הפלישה שהביאה ל"מלחמת המפרץ"

השבוע לפני 28 שנה יזמה עיראק מהלך שהביא להתערבות בינלאומית במזרח התיכון – מלחמת המפרץ הראשונה. תזכורת על התחלת המשבר בטור השבועי של אפרים לפיד

 

הפלישה שהביאה ל"מלחמת המפרץ"

פליטות מכוויית מפגינות נגד הכיבוש העיראקי (צילום ארכיון: AP)

ב-2 באוגוסט 1990 פלשו כוחות עיראקיים לכוויית השכנה. המנהיג העיראקי סדאם חוסיין החליט לאחר תבוסת מדינתו ע"י איראן במלחמת עיראק-איראן ,שארכה עשר שנים, כי פלישה לכוויית העשירה בנפט תביא לשיקום ארצו. הוא אף העז לספח את כוויית לעיראק, לאחר סכסוך בן שנים. כווייית הוקמה ב-1932 על ידי הבריטים, לאחר תקופה ארוכה שהייתה במסגרת האימפריה העותומנית חלק מממלכת עיראק. הצבא העיראקי נכנס בכוח רב באוגוסט 1990 וסדאם מינה את בן-דודו למנהיג כוויית, "החבל ה-19 של עיראק", כפי שכינה אותה המנהיג העיראקי. תוך שעות מהפלישה קבלה מועצת הביטחון של האו"ם החלטה (מס' 660) לגינוי הצעדים הצבאיים ובהמשך סנקציות כלכליות על עיראק. במערב חששו כי עיראק תמשיך לעבר סעודיה וכך תשלוט על מאגרי נפט עצומים.

העיראקים ניצלו את תקופת שהייתם בכוויית לאיים על ישראל ואף ערכו כמה ניסויים בירי טילי קרקע-קרקע. היה חשש כי יש בידי העיראקים נשק כימי ועל כן ציידו את הציבור בישראל בערכות מגן החל מנובמבר 1990. בדרג המדיני התנהלו כל אותה עת דיונים על המעורבות שעל ישראל לנקוט בסכסוך הבינלאומי המתהווה. ישראל גם זכרה, כי עיראק איימה בתגובה על תקיפת הכור הגרעיני עשר שנים קודם והעבירה לעיראקים מסרים על "זרועו הארוכה של צה"ל". ההנהגה הישראלית בראשות יצחק שמיר ראש הממשלה, משה ארנס שר הביטחון ודן שומרון הרמטכ"ל, הובילה מדיניות שקולה לפיה ישראל לא מתנדבת להילחם בעיראק אלא אם תותקף באופן רציני.

במהלך ארבעים יום מ-17 בינואר ירו העיראקים 40 טילים בעלי ראש קונבנציונלי לעבר ישראל. אחד הטילים פגע ברמת גן, וממנו נהרג אזרח ישראלי. כמה מאות נפצעו, רובם קל מחרדה. טילים פגעו ברכוש. עיקר הנזק היה ברמת גן, והאזור שנפגע שוקם כעבור מספר שנים לבלי הכר. הציבור הישראלי היה ממושמע מאוד, נהג על פי כללי ההתגוננות אשר שודרו ברדיו ובטלוויזיה על ידי דובר צה"ל תא"ל נחמן שי. "קול ישראל" וגלי צה"ל קיימו אולפן משותף בירושלים, שהייתה בטוחה יותר מפני טילים. הייתה זו הפעם האחרונה שקיימו בארץ שידור רדיו משותף במלחמה. בתקופה זו לא פעלו עדיין ערוצי הטלוויזיה המסחרית ורשתות הרדיו האזורי. גם אינטרנט היה בראשית דרכו, כך שערוצי הרדיו הציבורי והערוץ הראשון היו אמצעי התקשורת היחידים והיעלים לעדכון הציבור.

31 מדינות מהמערב וארצות ערב התאגדו ביוזמת ארה"ב ובפיקודה למתקפה על העיראקים במסגרת כוח בינלאומי של כמיליון חיילים, כ-3800 כלי טיס ו-55 כלי שיט בפיקודו של הגנרל האמריקני שוורצקופף. ניתן אולטימטום לעיראקים להוציא את כוחותיהם מכוויית עד 15 בינואר 1991. העיראקים סרבו להיכנע לאולטימטום. בבוקר 17 בינואר 1991 החל מבצע בינלאומי "סופה במדבר" במתקפה אווירית. ביום אחד ביצעו מטוסי חילות האוויר של מדינות הקואליציה יותר מ-1,000 גיחות במגמה להשמיד את חיל האוויר העיראקי ומתקני ההגנה האווירית שלו. בהמשך פעלו כוחות הקרקע ושחררו את כוויית עד להפסקת האש ב-28 בפברואר.

מלחמת המפרץ הייתה העימות המשמעותי הראשון על העורף הישראלי, הגם שכבר במלחמת העצמאות הטילו מטוסים מצריים פצצות על תל-אביב ובמלחמת ששת הימים ירו העיראקים טילי קרקע-קרקע לעבר עפולה ובסיס רמת דוד ואף שגרו יעף של מטוסים עיראקיים לנתניה.

בסיומה של המלחמה וכלקח ממנה הוקם פיקוד העורף, מפקדה צבאית ייעודית להכנת האוכלוסייה האזרחית לחירום, להצלת חיי אדם בעת פגיעות במרחב האזרחי. עם השנים צבר פיקוד העורף ניסיון רב בהגנת האוכלוסייה הישראלית מפני טילים ורקטות ששוגרו למרחב האזרחי מלבנון ומרצועת עזה.