המירוץ לצמרת צה"ל

המירוץ לרמטכ״לות מתנהל לפי הספר. שר הביטחון ראיין כבר את ארבעת המועמדים לתפקיד, וראש הממשלה צפוי לראיין אותם בקרוב גם כן. בניגוד לרושם, המירוץ אינו באמת פתוח - מי שנחשב מועמד טבעי להיות הרמטכ״ל הבא הוא האלוף אביב כוכבי

https://www.idf.il/%D7%9E%D7%90%D7%9E%D7%A8%D7%99%D7%9D/%D7%94%D7%A8%D7%9E%D7%98%D7%9B%D7%9C-%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%90-%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9C%D7%99-%D7%A6%D7%94%D7%9C-%D7%95%D7%9E%D7%A4%D7%A7%D7%93%D7%99%D7%95-%D7%9C%D7%94%D7%A9%D7%90%D7%99%D7%A8-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%A0%D7%95%D7%A9%D7%90%D7%99%D7%9D-%D7%94%D7%A4%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%98%D7%99%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%97%D7%95%D7%A5-%D7%9C%D7%A6%D7%91%D7%90/

פרשת האלוף יאיר גולן והתמיכה שקיבל משר הביטחון (פלוס הודעת תמיכה בו מטעם דובר צה״ל) לא באמת תשפיע על המירוץ לתפקיד הרמטכ״ל הבא: סיכוייו של האלוף גולן לרשת את גדי אייזנקוט ממילא נחשבו נמוכים מאוד עוד לפני ״התנגדות״ ההורים השכולים, לכאורה, למינויו.

הסערה סביב הפרשה הייתה מוגזמת (כטבען של הכותרות בימי אוגוסט החמים והמשעממים, במיוחד כאשר מפלס האלימות מול עזה ירד בצורה דרמטית. אחרי הכל הסיפור של גולן הוא אישי ומעניין יותר מאשר תהליך ההסדרה המורכב עם החמאס, שנעשה בתיווך מצרים ואיש אינו מתנדב להודות בעצם קיומו).

על פניו, ״ההורים השכולים״ מתנגדים למועמדות של גולן בשל הדברים שאמר ביום השואה בשנה שעברה, שמהם השתמעה השוואה, לכאורה,  בין ישראל לגרמניה הנאצית, אבל הם לא באמת מייצגים שום עמדה של הורים שכולים, ויו״ר ארגון יד לבנים אלי בן שם מיהר להבהיר זאת.

״לפי הספר״

נותר להתייחס למירוץ לרמטכ״לות לגופו של עניין: לכאורה, הוא מתנהל לפי הספר. שר הביטחון ראיין כבר את ארבעת המועמדים לתפקיד, וראש הממשלה צפוי לראיין אותם בקרוב גם כן. המידע על הראיונות נמסר לתקשורת מראש, מתוך הנחה שממילא ידלוף ואין שום טעם להסתירו. אלא שבניגוד לרושם שיכול להצטייר מהפרסומים על תהליך הבחירה של הרמטכ״ל הבא - המירוץ אינו באמת פתוח.

כאמור, סיכוייו האלוף יאיר גולן היו נמוכים ונותרו כאלה. גולן עשה את כל התפקידים שצריך ״לפי הספר״, כולל מפקד פיקוד הצפון וסגן הרמטכ״ל, אבל הוא לא הטייפ קאסט המועדף על  ליברמן או נתניהו. גם מפקד סיירת מטכ״ל ואלוף פיקוד מרכז לשעבר ניצן אלון אינו נחשב מועמד מוביל. מי שנחשב מועמד טבעי להיות הרמטכ״ל הבא הוא האלוף אביב כוכבי שהרזומה שלו - מהפיקוד על הצנחנים ועד ללשכת סגן הרמטכ"ל, דרך פיקוד על אוגדת עזה, אגף המודיעין ופיקוד הצפון- כאילו נכתב בשביל סבב הראיונות. הוא פשוט מושלם.

אלא שהסוס השחור במירוץ עשוי להיות איש השריון בעל קורות חיים הפחות מזהירים -אלוף איל זמיר שהיה ״רק״ מפקד פיקוד הדרום. יתרונו, בכך שהוא נחשב מקובל מאוד על נתניהו ועל ליברמן, במיוחד  מהימים שבהם היה מזכיר צבאי לראש הממשלה.

ויש עוד אופציה, לפחות  תיאורטית: החלטה על המינוי עשויה להסתבך ולהתעכב, כמו לא מעט מינויים חשובים אחרים בשנים האחרונות. ואם לא תתקבל החלטה מהירה על הרמטכ״ל הבא מסיבה כלשהי, עשויה הקדמה של הבחירות לתחילת שנת 2019 לטרוף את הקלפים. במקרה כזה, יתבקש אייזנקוט להאריך את כהונתו והליך הבחירה יתחיל מחדש תחת הממשלה הבאה.

תרגיל חשוב

לא הכל אישי: תחת השמש הקופחת הושלם לפני ימים אחדים תרגיל חשוב של צה״ל. התרגיל לא התרכז הפעם ברמות הפיקוד הגבוהות אלא בלחימה הטקטית בשטח המשתנה בצורה דרמטית. בתרגיל נוסתה בפעם הראשונה מערכת ״הדק חכם״.  הפרויקט כולו כאילו לקוח מעולמות של משחקי מחשב

והוא יאפשר ללוחמים בים, באוויר או ביבשה לסמן צלב על מטרות שצצות בפתאומיות במסכי-המגע,  ואז תתבצע תקיפה שיכולה להגיע מכל מקום. מי שזכו בכבוד להתנסות ראשונים בהפעלת ״הדק חכם״ היו לוחמים מגולני.

מעטים מהם מודעים לכך אבל התהליך שבו השתתפו נקרא ״מכרז מטרות״: לא משנה מי הגורם שמזהה את המטרה בשטח ומניח עליה את ה״צלב״ - כל גורם צה״לי שנמצא בסביבה ( או אפילו רחוק משדה הקרב) יכול לשגר אליה חימוש מדויק בתוך שניות. ההשמדה כמעט מובטחת. אגב, את הרעיון הראשוני ל״הדק חכם״ הביא לראשונה לרפאל תא״ל (מיל׳) גל הירש, שהלינץ׳ הציבורי שעבר הולך ונחשף בכל יום שעובר מאז פתיחת החקירה שסיכלה את מינויו למפכ״ל המשטרה.

בחזרה למערכה שמשתנה: מה שהופך את פניה של זירת המלחמה הוא שיפור דרמטי ביכולת המחשב והתקשורת לקבל כמויות אדירות של מידע כמעט בזמן אמת, לעבד את המידע, ולהפוך אותו לסימן שמופיע על המסך. לפני כמה שנים ניתן היה רק לחלום על אפשרות כזאת.

זה לא הכל: בתרגילים האחרונים ברמת הגולן נוסו גם מערכות קרקעיות לא מאוישות המהוות מעין ״ משמר קדמי״ לפני הכוחות הלוחמים בשטח. האתגר הטכנולוגי הבא הוא לאפשר לכלים אוטונומיים כאלה לפעול כלהקה לצד לוחמים בשר ודם. עדיין אי אפשר בלעדיהם.

וינטר ופינלנד

בחזרה לאישי: כניסתו של תא״ל עופר וינטר לתפקיד המזכיר הצבאי של שר הביטחון מרתקת. וינטר, מבכירי הלוחמים שצמחו מהציבור הדתי לאומי, יובש ״דה פקטו" על ידי הרמטכ״ל הקודם בני גנץ, שלא ממש אהב את הדרך שבה הוא ניהל את הלחימה של חטיבת גבעתי, עליה פיקד ב״צוק איתן״. וינטר נחשב לאורך כל הקריירה שלו כ״סוס דוהר״, קצין אקטיבי שלא צריך לדרבן כדי ליזום מהלכים בשטח. אחד שלא חמיד מחכה לפקודה מגבוה כדי לפעול. כל צבא צריך ״סוסים דוהרים״, לפחות במינון מסוים.

אלא שגם הרמטכ״ל אייזנקוט לא ״השתגע״ על וינטר, והמשיך את הדרתו מן המסלול המרכזי של הפיקוד בצה״ל. עתה, חוזר וינטר ללב העניינים, אם כי לא בתפקיד פיקודי. וינטר מחליף את תא״ל יאיר קולס, שפורש מצה״ל. קולס יתמנה בעוד חודשים אחדים לראש האגף לסיוע ביטחוני, שמקדם את התעשיות הביטחוניות הישראליות ברחבי העולם ( שכן ככל שימכרו יותר, כך יהיה יותר כסף לפתח טכנולוגיות חדשות עבור צה״ל). ראש סיב״ט הנוכחי, תא״ל מיל׳ מישל בן ברוך, ייצא לעמוד בראש משלחת הרכש של משרד הביטחון בארצות הברית.

התקופה האחרונה שלו כראש סיב״ט רצופה בשורות טובות, שהביאו את היצוא הביטחוני הישראלי לשיא של למעלה מ-9 מיליארד דולר בשנה. הבשורות הטובות ממשיכות להגיע, הפעם מפינלנד: המדינה הצפונית , שכנתה של רוסיה, החליטה לרכוש מערכת טילי גבריאל 5 עבור חיל הים שלה. שווי העסקה למעלה מ-200 מיליון דולרים. פינלנד היא המדינה הראשונה בעולם שקונה את הפיתוח הישראלי החדש לזירה הימית ( טילי  גבריאל 4 ודורות קודמים של טילים ימיים זכו להצלחה עולמית רבה). מדינות רבות עשויות ללכת בעקבותיה בשנים הבאות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית