול להתחיל לחשוף שיניים, שוב, מול ישראל. היות וחיזבאללה גם מציק לסעודיה בתימן, נוצרה מעין 'ברית' אינטרסים שיכולה לאפשר לאמריקאים יצירת חזית מאוחדת מול חיזבאללה. גם בהקשר זה נזכיר את הסנקציות האמריקאיות מול חיזבאללה שנועדו לייבש את הארגון.

שאלה אחת שנשארת פתוחה היא האם בולטון ונתניהו ידברו על היום שאחרי המהפכה (הנוספת) שאולי תקרה באירן. אם ההתקוממות העממית שמתרחשת באיראן בחודשים האחרונים ביתר שאת, תצליח, ייתכן ונראה שינוי משטר בטהרן. גם האינפלציה הגואה לא תורמת ליציבות המשטר וגם לא הסנקציות על מכירת נפט שיכנסו לתוקף בנובמבר הקרוב. מה יקרה אז? האם ארה"ב מתכננת את השלב הבא אחרי החלפת המשטר הנוכחי? לא ברור. כמו גם, אם מתקיים תכנון כזה, לא ברור כיצד ישראל משתלבת בו, אם בכלל.

אולי יעניין אותך גם