באו"ם מוטרדים מגישה של טרוריסטים לכלי נשק ביולוגיים מאולתרים ומעבדות עריכת גנים

"יש עניין של קבוצות טרור ואנחנו רואים גם את השחיקה בנורמות סביב נשק כימי", אמר דניאל פייקס, ראש יחידת התמיכה ביישום BWC באו"ם בג'נבה. "זה יכול להתפשט גם לנשק ביולוגי"

bigstockphoto

"עלייה של קבוצות קיצוניות והסיכון הפוטנציאלי של תוכניות מחקר [לנשק ביולוגי] להיות קורבן לשימוש לרעה על ידן, תפס את תשומת הלב של כנס BWC", כותבים בפרסום של האו"ם. הדברים נאמרו בכנס המתקיים באו"ם בג'נבה, שהסתיים ביום חמישי האחרון, אליו הגיעו נציגים מ -100 מדינות חברות שנרשמו לאמנת הנשק הביולוגי (BWC) - יחד עם מומחים אקדמאים ואזרחיים.

"יש עניין של קבוצות טרור ואנחנו רואים גם את השחיקה בנורמות סביב נשק כימי", אמר דניאל פייקס, ראש יחידת התמיכה ביישום BWC באו"ם בג'נבה. "זה יכול להתפשט גם לנשק ביולוגי. במקרה הגרוע ביותר, אפשר לדבר על מגיפות בקנה מידה של התפרצות האבולה במערב אפריקה, או אפילו מגיפה עולמית שעלולה לגרום למותם של מיליוני אנשים".

בין ההתפתחויות שנדונו בכנס הייתה טכניקת העריכה הגנטית פורצת הדרך CRISPR. טכניקה זו יכולה להיות מיושמת - בתיאוריה - על כל אורגניזם. מחוץ לגוף בז'נבה, השימוש בקריספר העלה שאלות אתיות, אמר פייקס, אבל בין המדינות החברות, ההשלכות הביטחוניות שלטו בדיונים.

"בפוטנציאל, היא יכולה לשמש כדי לפתח נשק ביולוגי יעיל יותר," אמר פייקס, וציין כי המפגשים התייחסו למגמה הגוברת של "מעבדות ביולוגיות 'עשה זאת בעצמך'. עם זאת, המפגשים התמקדו גם בקידום "מדע אחראי", כך "מדענים הם חלק מהפתרון, לא הבעיה".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית