דגל וסמל המדינה

מאת Zachi Evenor - Flickr: https://www.flickr.com/photos/zachievenor/14281275110/, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=33496628

פחות מחודש לאחר קום המדינה, ב-8 ביוני 1948, פנתה הממשלה הזמנית לציבור הרחב בבקשה לקבל הצעות לדגל ולסמל של המדינה החדשה. בקול הקורא פורטו המלצות לגבי האלמנטים שייכללו בסמל, אולם הוועדה התחייבה לדון בכל הצעה שתוגש. הוגשו 123 הצעות מאנשים שונים – אמנים בתחום הגרפיקה והעיצוב, ובצידם אנשים "מן הישוב", חלקם עולים חדשים.

שלוש הצעות של מעצבים עלו לדיון האחרון: אוטה וליש וסטרוסקי, איתמר דוד ושכטר והאחים שמיר. הצעתם של וליש וסטרוסקי כללה מגן מחולק לשניים - בחלק הגדול התחתון מופיעה מנורת שבעת הקנים בעיצוב הדומה לתבליט על שער טיטוס ברומא, ובחלק העליון מופיעים שבעת הכוכבים של הרצל. הצעתם של דוד ושכטר התבססה על הפסיפס של בית הכנסת העתיק ביריחו. בפסיפס מופיעה מנורת שבעת הקנים ניצבת על שלוש רגליים ומתחתיה הכתובת "שלום על ישראל" (על-פי מזמור קכ"ה בתהילים). הצעתם המקורית של האחים שמיר כללה מגן, שבמרכזו מנורת שבעת הקנים בעיצוב סכמטי מודרני  ושבעת הכוכבים של הרצל מסודרים מעל המנורה בשורה, ומשני עבריה ענפי זית.

ועדת הדגל והסמל של מועצת המדינה הזמנית בחרה בהצעה של האחים גבריאל ומקסים שמיר, וקבעה כי המנורה תהיה על בסיס הממצא בחפירות ארכיאולוגיות בבית כנסת באשקלון, הקישוט והסימבול (כך במקור) יהיו כפות תמרים, שופר וכוכבים והטקסט יהיה "שלום על ישראל". אחר כך הושארה בתחתית רק המילה ישראל, כשמה של המדינה. הסמל שנבחר הוא מגן, אשר במרכזו מנורת שבעת הקנים, משני צדיה ענפי זית ובתחתיתו הכיתוב "ישראל" על רקע כחול עמוק. במוסדות שונים מוצג הסמל כתבליט, בלי הבדל משמעותי בין צבע האלמנטים לצבע הרקע. מקובל לראות בהצעה שנבחרה מוטיב מקטע בנבואת הנביא זכריה (פרק ד) בה מראה המלאך לנביא "מנורת זהב כולה וגֻלּה על ראשה ושבעה נרותיה עליה... ושנים זיתים עליה אחד מימין הגֻלּה ואחד על שמאלה".

הוועדה החליטה כי הצעתם של האחים שמיר תשמש בסיס לסמל המדינה, אולם דרשה לערוך בה שינויים. חברי הוועדה העדיפו את עיצוב המנורה המופיע בתבליט שער טיטוס,  תהלוכה של עבדים וחיילים השבים לרומא לאחר ניצחון הרומאים על יהודה והחרבת בית המקדש בירושלים בשנת 70 לספירה. השימוש בתבליט הרומי נועד לסמל את חזרת המנורה למקומה המקורי. השימוש בענפי זית הועדף על פני השימוש בסמלי הלולב, האתרוג והשופר, כדי להימנע משימוש בסמלים בעלי אופי דתי מובהק. הוספת ענפי הזית כסמל לשלום נראתה עדיפה במקום השימוש במוטו "שלום על ישראל". בכל זאת, ביקשה הוועדה להוסיף את השם "ישראל" בעברית מתחת למנורה. שבעת הכוכבים של הרצל הושמטו מהעיצוב הסופי.

דגל המדינה אומץ על בסיס דגלה של התנועה הציונית מיום היווסדה ב-1897. דגל זה עוצב על פי הטלית ביוזמתו של דוד וולפסון, מנהיג התנועה הציונית לאחר מותו של הרצל. דגל זה הועדף על פני "דגל שבעת הכוכבים" שהציע הרצל. לאחר התלבטות בחרה מועצת המדינה הזמנית את  דגל התנועה הציונית באופן רשמי לשמש כדגלה של מדינת ישראל ב-28 באוקטובר 1948, והוא הועדף על פני רעיונות אחרים, בעיקר בשל הפופולריות הרבה שהייתה לו בציבור היהודי.

מעמדו המשפטי והמדיני של סמל מדינת ישראל על פי החוק, נקבע בחוק הדגל, הסמל והמנון המדינה, תש"ט-1949, שהתקבל ביום 24 במאי 1949.‏

עדכון משלים לסמלי המדינה ניתן לאחרונה בחוק יסוד : ישראל מדינת הלאום של העם היהודי שאושר בכנסת ב-19.7.2018. בו נקבע בסעיף 2 כי (א) שם המדינה הוא "ישראל"; )ב) דגל המדינה הוא לבן ,שני פסי תכלת סמוך לשוליו ,ומגן דוד תכול במרכזו; (ג)  סמל המדינה הוא מנורת שבעת הקנים ,עלי זית בשני צדדיה ,והמילה "ישראל" למרגלותיה; )ד) המנון המדינה הוא "התקווה".

תודה לארכיון המדינה

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית