גובר המתח סביב מיצרי באב אל מנדב

סעודיה הפסיקה את אספקת הנפט שלה בים סוף עקב פגיעת המורדים החות'ים בשתי מכליות נפט 

גובר המתח סביב מיצרי באב אל מנדב

סלמן מלך סעודיה (צילום: AP)

גובר המתח בין סעודיה לבין המורדים החות'ים, שלוחי איראן, בתימן, סביב נתיב אספקת הנפט הגדול בעולם: סעודיה הפסיקה את אספקת הנפט שלה בים סוף בעקבות תקיפת שתי מכליות נפט סעודיות ענקיות על ידי החות'ים. בארה"ב פורסמו ידיעות שהאמריקנים עלולים לנקוט בפעולה צבאית נגד החות'ים.

שר האנרגיה של סעודיה, חאליד אל-פליח', הודיע כי הצעד הזה של ארצו יביא להאטת אספקת הנפט מסעודיה, שהיא יצואנית הנפט הגדולה בעולם, לשני לקוחותיה הגדולים ביותר, שוקי הנפט של  אירופה ואמריקה הצפונית. שר האנרגיה הסעודי הוסיף כי תנועת מכליות הנפט הסעודיות במיצרי באב אל מנדב מופסקת זמנית. מצרים אלו מחברים בין מפרץ עדן לים סוף. שר האנרגיה הסביר כי כל אחת משתי המכליות שהותקפו על ידי החות'ים נשאה שני מיליון חביות של נפט גולמי. המכליות שייכות לחברת הספנות הסעודית הלאומית BAHRI ואילו הנפט הופק על ידי חברת הנפט הענקים SAUDI ARAMCO.

מומחי נפט הסבירו ל'פייננשל טיימס' כי ההחלטה הסעודית פוגעת בשוק הנפט העולמי, המצוי בין כה וכה במצב עדין נוכח האיום האמריקני להטיל החל מחודש נובמבר סנקציות על יצוא הנפט של איראן. סעודיה, בת בריתה של ארה"ב, הגבירה באחרונה את קצב הפקת הנפט תוך היענות לבקשתו של הנשיא טראמפ המעוניין למנוע עליית מחירי הנפט.

הקואליציה בהנהגת סעודיה, הנלחמת בחות'ים בתימן, מסרו שהפגיעות בשתי המכליות היו קטנות, אך הזהירו שפגיעות חמורות יותר במכליות נפט עלולות לגרום לאסון סביבתי באזור ים סוף כולו.

החות'ים הודיעו לפני כמה ימים שתקפו מתקן נפט של חברת ארמקו בריאד בעזרת כלי טיס בלתי מאויש. בקואליציה הגיבו והודיעו כי רוב הטילים ששיגרו החות'ים לעבר סעודיה יורטו באמצעות מערכות ההגנה האווירית של הממלכה.